וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוחות הביטחון הלובים מבצעים טבח באזרחים"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

22.2.2011 / 0:01

כלי תקשורת בלוב דיווחו כי מטוסי קרב וטנקים ירו לעבר המפגינים בטריפולי, והרגו מאות. שר החוץ הבריטי: קדאפי נמלט לוונצואלה. טייסים לובים ערקו למלטה: ”דרשו שנירה על מפגינים”

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. AP
מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011/AP

האלימות הקשה נגד המפגינים בלוב נמשכת גם בשעות אלו: כלי תקשורת במדינה דיווחו אמש (שני) על הפגנת ענק בטריפולי ועל כך שכוחות הביטחון הלוביים עושים שימוש גם באש חיה כדי לפזר את ההמונים. רשת אל-ערביה דיווחה כי גורם צבאי הודיע כי יצאה פקודה להפגיז את העיר בנגאזי מהאוויר תוך שעתיים. עוד דווח, כי גם מטוסי קרב וטנקים יורים לעבר מאות אלפי המפגינים. בשעות האחרונות מדווחת רשת אל-ג'זירה על עוד 160 הרוגים מירי כוחותיו של קדאפי על המפגינים.

הטלוויזיה הממלכתית בלוב הציגה את האלימות מצד כוחות הביטחון במדינה כלפי המפגינים באור מעט שונה: "כוחות הביטחון פועלים נגד קיני הטרור במדינה", דווח. הטלוויזיה קראה לאזרחים לשתף פעולה עם כוחות הביטחון ולהתרחק "מכנופיות מאורגנות". בסוכנות ידיעות צרפתית צוטטו עדי ראייה במדינה, המספרים כי בשכונות פשלום ותאג'ורא בעיר טריפולי מתבצע "טבח". לדבריהם, כוחות הביטחון יורים לעבר האזרחים ויש הרוגים רבים, ביניהם גם נשים.

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. AP
הלווית הרוגים בבנגאזי/AP

דיפלומטים וקציני צבא מורדים בקדאפי

בעקבות האירועים האלימים בלוב הולכת ומתגברת המחאה במדינה. שר המשפטים של לוב התפטר היום במחאה על האלימות נגד מתנגדי המשטר. בנוסף, שלושה שגרירים - בלונדון, אינדונזיה ושבדיה התפטרו היום במחאה על אלימות הממשל נגד המפגינים. גם שגרירי לוב באו"ם אמרו היום כי "על קדאפי לעזוב את תפקידו כמנהיג המדינה". סגן השגריר הלובי באו"ם אף אמר כי אם קדאפי לא יעשה זאת בעצמו, "העם הלובי יפטר ממנו בכוחות עצמו".

בנוסף, שני טייסי חיל האוויר הלובי ערקו משורות הצבא והטיסו את מטוסיהם למלטה, שם אמרו לרשויות כי המשטר בלוב הורה להם להפגיז את המפגינים במדינה, כך אמרו הערב בכירים בממשלת מלטה. הבכירים מסרו עוד, כי שני הטייסים, שניהם בדרגת קולונל, המריאו מבסיס ליד טריפולי, ואחד מהם אף ביקש מקלט מדיני במלטה.

ואיפה קדאפי עצמו?

בתוך כך, מתחילים להתקבל דיווחים על בריחתם מהמדינה של בני משפחתו של השליט מועמר קדאפי. אחמד קדאפי, בן דודו של שליט לוב, הגיע הערב במטוס פרטי לקהיר. קדאפי סרב להתייחס על המתרחש בארצו. גורמים ביטחוניים בשדה התעופה בקהיר הוסיפו כי לקדאפי הצטרפו חמישה מבני משפחתו. עד כה לא ברור האם הם נמלטו או שבכוונתם לשוב לטריפולי. במקביל, ישנם דיווחים לפיהם סיף אל-איסלם קדאפי, בנו של מועמר קדאפי, הורה על הקמת ועדת חקירה שתבדוק את אירועי הימים האחרונים בלוב.

כמו כן, שר החוץ הבריטי ויליאם הייג אמר כי יש בידיו מידע לפיו שליט לוב מועמר קדאפי נמלט מהמדינה ועושה כעת את דרכו לוונצואלה. "שאלתם אותי מוקדם יותר האם הקולונל קדאפי נמצא בוונצואלה", אמר הייג בשיחה עם כתבים מחוץ למפגש של שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, "אין בידי מידע שמצביע על כך שהוא אכן שם, אך ראיתי מידע שמצביע על כך שהוא נמצא בדרכו לשם בשעה זו". גורם בכיר בממשלתו של נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס הכחיש את הדיווח ולאחר מכן הכחיש את הדיווח גם סגן שר החוץ הלובי שטען כי מדובר ב"ידיעות חסרות שחר".

במקביל, ארצות הברית פרסמה אמש אזהרת מסע ללוב והודיעה כי היא מציעה לכל אזרחיה להתפנות מהמדינה באופן מיידי. משרד החוץ בוושינגטון אף הורה על פינוי מלוב של כל העובדים שאינם חיוניים בנציגויות ארה"ב במדינה ושל בני משפחות הדיפלומטים שם. באזהרת המסע נכתב כי המהומות והביזה צפויים להימשך.

(עדכון ראשון: 23:01, 21.02.11)

מועמר קדאפי. ShutterStock
מועמר קדאפי/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully