וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף השנהב: המורדים בבונקר של הנשיא, שלא נכנע

על רקע הפשיטה על מעונו של לורן גבאגבו, אומרים בצרפת כי המו"מ על יציאתו לגלות נכשל, משום ש"לא גילה כל נכונות לפשרה". מנהיג המורדים אווטרה הנחה לא להורגו, "כדי להביאו לדין"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

מלחמת האזרחים בחוף השנהב מסתכמת כעת לשאלה אחת מרכזית: היכן נמצא הנשיא לורן גבאגבו, ומה יעלה בגורלו. המורדים פשטו בצהריים (רביעי) על מעונו של גבאגבו, שככל הידוע ממשיך בינתיים להתבצר בבונקר ואינו נכנע. "הכוחות שלנו כבר בתוך הבניין, אבל עדיין לא תפסו אותו", אמר דובר של מנהיג המורדים, אלסנה אווטרה.

אלן ז'ופה, שר החוץ של צרפת, שממשלתה תיווכה במגעים עם גבאגבו לגבי יציאתו לגלות, הודיע אחר הצהריים כי המו"מ נכשל. לדבריו, הסיבה לכך היא "עקשנותו של גבאגבו וחוסר נכונותו לפשרה". מקור בכיר בצרפת הוסיף מוקדם יותר כי גבאגבו "אינו מגלה כנות מבחינת הנכונות שלו לדון בעזיבת המדינה". המקור הוסיף כי הכוחות הצרפתיים באבידג'אן אינם מעורבים בלחימה בארמון הנשיאות.

הבוקר אמר ז'ופה כי הדבר היחיד שנותר לדון בו בכל הקשור למצב בחוף השנהב הוא עזיבתו של גבאגבו. "כולם עזבו אותו", אמר ז'ופה בראיון לרדיו בצרפת. בראיון לתחנת רדיו אחרת, העריך הבוקר הרמטכ"ל הצרפתי, אדוארד גיו, כי הכרעה בעניין צפויה "בתוך שעות, כנראה עוד היום".

אתמול אמר ז'ופה כי גבאגבו נדרש לחתום על מסמך המחייב אותו למסור את מושכות השלטון במדינה לידי אווטרה, כתנאי לכך שיתאפשר לו לעזוב את המדינה. "שוחחתי עתה עם מזכ"ל האו"ם, ואנו דורשים יחדיו שלפני עזיבתו, גבאגבו יפרסם מכתב התפטרות בחתימתו בו הוא מכיר באוורטה כנשיא", הסביר.

עשן עולה מעל אבידג'אן, חוף השנהב, 6 באפריל 2011. רויטרס
עשן עולה מעל אבידג'אן, היום/רויטרס

על רקע הפשיטה, אמר בצהריים דוברו של אווטרה כי הכוחות קיבלו הוראה מפורשת ממפקדיהם להימנע מהריגתו של גבאגבו. "אין זו כוונתו של איש במחנה שלנו להתנקש בנשיא לשעבר גבאגבו", אמר לרויטרס הדובר, פטריק אצ'י. "אווטרה הנחה באופן מפורש להשאיר אותו בחיים, כדי שניתן יהיה להביאו לדין".

גבאגבו עצמו טרם הראה כל סימן פומבי לכניעה. בשיחת טלפון מהבונקר שלו, הכחיש אמש את השמועות על כניעתו, ואמר כי אנשיו בסך הכל "מנהלים משא ומתן על הפסקת אש". גם בשיחה הזו הוא המשיך לטעון כי הוא זה ניצח בבחירות בנובמבר האחרון - בניגוד לתוצאות שבהן הכיר האו"ם, לפיהן אווטרה ניצח.

כוחות של צבא צרפת סמוך לארמון הנשיאות בעיר אבידג'אן, חוף השנהב, 6 באפריל 2011. רויטרס
כוחות של צבא צרפת מחוץ לארמון הנשיאות באבידג'אן, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully