וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 נהרגו בלוב; "קדאפי עוד לא בנקודת שבירה"

ביום שבו עבר הפיקוד על המבצע לידי נאט"ו, מתקשים בארה"ב להעריך מתי יסתיים. בשטח, בינתיים, ממשיכים כוחותיו של קדאפי להתקדם. הוותיקן הפתיע: "40 אזרחים נהרגו בהפצצה בטריפולי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

מבצע הקואליציה הבינלאומית בלוב נמשך, והיום (חמישי) עבר הפיקוד עליו כמתוכנן מארצות הברית לידי נאט"ו. למעשה, מבצע "שחר האודיסאה" הסתיים - ובמקומו החל מבצע חדש ששמו "מגן מאוחד". מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, התייחס היום לשאלת אספקת הנשק לכוחות המורדים, ואמר כי בניגוד לקולות שנשמעו מכיוונם של כמה ממנהיגי המערב בימים האחרונים, שלא פסלו את הרעיון - הוא אינו תומך בו.

"רשמתי לפניי את הדיון המתמשך בנושא בכמה מדינות", אמר רסמוסן, "אך בכל הנוגע לנאט"ו - ואני מדבר מטעם נאט"ו - אנו נתמקד באכיפה של אמברגו הנשק. המטרה הברורה שלו היא לעצור את אספקת הנשק למדינה".

כוחות מורדים סמוך לעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 31 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים ממתינים לקרב המכריע, היום באזור אג'דבייה/רויטרס

אלא שללא סיוע בנשק, נראה כי יש ספק רב לגבי יכולתם של המורדים לנצח במלחמת האזרחים. אחרי גל ההצלחות הראשוני בשבוע שעבר, עם תחילת המבצע הבינלאומי, נסוגו המורדים שוב מזרחה בימים האחרונים, אל מול כוחותיו העדיפים של קדאפי, ואיבדו שוב את השליטה בערים ראס לנוף ובן ג'וואד, שכבר החליפו ידיים כמה פעמים. כעת הם נערכים לקרב בלימה נוסף, בערים ברגה ואג'דבייה. במקביל, במערב המדינה, נמשך מרחץ הדמים בעיר מיסרתה, אותה מפגיזים כוחותיו של קדאפי יום אחרי יום. היום דיווחו המורדים בעיר כי בהפצצות ליל אמש נהרגו בה 20 אזרחים.

לפי דו"ח שהוגש היום לממשלת בריטניה, עד כה נהרגו בסך הכל במלחמת האזרחים בלוב כ-1,000 בני אדם. בדו"ח שהכינו גורמי זכויות אדם במשרד החוץ, נכתב כי התקבלו עדויות קשות לגבי הפרת זכויות אדם במדינה. בבירת המורדים, בנגזי, הביעו היום תקווה שהעזרה מהמערב תגבר בקרוב. "אנו מקבלים בברכה כל ניסיון שיכול לעזור לנו להיפטר מהרודן", אמר היום לרויטרס מאדי אל-סאלח, תושב העיר. "אנחנו מקווים שמועצת הביטחון תקבל את ההחלטה הנכונה".

"משטר קדאפי מתפורר מבפנים"

ביקורת על המבצע הבינלאומי בלוב נשמעת היום מכיוון פחות צפוי - הנציג הבכיר של הוותיקן במדינה ביקר בחריפות את תקיפות הקואליציה במדינה ואמר כי ההפצצות "ההומניטריות לכאורה" בבירה טריפולי הרגו עד כה עשרות אזרחים חפים מפשע. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות של הוותיקן, הכומר ג'ובאני אינוצ'נזו מרטינלי אמר כי "לפי מקורות מהימנים, במקרה אחד, קרס בניין מגורים בשכונת בוסלים בעיר, ו-40 בני אדם נהרגו". שלטונות לוב אכן טענו בשבועיים האחרונים שוב ושוב כי אזרחים רבים נהרגו בהפצצות - טענה שבכוחות הקואליציה מכחישים בתוקף - אולם עד כה לא סופקו לכך הוכחות חד משמעיות. בנאט"ו אמרו היום כי "יבדקו בצורה רצינית" את הטענות לגבי הרג אזרחים.

נושא נוסף שהמשיך היום להעסיק את הקהילה הבינלאומית הוא עריקתו של שר החוץ של לוב, מוסא קוסא, שהתפטר מתפקידו - ונחת אמש בבריטניה. לאחר ההכחשות הראשוניות, ניאותו לבסוף השלטונות בטריפולי לאשר היום את הדיווח. "זו הייתה החלטה אישית שלו", אמר דובר ממשלת לוב, מוסא איברהים. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, בירך על הצעד והביע תקווה כי רבים מסביבתו של קדאפי ילכו בעקבותיו: "ההתפטרות שלו מראה כי משטר קדאפי מרוסק, נתון תחת לחץ ומתפורר מבפנים".

הייג הוסיף כי קוסא נמצא ב"מקום בטוח", אך הדגיש כי לא הוענקה לו כל חסינות דיפלומטית. ואכן, עדות לכך ניתנה עד מהרה כשרשויות התביעה בסקוטלנד הודיעו שהן מעוניינות לזמן את קוסא לתשאול בנושא פיצוץ מטוס "פאן-אם" מעל העיירה לוקרבי בשנת 1988, בו נהרגו 270 בני אדם. "חקירת הפיגוע בלוקרבי נותרה פתוחה, ואנחנו מתכוונים למצות כל קצה חוט אפשרי", נמסר מטעם משרד התובע הסקוטי. ב-2003 הודתה לוב כי הייתה מעורבת בפיגוע, ואף שילמה פיצויים למשפחות ההרוגים. בחודש שעבר טען שר המשפטים הפורש, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, כי שליט המדינה, מועמר קדאפי, הורה באופן אישי על פיצוץ המטוס.

מורדים על הכביש בין בן ג'וואד לנאופלייה, מזרח לוב, 29 במרץ 2011. רויטרס
מורד לובי סמוך לבן ג'וואד/רויטרס

בארה"ב, בינתיים, מתקשים לספק תחזית ברורה לגבי המשך הדרך. מפקד צבא ארצות הברית, אדמירל מייק מאלן אמר היום כי הפצצות כוחות הקואליציה פגעו קשות ביכולת הלחימה של כוחותיו של קדאפי, אך הם עדיין אינם קרובים להישבר. "הורדנו את כוחותיו ל-20-25% תפקוד", אמר מאלן בקונגרס, "אבל זה לא אומר שהוא קרוב לנקודת שבירה, מבחינה צבאית. זה לא המצב". שר ההגנה רוברט גייטס הוסיף בדיון הערכה כי קדאפי יודח בסופו של דבר מהשלטון על ידי בני עמו, כתוצאה מתהליכים פוליטיים וכלכליים - אך והדגיש כי "הדחת קדאפי אינה חלק מהמשימה הצבאית של כוחות הקואליציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully