וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא בריטניה: חיל האוויר הלובי אינו קיים עוד

לטענת קצין חיל האוויר המלכותי, "אנחנו יכולים לפעול בלוב כמעט ללא הפרעה". עם זאת, כוחותיו של קדאפי ממשיכים לתקוף את זינטן ואת מיסרתה, שם דווח על צלפים המטווחים את בית החולים

כוחות הקואליציה הבינלאומית השמידו את חיל האוויר הלובי, ומטוסי הקואליציה טסים ללא חשש בשמי לוב ותוקפים את כוחותיו של השליט מועמר קדאפי כל אימת שהם מעמידים אוכלוסייה אזרחית בסכנה. כך הודיע היום (רביעי) מפקד בכיר בחיל האוויר הבריטי, הנוטל תפקיד מרכזי בפעולה.

"אנחנו מפעילים כעת לחץ קבוע על כוחות צבא לוב", אמר מרשל גרג בדג'וול בבסיס האווירי של נאט"ו "ג'וג'ה דל קולה" באיטליה, ממנו יוצאות גיחות ההפצצה. "חיל האוויר הלובי אינו קיים יותר כיחידה לוחמת, ומערכות ההגנה האווירית והשליטה שלו נפגעו קשות, במידה כזו שאנחנו יכולים לפעול בלוב כמעט ללא הפרעה".

עימות בין מורדים לתומכי קדאפי על הכביש בין בנגזי לאג'דבייה, 21 במרץ 2011. רויטרס
מורדים מאיימים על חשוד בתמיכה בקדאפי, בכביש בין בנגזי לאג'דבייה/רויטרס

יש לציין כי בשטח, ככל הידוע, לא נרשמה היום פעילות אינטנסיבית של כוחות הקואליציה ברחבי לוב. בשעות הבוקר נשמעו כמה פיצוצים עזים בטריפולי, בין היתר מכיוונו של בסיס צבאי במערב העיר. לקראת הצהריים דווח גם על הפצצה של כוחותיו של קדאפי הצרים על העיר מיסרתה, כ-200 קילומטרים ממזרח לטריפולי, שבעקבותיה הפסיקו לזמן מה לתקוף את העיר.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

המורדים מינו ראש ממשלה

למרות הטענות הבריטיות כי כוחותיו של קדאפי משותקים, לפי הדיווחים מהשטח, הם עדיין המשיכו היום במתקפה שלהם על מאחזי המורדים, לפחות בשני מוקדים במערב המדינה: מיסרתה, שם התחדשו התקיפות לאחר ההפצצה בצהריים, והעיר זינטן, הנמצאת מדרום-מערב לטריפולי. "העיר מוקפת כולה, והמצב גרוע", אמר לרויטרס אחד התושבים בזינטן, המופגזת זה היום השלישי ברציפות. "מגיעות תגבורות של טנקים ורגלים. אנחנו קוראים לכוחות הקואליציה הבינלאומית להגן על האזרחים".

תומך של קדאפי בבסיס חיל הים הלובי שהופגז על ידי כוחות הקואליציה, טריפולי, 22 במרץ 2011. רויטרס
תומך של קדאפי בבסיס חיל הים שהופצץ על ידי כוחות הקואליציה בטריפולי/רויטרס

במיסרתה, העיר השלישית בגודלה במדינה המצויה תחת התקפה כבר שבועיים, המצב אף חמור יותר, ומתרבים בה הדיווחים על מעשי טבח שמבצעים כוחותיו של קדאפי באזרחים. אחרי דיווחים על הרג עשרות חפים מפשע בימים האחרונים, היום דיווחו תושבי העיר כי צלפיו של קדאפי מטווחים את בית החולים בו מאושפזים רבים מהפצועים, הרגו לפחות שלושה בני אדם ופצעו אנושות שלושה נוספים. "אי אפשר להיכנס או לצאת מבית החולים", אמר אחד התושבים. "איבדנו כל קשר עם האנשים בפנים". לדברי תושבים אחרים, עוד שני בני אדם נורו למוות בידי צלפים של קדאפי במרכז העיר.

במזרח המדינה, לעומת זאת, נראה כי כוחותיו של קדאפי נסוגו. בבנגזי, שם קבעו המורדים את מפקדתם, הכריזה היום "המועצה הלאומית" שהקימו המורדים על מינויו של מחמוד ג'בריל לעמוד בראש ממשלה זמנית שתוקם, והסמיכו אותו למנות שרים. כך דיווחה רשת "אל ג'זירה". לא ברור אם הממשלה תחליף את המועצה הלאומית, שבראשה עומד כעת שר המשפטים לשעבר, מוסטפא עבד אל-ג'ליל. ג'בריל חבר במועצה, ומשמש בה כראש הוועדה לענייני חוץ וביטחון.

קלינטון: קדאפי "בודק אופציות" בחו"ל

קדאפי עצמו הופיע הלילה בנאום טלוויזיוני ראשון מאז החל מבצע "שחר האודיסאה" בשבת, ונשבע להמשיך ולהילחם "עד הניצחון" ב"קרב ההיסטורי" נגד "התוקפנות הבלתי מוצדקת" מצד מדינות המערב ה"פשיסטיות". הוא קרא לנאמניו לשמור על רוח קרב איתנה, וסיכם: "כל מי שפנוי ויכול - עליו ליטול חלק בלחימה".

מורדים חוגגים על תותח של כוחות קדאפי שהושמד ליד אג'דבייה, 20 במרץ 2011. רויטרס
מורדים חוגגים על תותח של קדאפי שהושמד בהפצצה סמוך לבמגזי/רויטרס

מנגד, בוושינגטון, טענה הלילה מזכירת המדינה הילרי קלינטון כי קדאפי מנסה למעשה למצוא מוצא של כבוד שיאפשר לו לסיים את העימות. בראיון לרשת ABC, אמרה קלינטון כי לפי מידע שנמצא ברשותה, מקורביו של שליט לוב "בודקים אופציות" בימים אלו ברחבי העולם: "באפריקה, במזרח התיכון, באירופה, בצפון אמריקה, במקומות אחרים - הם שואלים, 'איך אפשר לצאת מזה?'". עוד הוסיפה כי בידיה מידע המאשר את הדיווחים לפיהם אחד מבניו של קדאפי נהרג בהפצצות, אולם אין לכך עדיין אימות סופי.

ועוד בלוב - היום שיחררו שלטונותיה שלושה עיתונאים זרים נוספים שהוחזקו על ידם במשך כשבוע: כתב וצלם של סוכנות הידיעות הצרפתית, וצלם של סוכנות גטי. הם נעצרו בשבוע שעבר על ידי כוח צבאי סמוך לעיר אג'דבייה, ושוחררו בטריפולי. הם מצטרפים לעוד שני צוותי עיתונאים שנעצרו ואף עברו עינויים בכלא הלובי בחודש האחרון, מה"ניו יורק טיימס" וה-BBC. במדינה עדיין נעדר צוות של רשת "אל ג'זירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully