וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת המורדים בלוב: נכבוש את טריפולי בכוח

יומיים אחרי שהקים ממשלת מעבר, ממצב עצמו שר המשפטים לשעבר, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, כמנהיג המהפכה. בראיון לסקיי ניוז, הבהיר כי המורדים לא יהססו לתקוף את הבירה, וביקש סיוע בינ"ל

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

המורדים בלוב מסמנים את המטרה: נשיא ה"מועצה הלאומית" החדשה במדינה, שר המשפטים לשעבר מוסטפא עבד אל-ג'ליל, איים הבוקר (שני) כי אם הכוחות הנאמנים לשליט מועמר קדאפי, המתבצרים בבירה טריפולי, לא ייכנעו לתושבי העיר המתקוממים - כוחות המורדים יסייעו להם ויכבשו את העיר בכוח.

בראיון ראשון מאז הודיע על הקמת ממשלה של המורדים, לרשת סקיי ניוז, ביקש אל-ג'ליל את סיוע הקהילה הבינלאומית. "טריפולי נלחמת נגד הדיכוי, וכשהיא תיפול, השלטון ייפול", אמר. "התמיכה סביב קדאפי מתפוררת. מה שצריך עכשיו זה אמברגו אווירי, שימנע ממנו להביא עוד שכירי חרב".

בניין המושל השרוף בעיר זאוויה בלוב, 27 בפברואר 2011. רויטרס
דגל המורדים מונף מחוץ לבניין המושל השרוף בזאוויה, אתמול/רויטרס

עבד אל-ג'ליל, שבימיו כשר המשפטים זכה להערכה רבה על פעולתו למען זכויות האדם במדינה, היה הראשון להתפטר מממשלתו של קדאפי עם תחילת ההתקוממות במדינה. בשבת האחרונה, באל-ביידה שבמזרח המדינה, אחת הערים הראשונות עליהן השתלטו המורדים, הכריז על הקמת ממשלת המעבר להחלפת משטר קדאפי. לדבריו, הממשלה, הכוללת גם קציני צבא שערקו לשורות המורדים, תכין את הקרקע לעריכת בחירות. "בתוך שלושה חודשים, יוכל העם הלובי לבחור את מנהיגיו", אמר עבד אל-ג'ליל לעיתונאים בשבת.

"ממשלת אל-ג'ליל זוכה לתמיכה רחבה"

מקורות לוביים המוגדרים "מהימנים" אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" שהתפרסם הבוקר כי הממשלה שהקים עבד אל-ג'ליל "זוכה לתמיכה רחבה של כל העדות בעם הלובי ולתגובות בינלאומיות מעודדות".

לדברי המקורות, הממשלה צפויה "לייצג בקרוב מאד את לוב". המקורות הוסיפו וגילו כי אישים בולטים בבירה טריפולי "לקחו חלק בהקמת הממשלה", אולם שמותיהם לא פורסמו "מסיבות ביטחוניות". לדבריהם, ראש איגוד עורכי הדין המתפטר, עבד אל-חפיז רוקה, צפוי להיות דובר הממשלה.

מורד לובי בכניסה לעיר זאוויה, 27 בפברואר 2011. רויטרס
מורד חמוש בכניסה לזאוויה, אתמול/רויטרס

"עבד אל-ג'ליל נחוש לאחד את המדינה", אמר אתמול מקור לעיתון הלובי "קורינא". גם שגריר לוב בארה"ב, עלי אל-עג'ילי, אמר בשבת כי הוא תומך בממשלתו.

זאוויה מכותרת על ידי הצבא, מתרסים בטריפולי

בשטח, ממשיך מוקד הלחימה להיות העיר זאוויה, הנמצאת רק כ-50 ק"מ ממערב לטריפולי. מרכז העיר מוחזק על ידי כוחותה אופוזיציה, אך היא מוקפת על ידי כוחות גדולים הנאמנים לקדאפי. בעיר צופים שהיא תותקף בקרוב, אך לא מתכוונים להיכנע. "אנחנו נלחמים למען החירות, ומוכנים למות למענה", אמר לסוכנות רויטרס קצין משטרה מקומי שהצטרף למורדים.

מדיווח שפורסם הבוקר בסוכנות הידיעות הצרפתית, עולה כי שורת ערים במערב המדינה נכבשה בימים האחרונים על ידי המורדים. כתב הסוכנות הגיע לעיר נאלוט, כ-235 קילומטרים ממערב לבירה טריפולי, ומצא שלא נותרו בה כוחות של השלטון המרכזי. לדברי עורך דין מקומי החבר ב"מועצה העממית המהפכנית" שהוקמה בעיר על ידי המורדים, "העיר משוחררת מאז 19 בפברואר. גם הערים רהיבאט, קבאו, ג'אדו, רוגבאן, זנטאן, ייפרן, קקלה, גיירין והואמד משוחררות כבר ימים. בכולן החליפו מועצות מהפכניות את כוחותיו של קדאפי".

מתנגדי קדאפי בעיר זאוויה מתכנסים במרכז העיר לחגוא את כיבושה על ידי המורדים, 27 בפברואר 2011. רויטרס
מורדים שהשתלטו על טנק של צבא לוב בזאוויה, אתמול/רויטרס

גם בשכונות מסוימות בטריפולי עצמה דווח על הקמת מתרסים על ידי מורדים תושבי העיר, ולא ברור אילו חלקים ממנה עדיין נשלטים בידי קדאפי. מנגד, תושבים בעיר טוענים כי לפחות בחלקים ממנה, החנויות פתוחות והחיים ממשיכים להתנהל כשגרה.

הגנרל אחמד אל-גטראני, אחת הדמויות הבכירות בצבא שערקו לשורות המורדים, אמר אתמול לסוכנוות רויטרס ממקום מושבו בבנגזי כי אנשיו נכונים להתקדם לעבר טריפולי בכל עת. "אחינו בטריפולי אומרים לנו שמצבם טוב בינתיים והם אינם זקוקים לעזרה", אמר, "אבל אם הם יבקשו - אנחנו מוכנים לתנועה".

* בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully