וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: קרינה גם במזון, התושבים נוטלים כדורי יוד

ביפן עדיין מנסים לצנן את הכורים הגרעיניים שנפגעו ברעש האדמה ולהזרים אליהם חשמל. הקרינה הרעילה התגלתה במספר סוגי מזונות, והממשלה הורתה לתושבי האזור ליטול כדורי יוד

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה הבוקר (שבת) כי יפן העלתה את דירוג התאונה הגרעינית בפוקושימה, מרמה ארבע לחמש מתוך שבע דרגות בסולם לדירוג חומרתן של תאונות גרעיניות. רמה זו מצביעה על כך שהתאונה היא כעת לא רק בעלת השפעות מקומיות, אלא גם "בעלת השפעות נרחבות". דירוג זהה הוענק לתאונה שהתרחשה ב-1979 בארצות הברית, עת הותכה ליבת הכור הגרעיני באי שלושת המיילים בפנסילבניה.

בתוך כך, רעש אדמה בעוצמה של 6.1 בסולם ריכטר פקד הבוקר את המדינה. זאת בזמן שהמהנדסים במתקן הגרעיני עדיין נאבקים להוריד את טמפרטורת ליבת הכורים שניזוקו ברעש האדמה ובצונאמי שפקדו את יפן לפני יותר משבוע. הממשלה המליצה לתושבים המתגוררים באזור הכור להתחיל ליטול כדורי יוד, ולפי כמה דיווחים, נמצאה רמה נמוכה של קרינה במוצרי מזון שמקורם בפוקושימה, בין היתר במוצרי חלב ובתרד.

הכור הגרעיני בפוקושימה אחרי רעידת האדמה והצונאמי ביפן, מרץ 2011. AP
עשן מיתמר מהכור הגרעיני בפוקושימה. נמשכים המאמצים למנוע את התכת הליבה/AP

כבל חשמלי חובר אל המשאבות שבכורים, אך טרם הופעל. מפעילי המתקן מקווים כי עד סוף היום יוזרם חשמל אל משאבות הקירור, כדי לסייע במאמץ לצינון מוטות הדלק הלוהטים. עם זאת, לא ברור אם עוצמת החשמל שתוזרם דרך הכבלים תספיק כדי להפעיל את המשאבות, או אם המשאבות יצליחו להשפיע על טמפרטורת הכורים. עדיין קיים חשש גדול להתכת הליבה בכור מספר 3, המכיל פלוטוניום, ואם לא תרד הטמפרטורה בו, יהיה חשש ממשי להמסת המעטפת החיצונית שלו ולשחרור חומרים רדיואקטיביים אל האטמוספירה. במקרה כזה, לא תהיה ברירה אלא לאטום את הכור בעזרת בטון, כפי שעשו בכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-1986.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גם הבוקר נמשכו הפעולות לצינון הכורים בעזרת סילוני מים. שר ההגנה, טושימי קיטאצווה, אמר כי השאיפה היא להפעיל מתקנים שיוכלו להזרים מים לכורים באופן רציף. צוותי הכיבוי שהגיעו עד כה לאזור הכור, בהם כבאיות אזרחיות ורכבי צבא, נאלצו לסגת תוך זמן קצר כדי להימנע מחשיפה לקרינה. גם המסוקים שחגו מעל המתחם הגרעיני במשך שעות נאלצו לחזור לבסיסם כדי לא לסכן את טייסיהם, ואף נראה שחלק גדול מהמים שנשאו המסוקים כלל לא פגע בכורים.

מניין הנעדרים עלה ל-10,905

בתוך כך, הודיע משרד ההגנה האמריקאי כי צוות מיוחד המתמחה בפעולה באזורים עתירי-קרינה מוכן לצאת ליפן במקרה של החמרה נוספת במשבר הגרעיני. גם סין, בצעד נדיר, הודיעה כי תעמוד לצידה של יפן "כדי להגביר את שיתוף הפעולה בתחום הגרעין", וכך גם דרום קוריאה.

בצל ההתמקדות הגוברת בסכנות הדליפה הרדיואקטיבית מהכורים הפוקושימה, נמשכים החיפושים אחרי אחרוני הניצולים מרעש האדמה והצונאמי, ונמשך הטיפול ברבים שנותרו ללא קורת גג. מניין ההרוגים הרשמי באסון עד כה עלה ל-7,197, ו-10,905 בני אדם עדיין מוגדרים כנעדרים. הממשלה ביקשה ממחוזות ומעיריות ברחבי המדינה להיערך לקליטת ניצולים מהאזורים מוכי האסון, שכן כמעט 400,000 בני אדם עדיין חיים במקלטים זמניים ובאזורים שהוסבו להלנת אלה שנותרו ללא קורת גג.

כור פוקושימה ביפן. גרפיקה: דור הרשקוביץ, רויטרס
כור פוקושימה ביפן/רויטרס, גרפיקה: דור הרשקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully