וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברים של נתניהו: מימנו למשפחתו טיסות לחו"ל

שרון שפורר

24.3.2011 / 9:28

ערוץ 10 חשף פרטים על 16 נסיעות לחו"ל של נתניהו ומשפחתו שמומנו לכאורה ע"י גופים פרטיים. בפנקס הטלפונים שלו התגלו גם הערות על הפוטנציאל הטמון בקשרים עם בעלי הון בעולם

לצד שמו של מתיו ברונפמן, בעל השליטה בבנק דיסקונט, נכתב בספר הטלפונים של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ממשפחת ברונפמן. שמאלני". הספר ששימש את נתניהו בין שתי הקדנציות שלו כראש הממשלה נחשף אתמול בתוכנית "המקור" בערוץ 10, במסגרת תחקיר העוסק בקשריו של ראש הממשלה עם בעלי ההון בעשור האחרון ובנסיעותיו לחו"ל.

רביב דרוקר חשף בתוכנית חלקים מתוך הספר כפי שנכתב ב-2002, רגע לפני חזרתו של נתניהו לזירה הפוליטית וכשלוש שנים לאחר שסיים את הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה.

דרוקר תוהה כיצד נתניהו, שעזב ב-1999 את לשכת ראש הממשלה באמירה ש"יצא כמעט ללא נכסים ועם פנסיה ממשלתית מצומקת" - נהפך בתוך שלוש שנים לאדם אמיד במיוחד עם בית בקיסריה ובית בירושלים.

בספר נכללות הערות על בעלי הון שונים לצד מספרי הטלפון שלהם. כך למשל, על ג'ורג' קליין נכתב: "עשיר דתי מניו יורק בעל השפעה ב-West side בניו יורק. הקשר איתו לא מספיק טוב, צריך לשפר".

חיים קורן-קירש מתואר כ"ישראלי. צרפתי. נפגשו בצרפת. קשר ברמה העסקית. אולי בעתיד יוכל לתרום. נשיא של חברה. עשיר". על טוני גלברט נכתב שהוא "חבר עסקי. גר בפלורידה. עשיר. יכול לפעמים לעזור להביא תורמים. יש לו ארגון 'נפש בנפש'".

8,000 ש"ח לפגישה

בספר הטלפונים נכללות הערות גם על מקורביו של נתניהו. כך למשל, לצד שמו של המפיק הישראלי-אמריקאי ארנון מילצ'ן נכתב: "חבר. מפיק ("אשה יפה" שלו), תורם. גר בצרפת, קליפורניה וניו יורק ויש לו דירה בארץ". דמות מעניינת נוספת בספר הטלפונים של נתניהו הוא ג'ושוע ראו. בזמן מלחמת לבנון השנייה, כאשר משפחת נתניהו נסעה ללונדון, היה זה ראו ששילם את חשבון המלון של המשפחה. על ראו נכתב בפנקס: "מאנגליה (מנצ'סטר), עשיר גדול. הוא היה תורם גדול. התיידדו. מעוניין בקשר, מוכן לתרום ולעזור".

בעל הון נוסף ברשימה הוא ספנסר פרטרידג', שעליו נכתב: "חבר. עשיר. המונית האווירית של נ. בארה"ב. לא תרם ישירות אבל עזר במעשים". לדברי דרוקר, לפרטרידג' יש מטוס פרטי ונתניהו טס בו פעמים רבות. פרטרידג' סירב להגיב ל"המקור".

בתוכנית נחשף גם מסמך ששלח נתניהו לחברת אלקטריק פיול (כיום אירוטק) - המייצרת מוצרים לתעשיות ביטחוניות, ובין היתר ספקית לצבא ארה"ב - ששכרה אותו לייעוץ, ובו הוא מבקש תשלום של 120 אלף דולר על ארגון 15 פגישות בינו לבין בעלי הון במהלך 2001. אחד האנשים שעמם נפגש נתניהו בשירות אלקטריק פיול, בעלות של 8,000 דולר לפגישה, היה איל עופר. עופר הוא בנו הבכור של סמי עופר ואחיו של עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל. הוא אחראי על הפעילות העולמית בספנות ונדל"ן של המשפחה.

פגישה נוספת נערכה עם המיליארדר פויו זבלודוביץ', במארס 2001 בלונדון. זבלודוביץ' הוא איל ממון בריטי שמחזיק בין היתר במניות חברת התעופה אל על. בסיום המכתב ששלח נתניהו לאלקטריק פיול הוא כתב כי הרשימה לא מכילה את זמן הנסיעות שבוצעו בכדי להגיע לפגישות, השווה ערך לכשישה ימי עבודה. "חשבונית", הוא חתם את המסמך, "תישלח בנפרד".

בתוכנית נחשף גם סיכום נסיעותיה של משפחת נתניהו לחו"ל ב-2004-2008. המסמך כולל נסיעות של המשפחה בשנים שבהן נתניהו לא שימש בתפקיד ציבורי - אך גם בשנים שבהן חזר לכהן כשר האוצר ושר החוץ.

על פי המסמכים, ב-1999-2001 נסעה שרה נתניהו לחו"ל 24 פעמים וכרטיסי הטיסה שלה מומנו על ידי גופים או בעלי הון שונים כמו קרן היסוד, טוני גלברט - איש עסקים ופילנתרופ, צ'רלי קושנר - איל נדל"ן אמריקאי, בעל ההון מצרפת מאיר חביב הנחשב ידידו של ראש הממשלה, ועוד. בסך הכל, שילמו אנשים וגופים אלה 108 אלף דולר בגין נסיעות של שרה נתניהו לחו"ל במשך 22 חודשים - רגע לפני שבעלה חוזר לפוליטיקה.

"לא נמצא פגם"

עוד נחשף בתוכנית כי מיד לאחר שנתניהו הודח מתפקיד ראש הממשלה, שילם גוף בשם אמפאואר אמריקה, שנוסד בין היתר על ידי פוליטיקאי רפובליקאי בשם ג'ק קמפ, 25 אלף דולר בעבור חופשה של משפחת נתניהו בארה"ב. חביב הצרפתי, על פי דרוקר, מימן למשפחת נתניהו חופשת סילבסטר בפאריס בערב המילניום, ב-3,000 דולר לפחות. חביב מסר לתוכנית כי "ביבי הוא אח שלי, אני אף פעם (לא) שילמתי לו כרטיס טיסה, אני אומר לך, מה פתאום. זה לא היום ולא אף פעם".

חופשה אחרת מומנה לבני משפחת נתניהו בקיץ 2000 על ידי עמותת עזר מציון, ששילמה על כך 25 אלף דולר. עזר מציון היא עמותה שהוקמה על ידי ברכה זיסר לסיוע לחולים ומוגבלים. זיסר, אשתו של איש העסקים מוטי זיסר אמרה לתוכנית: "גם מישהו שיהיה הכי צדיק והכי ישר והכי מקסים והכי נהדר והכי חכם - התקשורת הורגת אותו. אי אפשר, המדינה שלנו נראית חרא רק בגלל דברים כאלה".

בתוכנית נשאלה זיסר: "אולי המדינה שלנו נראית ככה כי ראש הממשלה ואשתו נוסעים ב-30 אלף דולר על חשבון עמותה שאמורה לתת צדקה?". בתשובה אמרה זיסר: "אני אומרת שזה לחלוטין לא נכון".

לדברי "המקור", הנסיעות של משפחת נתניהו על חשבון גופים פרטיים לחו"ל נמשכו גם אחרי שחזר לפוליטיקה. דרוקר חושף 16 נסיעות שונות שבהן יש בעיה לכאורה. ביוני 2004 נסע שר האוצר נתניהו לכנס מכון המחקר האמריקאי אנטרפרייז, כאשר מכון המחקר שילם 23 אלף דולר על טיסת בני הזוג נתניהו.

ארגון הבונדס שילם פעם אחר פעם בגין נסיעות של משפחת נתניהו לארה"ב, בסך עשרות אלפי דולרים. תפקידו של ארגון הבונדס הוא לגייס כספים עבור מדינת ישראל באיגרות חוב, ובראשו עומד יהושע מצא. בסך הכל, לשכת נתניהו טענה, בתגובה ל"המקור", שגברת נתניהו הופיעה בפני נשות הבונדס. מצא שוחח עם "המקור" בעניין, אבל לא התייחס לטענות על מימון כרטיסי הטיסה לשרה נתניהו ולילדיהם של בני הזוג.

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה כי "הכתבה היא חלק ממגמה רבת שנים של רביב דרוקר לפגוע בשמו של ראש הממשלה ובבני משפחתו. אחרי חודשים רבים של נבירה מיקרוסקופית התברר שלא נמצא כל פגם. מעולם לא שילם שום גוף חיצוני עבור טיסות ילדיו של מר נתניהו, בעת שכיהן בתפקיד ציבורי כלשהו. עד 2007 רשאית היתה גברת נתניהו להתלוות לבעלה כאשת ראש הממשלה לשעבר על חשבון הגורם המזמין. לאחר מכן שולמו נסיעותיה על ידה, על ידי בני משפחתה, או על ידי גופים שהזמינו אותה להרצות בפניהם בנפרד. לגבי הטיסות עם מר פרטרידג', מדובר בטיסות שבהן טס מר פרטרידג' בעצמו, במטוסו, להרצאות של מר נתניהו".

מהבונדס נמסר בתגובה כי "כחלק מיישום מדיניות הארגון והשגת יעדיו, מוזמנים גם אישי ציבור ישראליים להרצות בפני משקיעים על פי נוהל הקיים מאז הקמת הארגון".

מעזר מציון נמסר: "נתניהו נענה לבקשתנו להיות הנואם המרכזי באירוע גיוס תרומות שהתקיים בארה"ב ב-2000. עבור השתתפותו קיבל נתניהו תשלום, כשמדובר בסכום שאינו משמעותי ביחס לגובה התרומות שנאספו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully