וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף השנהב: ארמון הנשיא כותר, הופצץ ע"י האו"ם

רגעי ההכרעה במלחמת האזרחים: נאמני הטוען לנשיאות, אלסנה אווטרה, מתוגברים בכוחות האו"ם וצרפת, החלו במתקפה על ארמונו של לורן גבאגבו באבידג'אן. צפו בסרטון חובבים מהעיר המופגזת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

מלחמת האזרחים בחוף השנהב על סף הכרעה - וכוחות האו"ם נוטלים בה חלק פעיל ומרכזי, ולצדם גם כוחות של צבא צרפת. אלו וגם אלו מכתרים הבוקר (שלישי) את ארמון הנשיאות של לורן גבאגבו בעיר המרכזית אבידג'אן, יחד עם כוחות המורדים המקומיים, שכבר דיווחו כי החלו במתקפה על הארמון. לטענת דובר של מנהיג המורדים, אלסנה אווטרה, כוחותיהם אף נכנסו כבר לתוך הארמון. "הם בפנים, ונמצאים בשליטה", אמר לרויטרס הדובר, פטריק אצ'י. טרם ניתן לכך אימות נוסף.

הקרב המכריע באבידג'אן פרץ אתמול בערב, לאחר יומיים שקטים יחסית שבמהלכם צברו המורדים כוחות מחוץ לעיר ונערכו למתקפה. מאז, ולאורך כל הלילה, נמשכו קולות הירי האינטנסיבי והפיצוצים בעיר, בת יותר משלושה וחצי מיליון תושבים, ועשן שחור מיתמר מעל אזור ארמון הנשיאות. "המתקפה הסופית החלה, ואנו צופים כי תסתיים בתוך שעות", אמר אמש סידיקי קונטה, דוברו של ראש ממשלתו של אווטרה, גיום סורו.

כוח או"ם באבידגאן, חוף השנהב, 4 באפריל 2011. AP
שיריונית או"ם באבידג'אן, אתמול/AP

המתקפה נראית כמהלך מתואם של המורדים עם כוחות שמירת השלום של האו"ם המוצבים במדינה (UNOCI) וכוחות של צבא צרפת, ששלטה במדינה בעבר והותירה בה כוח צבאי קבוע (Licorne), שתוגבר בימים האחרונים במאות חיילים נוספים. אתמול בשעות הערב אף ירו מסוקים של האו"ם וצרפת טילים לעבר יעדים בעיר. דובר של האו"ם מסר כי המסוקים תקפו את ארמון הנשיאות, את מגוריו של גבאגבו ומגורי חיילים. סרטון חובבים שהועלה ליוטיוב תיעד את רגעי ההפצצה.

יש לציין כי המתקפה עולה בקנה אחד עם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1975, שהתקבלה לפני שבוע, והסמיכה את כוח האו"ם לעשות כל שנדרש כדי להגן על אזרחים במדינה. זאת, על רקע עדויות רבות מהשבועות האחרונים לגבי מעשי טבח של אנשי גבאגבו באזרחים תומכי אווטרה. דובר משרד החוץ בפריז, ברנרד ולרו, הסביר כי כל מטרת המעורבות הצבאית הצרפתית במדינה היא לסייע לכוחות האו"ם להשמיד את הנשק הכבד שבו משתמשים נאמני גבאגבו נגד אזרחים - "והיא תסתיים ברגע שנשיג את המטרה הזו".

כוחות המורדים נלחמים ברחובות אבידג'אן, חוף השנהב, 5 באפריל 2011. רויטרס
"המתקפה תסתיים בתוך שעות"/רויטרס

המשבר השלטוני בחוף השנהב נמשך מאז הבחירות ב-28 בנובמבר, בהן ניצח אווטרה את גבאגבו בפער ניכר. אולם הנשיא סירב להכיר בתוצאותיהן ולפנות את כסאו, למרות מחאות האו"ם ורוב מדינות העולם. במשך כמה חודשים נמשכו מאמצי תיווך בינלאומיים ליישוב העימות, אך לבסוף, בשבועות האחרונים, התחדשה מלחמת האזרחים שהייתה "רדומה" מאז 2002.

בשבוע האחרון, פתחו כוחות המורדים שהיו מרוכזים בצפון המדינה, תחת הנהגת אווטרה, במסע כיבוש שסחף את המדינה כולה מצפון לדרום, בדרך כלל ללא קרב. בימים האחרונים נכבשו בין היתר ימוסוקרו, הבירה המינהלית, וסן פדרו, נמל ייצוא הקקאו (המשאב העיקרי של המדינה). אבידג'אן, העיר הגדולה והחשובה במדינה והבירה הכלכלית שלה, היא התחנה האחרונה.

הכוח הצרפתי Licorne באבידגאן, חוף השנהב, 4 באפריל 2011. AP
הכוח הצרפתי בחוף השנהב, שתוגבר משמעותית בימים האחרונים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully