וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדי הרעש בדרך לישראל: הביטוח עומד להתייקר

נועם בר

14.3.2011 / 9:20

בעקבות רעידת האדמה ביפן, שוק הביטוח בישראל נערך לייקור הפרמיות של מבטחי המשנה בעולם שישפיע על מחירי הביטוח לצרכן בתחילת 2012. בכמה תזנק הפרמיה? שאלות ותשובות

רצף אסונות הטבע שהתרחש בחודשים האחרונים בעולם צפוי לחלחל לכיס של אזרחים רבים בעולם. כבר כמה חודשים שנשמעים קולות מצד מבטחי המשנה הגדולים בעולם לייקר ב-15%-20% את הפרמיות על ביטוחי הקטסטרופות - המכסים נזקים של אסונות טבע גדולים כמו רעידות אדמה, הוריקנים, שריפות ושיטפונות. שתי רעידות האדמה שהתרחשו באחרונה בניו זילנד בהפרש של פחות מחצי שנה, וגל השיטפונות שפקד את אוסטרליה לפני שלושה חודשים, הסבו למבטחי המשנה נזק גדול ובלתי צפוי בזמן קצר. כעת, הרעידה הנדירה בעוצמתה ביפן, מחזקת את המגמה.

בכירים בשוק הביטוח מעריכים כי האקטוארים בחברות הביטוח ובחברות ביטוחי המשנה יצטרכו לשנות את ההנחות במודלים שלהם לגבי התכיפות של רעידות האדמה באזורים בעולם ואת היקפי הפגיעה הצפויים מהן. "הפסדים כאלה מוחקים הרבה שנים של רווחים למבטחי המשנה. אנחנו עדיין לא יודעים, אבל יכול להיות שיהיו חברות שתיגרם להן בעיה, בפרט אלה שמדורגות נמוך", אומר גדעון המבורגר, יו"ר איגוד חברות הביטוח ובכיר בקבוצת הביטוח הראל.

בנוסף, החשש הוא שהפגיעה בהון של מבטחי המשנה תצמצם את הקיבולת שלהם, כלומר את היקף האחריות הביטוחית שהם יוכלו לשאת על עצמם. מצב כזה יקטין את היצע ביטוחי המשנה, וייקר את הפרמיות. חשש נוסף הוא שמבטחי המשנה ידרשו מחברות הביטוח המבוטחות אצלם השתתפות עצמית גבוהה יותר, במטרה להקטין את חלקם באחריות הביטוחית.

לדברי המבורגר, חוסר הוודאות כעת גדול ולא ברור מה יהיה בשוק ביטוחי המשנה בעקבות האסון ביפן. "צריך לחכות כמה ימים. שוקי ביטוחי המשנה הגדולים בלונדון, ציריך וגרמניה פותחים את שעריהם רק היום, ואז נדע כמה כל אחד מהמבטחים הגדולים נפגע", הוא אומר. "כשקורה דבר כזה, החברות פחות רעבות לעסקים וכל רעידת אדמה מביאה לצמצום בקיבולת שהחברות מוכנות לקחת על עצמן".

TheMarker בדק את ההשלכות האפשריות על שוק הביטוח הישראלי.

הבוקר שאחרי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
בין יפן לישראל/רויטרס

האם רעידת האדמה ביפאן תשפיע על שוק הביטוח בישראל?

כן. בטווח הארוך מצפים בענף הביטוח שתירשם התייקרות של ביטוחי המשנה בכל העולם, כולל בחוזי ביטוח שחותמות חברות ביטוח ישראליות מול מבטחי משנה בעולם.

מהם ביטוחי משנה?

ביטוח משנה הוא ביטוח שבו מבטחת חברת הביטוח את עצמה על חלק מההתחייבויות הביטוחיות שלקחה עליה. חברת הביטוח מוציאה החוצה למבטחים גדולים בעולם חלק מהאחריות הביטוחית הזו, ובכך מקטינה את החשיפה שלה באירוע עם נזק גדול כמו רעידת אדמה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

למה שרעידת האדמה ביפן תשפיע על ישראל, הרי הם הרבה יותר מועדים לרעידות אדמה?

שוק ביטוחי המשנה בעולם הוא גלובלי, ומרוכז בלונדון, ציריך וגרמניה. כלומר, במדינה אחת מספקים ביטוח משנה למדינה אחרת. כתוצאה מכך, חברה שנפגעה מהאסון ביפן תבקש לאזן את הפגיעה באמצעות ייקור פרמיות הביטוחים במדינות אחרות שלא קשורות לאזור האסון.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
מייקרים פרמיות מעבר לים/רויטרס

אז בישראל וביפן ישלמו את אותו התעריף על ביטוח המכסה נזקי רעידות אדמה?

לא. ככל שהמקום מועד יותר לרעידות אדמה, כך הביטוח יהיה יקר יותר - וגם תידרש מהמבוטח השתתפות עצמית גבוהה יותר. יפאן תמיד היתה מועדת לרעידות אדמה, ולכן גם בעבר היה קשה להשיג שם כיסויים ביטוחיים הולמים. לפי המבורגר, בשנים האחרונות לא ניתן היה להשיג שם ביטוח שמכסה 100% מהנזק.

האם מלבד חברות הביטוח, אנחנו - הלקוחות - נרגיש את התייקרות?

כן. ברגע שחברות הביטוח ישלמו יותר על ביטוח משנה, הן יגלגלו את ההתייקרות לתוך הפרמיות שמשלמים הלקוחות מכל סוג - משקי בית ועסקים.

מתי ההתייקרות הזו תתרחש?

חברות הביטוח חותמות את החוזים של ביטוחי המשנה פעם בשנה - ב-1 בינואר - והם תקפים לכל השנה. מכיוון שאנחנו בתחילת שנה, החוזים מול מבטחי המשנה כבר נחתמו ואי אפשר לעדכן בהם את המחירים רטרואקטיבית. לכן, ההתייקרות תתרחש בפועל בשנה הבאה, לאחר שייחתמו החוזים של 2012. עם זאת, עסקים גדולים שמבקשים כיסוי ביטוחי בהיקף של 50-70 מיליון דולר, ירגישו את ההתייקרות קודם לכן. הסיבה: החוזים של ביטוחי המשנה שחותמות חברות הביטוח בתחילת כל שנה אינם כוללים מראש עסקים בהיקף כזה, והפרמיות שנקבעות להם הן ספציפיות לרגע עשיית הביטוח.

האם חברות הביטוח ינסו לנצל את עליית המחירים הצפויה בביטוחי המשנה וכבר עכשיו להעלות את הפרמיות?

בשיחות עם חברות בענף נטען כי התחרות הגדולה בענף הביטוח האלמנטרי תמנע מהחברות לייקר את פרמיות הביטוחים לפני הזמן.

האם רעידת האדמה ביפן תשפיע על הביקוש בישראל לביטוח המכסה רעידות אדמה?

בחברות הביטוח מציינים כי בחודשים האחרונים חלה עלייה של עשרות אחוזים בביקושים לביטוחי רכוש ודירה בכלל, ובפרט לביטוחים המכסים רעידת אדמה. המגמה התחילה עם אסון השריפה בכרמל, ולאחר מכן התחזקה עם רעידת האדמה שהתרחשה בניו זילנד בפברואר.

כבאים נחים ממלאכת הכיבוי ליד טירת הכרמל. Tsafrir Abayov, AP
המגמה התחילה עם אסון השריפה בכרמל/AP, Tsafrir Abayov

בכמה יקרה יותר פוליסה שמכסה נזק מרעידת אדמה מפוליסה ללא הכיסוי הזה?

פוליסה שמכסה נזק של רעידת אדמה יקרה יותר בכ-25% מפוליסה ללא הכיסוי הזה. עם זאת, חשוב להבין שכיסוי רגיל שמבטח הרס של דירה ברעידת אדמה לא נותן כיסוי על ערך הקרקע. כלומר, אם מדובר בדירה שנמצאת בבניין מגורים משותף, שבו הקרקע שייכת לכל הדיירים, פוליסה רגילה תיתן לדייר המבוטח רק את עלות בניית הדירה ולא את שווי הקרקע. מצב כזה עלול להיות בעייתי במקרה שבו חלק מהדירות לא היו מבוטחות מפני רעידת אדמה - וכך הקמת הבניין מחדש אינה עניין אישי של מבוטח ספציפי. לצורך כך יש ביטוחים המכסים גם את ערך הקרקע היחסי לאותה דירה. בביטוח כזה יכול המבוטח לקחת את הכסף ולהקים את הבית במקום חלופי. בשוק הביטוח טוענים כי יש חוסר מודעות לעניין זה, ורוב הדירות לא מבוטחות על ערך הקרקע.

"רכוש מבוטח במאות מיליארדי דולרים"

בינתיים קשה לאמוד את עלות הנזקים כתוצאה מרעש האדמה ביפן. לפי הערכת חברת AIR, המפתחת מודלים לאומדן הנזקים מאסונות טבע, באזור טוהוקו - שנפגע באופן החמור ביותר מרעש האדמה - היה רכוש מבוטח בשווי 300 מיליארד דולר. ג'יאנטה גוין, סגנית נשיא בכירה למחקר ומודלים ב-AIR, אמרה כי באזורים נוספים ביפאן שנפגעו באופן קשה פחות נמצאים נכסים מבוטחים בשווי 400 מיליארד דולר. עם זאת, גוין אמרה כי שווי הנכסים המבוטחים אינו מרמז על ההפסדים הצפויים, והוסיפה כי רק בעוד ימים ואפילו שבועות ניתן יהיה להעריך במדויק את שווי ההפסדים.

Eqecat, חברה נוספת לאומדן נזקים, מסרה שרעידת האדמה ביפאן, שעוצמתה הוערכה ב-8.9 בסולם ריכטר, היתה חזקה לפחות פי שמונה מכל תרחיש של רעידת אדמה שצפתה החברה ביפאן ב-30 השנים הקרובות. Eqecat מסרה בשבת שההפסדים הכלכליים כתוצאה מרעידת האדמה יהיו יותר מ-100 מיליארד דולר, אך לא סיפקה הערכה בנוגע לעלויות לחברות הביטוח.

אנליסטים מסטנדרד אנד פור'ס (S&P) העריכו ביום שישי שחברות הביטוח צפויות לספוג ברבעון הנוכחי תביעות בסך 30 מיליארד דולר, הקשורות לרעידות האדמה ביפאן ובניו זילנד ולאירועים במזרח התיכון.

חברות ביטוח וביטוח משנה שחשופות לשוק היפני, כמו AIG ,ACE, מינכן-רה וסוויס-רה, צפויות לפרסם רק בעוד כמה שבועות את הערכותיהן להפסדים. גם אז, הנתונים עלולים לעלות בחודשים הבאים, כפי שקרה לאחר רעידת האדמה שהתרחשה בספטמבר 2010 בניו זילנד.

אחד הגורמים שצפוי להקטין את הפסדיהן הוא השיעור הקטן יחסית של יפאנים המבוטחים. לפי כמה מההערכות, רק 14% מבעלי הנכסים ביפאן מחזיקים בפוליסות נגד רעידות אדמה.

  • עוד באותו נושא:
  • יפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully