וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה גרעין: טוקיו עדיין לא בסכנה, בשלב זה

מהו ענן רדיואקטיבי? האם קרינה גבוהה פי עשר מהרגיל, העושה דרכה לבירת יפן, היא מסוכנת? פרופ' יגאל רונן, מומחה גרעין, מרגיע: "בשלב זה, הקרינה לא מסוכנת יותר מבדיקת סי-טי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

ענן רדיואקטיבי נמצא בדרכו לטוקיו, וכ-100 קילומטרים מצפון לה כבר נמדדה רמת קרינה גבוהה פי עשרה מהרגיל - זו הידיעה המרכזית המגיעה הבוקר (שלישי) מיפן. מה המשמעויות ומה מידת הסכנה? פרופ' יגאל רונן, מומחה להנדסה גרעינית, הסביר במה מדובר, בשיחה עם וואלה! חדשות.

"ענן רדיואקטיבי דומה לענן רגיל", מסביר פרופ' רונן. "כמוהו, הוא מורכב מאדי מים, אבל יש בו גם גזים רדיואקטיביים וגם ארוסולים - חלקיקים שיכולים לעוף עם הרוח. הענן הרדיואקטיבי יכול לנוע לכיוונים שונים בהתאם לרוח".

מפת יפן. Google Earth
מפת יפן/Google Earth

האם קרינה גבוהה פי 10 מהרגיל היא מסוכנת? "ענן רדיואקטיבי שעוצמתו פי עשרה מהרמה הקיימת איננו מהווה בעיה", מרגיע פרופ' רונן. "הקרינה שלו פחותה מהקרינה שמקבלים בבדיקת סי-טי".

אולם במידה ורמות הקרינה ימשיכו לעלות, ישנן כמה סכנות הנשקפות מכך. "מבחינת סיכונים", הוא מסביר, "אנחנו מדברים על קרינות שמגדילות את הסיכויים לקבל סרטן בעתיד. הסרטן היותר נפוץ הוא סרטן בלוטות התריס. אם אנשים בולעים יוד רדיואקטיבי, היוד מצטבר וזה גורם לסרטן בלוטות התריס. נותנים לאנשים יוד, כדי שהיוד הרדיואקטיבי לא ייתפס בבלוטות התריס".

האם המשבר הגרעיני ביפן ישנה את העולם?. רויטרס
הפיצוץ בכור מספר 3 בתחנת פוקושימה דיאיצ'י, אתמול/רויטרס

למרות זאת, הוא שב ומרגיע: "לדעתי, הענן הרדיואקטיבי, ביחס למה שאנחנו רואים והקטסטרופות שקרו ביפן, זה בטל בשישים, וזה יותר פאניקה מכל דבר אחר. אם אנשים יבינו את המשמעויות האמיתיות, הם יפחדו פחות. מתוך 10,000 האנשים שנהרגו ברעידת האדמה והצונאמי, לא היה אחד שמת מקרינה רדיואקטיבית. ואם המצב יישאר ככה, גם לא יהיה".

אזרחים יפנים עוברים בדיקות לאיתור קרינה באזור פוקושימה. רויטרס
אזרחים יפנים עוברים בדיקות לאיתור קרינה באזור פוקושימה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully