וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מפגינים ועימותים באירן: "מוות לדיקטטור"

לראשונה זה יותר משנה, יצאו מפגינים לרחובות טהרן, איספהן ושירז - למרות שהשלטון אסר להפגין. הם מיידים אבנים ומבעירים פחים, השוטרים ואנשי ה"בסיג'" משיבים במעצרים וגז מדמיע

ניסיון ראשון של האופוזיציה באירן להרים את ראשה, יותר משנה אחרי הדיכוי האכזרי של ההפגנות הקודמות: אלפי בני אדם משתתפים היום (שני) בהפגנות שארגנו ראשי "התנועה הירוקה" בכמה מוקדים בבירה טהרן, לאות הזדהות עם המהפכות במצרים ובטוניסיה - למרות שהשלטונות אסרו במפורש על קיום ההפגנה. כמו כן נמסר על מאות נוספים המפגינים בערים נוספות - בהן איספהן, שירז, רשת, משהד וקרמנשה. בהפגנות, לפי הדיווחים, נשמעו קריאות "מוות לדיקטטור", שכמוהן לא נשמעו מאז יוני 2009.

לפי הדיווחים מבירת אירן, אלפי המפגינים צעדו ברחובות במרכז העיר והתפזרו בכמה מוקדים, תוך עימותים עם כוחות המשטרה הגדולים שנפרשו מבעוד מועד, ואף הציבו מחסומים וחסמו את הגישה לתחנות של הרכבת התחתית.

הפגנות אופוזיציה בטהרן בירת אירן, 14 בפברואר 2011. AP
מהומות במרכז טהרן, היום/AP

ברשת "אל-ערביה" צוטט "גורם בכיר באירן", שטען כי כוחות הביטחון ומשמרות המהפכה קיבלו אתמול הוראה שלא להתעמת עם המפגינים, אך במהלך שעות אחר הצהריים והערב הלכו והתרבו הדיווחים על עימותים אלימים שפרצו בין המפגינים לשוטרים במוקדים שונים. בין היתר דווח על יידוי אבנים והבערת פחי אשפה על ידי המפגינים, ועל ירי גז מדמיע מצד השוטרים. לפי כמה דיווחים, כוחות הביטחון עצרו עשרות אנשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השלטונות חסמו הגישה לבית מוסווי וניתקו הטלפון

עוד דווח על עימותים שפרצו בין מפגינים לחברים במיליציית ה"בסיג'" הנאמנה לשלטונות. באחד הסרטונים שהועלו היום ליוטיוב נראים אנשי הבסיג' מפטרלים ברחובות טהרן על אופנועים. יוזכר כי אנשי הבסיג', הפועלים בביגוד אזרחי, היו האמצעי העיקרי בדיכוי ההפגנות האופוזיציה גם בעת המהומות הגדולות לאחר הבחירות ביוני 2009.

הפגנות אופוזיציה בטהרן בירת אירן, 14 בפברואר 2011. AP
אבנים וגז מדמיע, היום בטהרן/AP

במקביל, ממשיכים השלטונות בצעדים נגד מנהיגי האופוזיציה. אחרי שכבר בשבוע שעבר נשלח מהדי כרובי, ממנהיגי האופוזיציה, למעצר בית, היום הושם במעצר בית גם עמיתו להנהגה והאיש שהפסיד בבחירות לפני שנה וחצי לנשיא מחמוד אחמדינג'ד, מיר חוסיין מוסווי. עוד פורסם באתר של מוסווי, כי השלטונות חסמו קווי הטלפון לביתו, וגם הרשת הסלולרית באזור נחסמה. "נראה כי הצעדים נועדו למנוע ממוסווי ומאשתו להשתתף בהפגנת האופוזיציה היום", נכתב באתר. במקביל, דיווחו אתרים אופוזיציוניים על מעצרו של עבדאללה נאסרי, פעיל אופוזיציה בולט נוסף, ומקורבו של הנשיא לשעבר, מוחמד חאתמי.

מאז גל ההפגנות הגדול לאחר הבחירות ביוני 2009, שהשלטונות הואשמו בזיופן כדי לאפשר את נצחונו של אחמדינג'ד על מוסווי, ניסתה "התנועה הירוקה" להרים את ראשה עוד פעם אחת בולטת, בהפגנה גדולה בדצמבר 2009 - אך היא דוכאה באכזריות. לפי הדיווחים, שמונה מפגינים נורו אז למוות בידי השלטונות ועוד כ-1,000 נעצרו.

עדכון ראשון: 15:35

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully