וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחריין: הסלמה בעימותים, לפחות שישה הרוגים

יום אחרי שהוכרז משטר צבאי בנסיכות, פינתה המשטרה באלימות, בפעם השלישית, את אלפי המפגינים מ"כיכר הפנינה". 3 מפגינים נורו למוות, 3 שוטרים נדרסו. האופוזיציה מתכננת עוד הפגנה

מאבק ההמונים נגד השלטונות בבחריין מגיע לנקודת רתיחה: עימותים קשים מתקיימים היום (רביעי) בבירה מנמה, בין מפגינים מתנגדי השלטון לכוחות הביטחון, יום לאחר שבמדינה הוכרז משטר חירום צבאי. לפי הדיווחים, בעימותים נהרגו לפחות שישה בני אדם - שלושה מפגינים ושלושה שוטרים.

התקוממות הרוב השיעי נגד שלטונו של בית המלוכה הסוני החלה לפני קרוב לחודשיים, אך הסלימה מאוד בימים האחרונים, כשהמפגינים החלו לצאת ממתחם "כיכר הפנינה" בו הקימו מאהל ענק, ולנסות לשבש את החיים בעיר הבירה. שלשום נכנסו למדינה כוחות צבא מערב הסעודית, כדי לסייע לבית המלוכה לשמור על הסדר, ואילו אתמול הכריזו השלטונות על מצב חירום למשך שלושה חודשים, שבמהלכם מוסמך הצבא "לעשות כל שנדרש כדי להשיב את הסדר והביטחון".

עמותים בין מפגינים למשטרה בכיכר הפנינה במנמה בירת בחריין, 16 במרץ 2011. רויטרס
ענן גז מדמיע מעל כיכר הפנינה, היום/רויטרס

אולם היום נראה כי הסדר והביטחון רחוקים ביותר. בתמונות מכיכר הפנינה נראו ההמונים מיידים אבנים ובקבוקי תבערה ומתעמתים עם קבוצות של שוטרים, בעוד ענן גז מדמיע נישא באוויר. מסוקים ריחפו בשמי הכיכר, בעוד השוטרים מפנים ממנה את האזרחים בכוח, בפעם השלישית מאז החלו ההפגנות, ויותר מחודש מאז הפעם הקודמת.

בתוך כמה שעות הסתיים הפינוי, ובסיומו פורסמה בטלוויזיה הודעה מטעם השלטונות הקוראת לאזרחים להימנע מהתקהלות, "למען בטחונם". למרות זאת, זמן קצר לאחר מכן פרסמה תנועת הנוער של בחריין, שמילאה תפקיד מרכזי בארגון ההפגנות, קריאה לכל חבריה לצאת ולהפגין שוב היום אחר הצהריים. השלטונות הגיבו בהכרזה על עוצר באזורים מסוימים במדינה, מ-16:00 היום ועד 4:00 מחר בבוקר.

עמותים בין מפגינים למשטרה בכיכר הפנינה במנמה בירת בחריין, 16 במרץ 2011. רויטרס
השוטרים מתקדמים לעבר המפגינים/רויטרס

מנהיג האופוזיציה השיעית בפרלמנט, עבד אל ג'ליל חליל, טען כי חמישה מפגינים נורו למוות ועוד כ-100 נפצעו במהלך פינוי הכיכר. "זו מלחמת השמדה, זה לא מקובל", אמר לרויטרס. בסופו של דבר, אישרו גורמי רפואה את מותם של שלושה מפגינים. מוקדם יותר דווח כי שני שוטרים נדרסו למוות בכיכר על ידי מפגינים שנמלטו מהכיכר במכוניותיהם, ובהמשך נמסר על מותו של שוטר שלישי שנדרס, והעלה את מניין ההרוגים הכולל לשישה לפחות. יש לציין כי לפי שעה, לא נראה כי הכוחות הסעודיים מעורבים בנעשה.

במישור הבינלאומי, ההתייחסות העיקרית לנעשה בבחריין הגיעה בצורת אזהרות מסע של מדינות לאזרחיהן, להתרחק מהנסיכות עקב אי השקט הגובר. כך עשתה אתמול גם ארה"ב, שבחריין היא בעלת ברית קרובה שלה, והצי החמישי שלה עוגן בנמליה. בד בבד, הודיעו היום כמה בנקים בינלאומיים על סגירת משרדיהם במדינה. מלבד זאת, קוראות ארה"ב ויתר מדינות העולם "לכל הצדדים לנהוג באיפוק".

המדינה היחידה שהתייצבה לימין המפגינים ותקפה את שלטונות בחריין באופן מוצהר היא אירן. נשיאה, מחמוד אחמדינג'ד, גינה היום את הצעדים האחרונים של שלטונות בחריין. "חזינו היום בלחץ שמפעילים השלטונות על רוב העם הבחרייני", אמר, "והם משתמשים בנשק חם. מה שהם עושים אינו מוצדק וחסר תקנה". אתמול פירסמה אירן הודעת גינוי למהלך הסעודי: "נוכחות כוחות זרים שמתערבים בענייניה הפנימיים של בחריין אינה מקובלת ורק תסבך את המצב".

עדכון ראשון: 11:59

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully