וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענן רדיואקטיבי בדרך לטוקיו, קרינה פי 10 מהרגיל

פיצוץ שלישי בתחנת פוקושימה I, הפעם בכור 2. קרינה גבוהה פי 10 מהרגיל נמדדה 100 ק"מ מהבירה, שענן רדיואקטיבי נע לעברה. גם במזרח רוסיה נמדדה קרינה חריגה, בינתיים לא ברמה מסוכנת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

פיצוץ מימן נוסף אירע בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה - כך הודיעו הלילה (שלישי) מנהלי המתקן במסיבת עיתונאים שכינסו. זהו הפיצוץ השלישי באתר בחמשת הימים שחלפו מאז פקדה את יפן רעידת האדמה, שלוותה בגלי צונאמי קטלניים. כל העובדים הלא חיוניים פונו מהמתקן, ולאחר כמה שעות כובתה האש במקום הפיצוץ. עוד לפני הפיצוץ בכור מספר 2 הלילה, פרצה גם שריפה בכור נוסף במתקן - כור מס' 4. היא כובתה לאחר זמן קצר יחסית, אך נמסר כי גם שם דלפה קרינה רדיואקטיבית.

הסכנה המרכזית ממשיכה להיות הקרינה הרדיואקטיבית הדולפת מהכורים. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רמת הקרינה באזור הכורים היא כ-400 מיליסיוורט לשעה - רמה המחייבת על פי הקריטריונים הבינלאומיים פינוי של אזרחים (הרמה במקום בשגרה היא כ-3 מיליסיוורט).

סוכנות הידיעות היפנית "קיודו" דיווחה כי רמת הקרינה הרדיואקטיבית בעיר מאבאשי, הנמצאת 100 קילומטרים צפונה מהבירה טוקיו, גבוהה פי עשרה מהרמה הרגילה בה היא אמורה להיות. גם רמת הקרינה בטוקיו עצמה גבוהה מהרגיל. לאחר שאירע הפיצוץ בכור, הזהירה שגרירות צרפת במדינה כי "ענן רעיל הנושא פסולת רדיואקטיבית ברמה נמוכה עלול להגיע לטוקיו בתוך 10 שעות", והמליצה לאזרחים צרפתים השוהים ביפן "להישאר בבתים, לנעול את החלונות ולא להיכנס לפאניקה".

מפת יפן. Google Earth
מפת יפן/Google Earth

הפיצוץ הלילה אירע בכור מספר 2, שעה שעמלו מהנדסים ופקחים רבים באתר על ייצוב המערכות ועל קירור הכורים האחרים, 1 ו-3, שניזוקו גם הם בפיצוצים בעקבות רעידת האדמה שפקדה את יפן בסוף השבוע. הדאגה המרכזית היא מפני חשיפת מוטות הדלק הגרעיניים בכורים, שעלולה להוביל לתהליך של התכה ולדליפה של קרינה מסוכנת. אתמול נמסר כי הרשויות היפניות פועלות תחת ההנחה שתהליך כזה החל כבר בכורים 1 ו-3, וממשיכות לצנן אותם באמצעות מי ים. מנהלי תחנת הכוח אישרו כי דלפה קרינה, והוסיפו כי הם מתנצלים על אי-הנוחות שנגרמה לעם היפני ועל הבהלה שמצב החירום מעורר.

עדות להתפשטות הקרינה ניתנה היום גם מרוסיה, שם דווח כי רמות הקרינה הרדיואקטיבית בקצה המזרחי של המדינה, מול חופי יפן, עלו קלות. הקרינה החריגה נמדדה בעיר ולדיבוסטוק, הנמצאת כ-800 קילומטרים ממערב לפוקושימה. עם זאת, הודגש כי רמות הקרינה עדיין נמצאות בטווח הנורמלי.

אזרחים יפנים שספגו קרינה באזור פוקושימה עובדים טיהור. רויטרס
אזרח נגוע בקרינה מטוהר על ידי חיילים/רויטרס

"זה לא צ'רנוביל"

ממשלת יפן ביקשה הלילה מארצות הברית לסייע לה להשתלט על התקלות שבכורים מתוצרתה, וביקשה גם מסוכנות הגרעין של האו"ם לשלוח לאזור פקחים מטעמה.

ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, המשיך להדגיש בימים האחרונים כי המשבר הגרעיני הנוכחי אינו באותו סדר גודל של האסון הגרעיני בצ'רנוביל שבאוקראינה ב-1986. "הדבר שונה באופן מהותי. אנחנו ממשיכים לעבוד כדי למנוע מהנזק להתפשט", אמר ראש הממשלה, שכבר הגדיר את אסון הצונאמי "המשבר הגדול ביותר עמו מתמודדת יפן מאז מלחמת העולם השנייה".

במקביל, אתמול נודע כי משפחותיהם של חלק מהדיפלומטים הישראלים השוהים בטוקיו החליטו לחזור לארץ. דובר משרד החוץ, יוסי לוי, מסר כי "משרד החוץ מאפשר לבני המשפחות של חלק מהשליחים הישראלים בטוקיו להגיע לישראל לחופשת התרעננות, לאור רעידת האדמה שפקדה את יפן".

אשה משוחחת עם בתה, שנמצאת בבידוד באזור פוקושימה לאחר שספגה קרינה ריודואקטיבית. רויטרס
אם משוחחת עם בתה, הנמצאת בבידוד לאחר שספגה קרינה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully