וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "לוב מסוכנת כל עוד קדאפי בשלטון"

בנאום לאומה הסביר נשיא ארה"ב ברק אובמה את המניעים להתערבות האמריקאית במלחמת האזרחים בלוב. אובמה הדף את הביקורת על החלטתו להתערב והבהיר כי ארה"ב לא תהיה היחידה שתישא בנטל

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (שלישי) נאום לאומה בו הגן על החלטתו להתערב במלחמת האזרחים המתחוללת בלוב. "לפני תשעה ימים, אחרי התייעצות עם חברי קונגרס בכל המחנות הפוליטיים, החלטתי על התערבות בלוב. פגענו במערכי ההגנה של שליט לוב מועמר קדאפי ואכפנו אזור ללא טיסה בשמי לוב. קטענו את אספקת כוחותיו של קדאפי והלילה אני יכול להגיד כי עצרנו את התקדמות כוחותיו. הצטרפו אלינו מדינות רבות כולל מדינות ערביות כמו קטאר ואיחוד האמיריות שבחרו למלא את חובתן כלפי העם הלובי", אמר אובמה.

אובמה המשיך ואמר כי ביום רביעי תחל העברת האחריות על הפעולה הצבאית בלוב מידי צבא ארה"ב לידי כוחות נאט"ו. לדבריו, "הצבא האמריקאי ימשיך בפעולות סיוע לכוחות נאט"ו וכוחות הקואליציה עד שמשטרו של קדאפי יופל ולוב תהייה חופשית. קדאפי עדיין לא עזב את השלטון וכל עוד לא יעזוב, לוב תהייה מסוכנת. המעבר למדינה חופשית לא יתבצע בין לילה ויהיה קשה". אובמה הבהיר כי "זוהי משימה של הקהילה הבינלאומית ושל העם הלובי".

אובמה התייחס לביקורת שנשמעה בארה"ב נגד התערבות בלוב. לדבריו, האינטרסים של ארה"ב הם שיקול חשוב, אך הם לא יכולים להיות תירוץ לא לפעול לעולם. "יש לנו את היכולת לעזור ואסור לנו להתעלם מקריאות לעזרה. יש לנו את היכולת לעזור לבני אדם בלי הכנסת כוחות קרקע ללוב. אנחנו לא יכולים להתעלם מזוועות המתבצעות ואני מסרב לעשות זאת", אמר. אובמה המשיך ואמר כי "מעבר לכך יש לנו אינטרס אסטרטגי לסייע לעם הלובי. טבח באזרחים היה גורם לגל של פליטים שהיה משפיע על יציבותו של כל האזור. הדיקטטורה שהיתה נותרת בלוב היתה מאפילה על כל ההפיכות הדמוקרטיות שאירעו לאחרונה באזור ומועצת זכויות האדם של האו"ם היתה מאבדת מאמינותה".

המורדים לא עוצרים: "כבשנו גם את סירת". רויטרס
"הטלת הסגר האווירי אושרה ע"י האו"ם לפי בקשת המורדים"/רויטרס

עם זאת הנשיא התייחס גם לאלה שדרשו התערבות תקיפה יותר. "היו גם כאלה שדרשו להכניס ללוב את הצבא. אין ספק שלוב והעולם יהיו טובים יותר בלי קדאפי, אך תהיה זו טעות להתערב קרקעית", אמר אובמה. "הטלת הסגר אושרה על ידי האו"ם וזוהי היתה בקשת המורדים - התערבות יתר היתה פוגמת בקואליציה וגורמת לצורך בהתערבות קרקעית ופגיעה נרחבת באזרחים. עשינו זאת בעירק, ותודות למאמצי כוחותינו אנחנו מלאי תקווה לגבי תוצאות החלפת המשטר שם. אבל זה לקח שמונה שנים ועלה לנו כסף רב. אנחנו לא יכולים לחזור על פעולה כזו. התערבנו כדי למנוע טבח ונעבוד עם בעלי בריתנו כדי להגן על האזרחים ולהביא לנפילת קדאפי. זה לא יקרה בין לילה אבל צריך שיהיה ברור שההיסטוריה לא עומדת לצד קדאפי. העם הלובי יקבע את גורלו וכך צריך להיות".

"אין לי מחויבות גדולה יותר מאשר שמירה על בטחון ארה"ב, לעולם לא אהסס להשתמש בצבא בנחישות כדי להגן על מדינתנו ועל האינטרסים שלנו. זו הסיבה שאנחנו נלחמים באל קאעדה באפגניסטן", אמר אובמה. "לפעמים ההיסטוריה מציבה אתגרים לאנושיות המשותפת שלנו – עזרה לאחר אסונות טבע מניעת מעשי טבח ומקירם נוספים - אלו לא בעיות של אמריקה בלבד, אבל במקרים כאלה אל לנו לפחד לפעול", הוסיף. אובמה סיכם את נאומו ואמר כי "אל לנו לפעול לבד. תפקידנו הוא להניע את הקהילה הבינלאומית לפעולה. מנהיגות אמיתית יוצרת את התנאים לאחרים לקחת את חלקם באחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully