וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: תאושר רכישת 4 סוללות "כיפת ברזל"

11.4.2011 / 18:21

לאור ההצלחה ביירוט הרקטות, הממשלה צפויה לאשר רכישה של ארבע סוללות "כיפת ברזל" נוספות. הממשל האמריקאי אישר תקצוב בסכום של כ-250 מיליון דולרים למימון המהלך

ועדת השרים להצטיידות בראשותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תאשר ככל הנראה מחרתיים (רביעי) את הצעתו של שר הביטחון, אהוד ברק, לרכישת ארבע סוללות נוספות של מערכת "כיפת ברזל".

בימים האחרונים הממשל האמריקאי הביע הסכמה עקרונית לתקצב את הרכישה בסכום של כ-250 מיליון דולרים, וזאת בנוסף לתקציב השנתי בסך שלושה מיליארד דולרים שארצות הברית מעבירה לישראל מדי שנה. שר הביטחון ברק שהגיש את ההצעה ביום ראשון שעבר, הורה לתעשיות הביטחוניות להיערך לייצור הסוללות החדשות.

מערכת "כיפת ברזל" נוסתה בהצלחה רבה בימים אחרונים בדרום, בהם יירטה תשע רקטות שנורו מרצועת עזה וכוונו לאזורים מאוכלסים בבאר שבע ואשקלון. יחד עם זאת, לא תמיד שררה תמימות דעים בנוגע לפיתוחה: בשנת 2007 התנגד הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, למימון המיזם מתקציב מערכת הביטחון. מנכ"ל משרד הביטחון דאז, פנחס בוכריס, דווקא תמך בפיתוח.

בעקבות לקחי מלחמת לבנון השנייה

מי שהכריע במחלוקת היה שר הביטחון, שטען כי המהלך הכרחי בעקבות לקחי מלחמת לבנון השנייה, וכי הסוללות יצליחו ליירט 90% מטילי הקסאם. בסוף אותה שנה אישרה הממשלה סכום של 811 מיליון שקלים מתקציב משרד הביטחון לפיתוח המערכת – שהביא ליצורן של שתי הסוללות שפועלות כיום באשקלון ובבאר שבע.

מוקדם יותר היום הביעו ראשי רשויות בכל רחבי הארץ חשש מכך שבשעת הסלמה משמעותית, תוצב המערכת להגנה על בסיסי צה"ל ולא על האזרחים. במערכת הביטחון לעומת זאת לא ממהרים להצהיר כי המערכת תישאר בערים, ואומרים כי ההחלטה על מיקום הסוללות תתקבל רק בהתאם להערכות המצב.

עם זאת, בכירים במערכת הביטחון הביעו בשבועות האחרונים עמדה לפיה בעת לחימה בצפון או בדרום, התפקיד העיקרי של המערכת יהיה להגן על מתקנים אסטרטגיים כמו בסיסי חיל האוויר או מפקדות צה"ל. העובדה כי לפי שעה ישנן שתי סוללות מבצעיות בלבד, וכי ייצור סוללות נוספות ייארך שנתיים לפחות, מגביר את חששם של ראשי הרשויות מפני פרישתן סמוך לבסיסי צה"ל בשעת הצורך.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully