וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפי מצרים: "הנציג שלנו - בכיר בגוגל"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.2.2011 / 10:14

פחות מיומיים לאחר שחרורו מהכלא, מסתמן ואיל רנים, בכיר בגוגל, כסמל שמאחד את מפגיני האופוזיציה - רק שלא ברור אם הוא עצמו מעוניין בכך. סלימאן: "המשך המחאה עלול להוביל לאנרכיה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

האם מפגיני האופוזיציה במצרים מצאו סוף סוף דמות שיוכלו להתאחד סביבה? נכון להבוקר (רביעי), יותר מ-211,000 בני אדם כבר הצטרפו לעמוד הפייסבוק שכותרתו "אני מייפה את כוחו של ואיל רנים לדבר בשם המהפכנים במצרים" - והמספרים ממשיכים לעלות בקצב מטאורי.

רנים, ראש מחלקת השיווק של ענקית האינטרנט "גוגל" בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, הוא אופוזיציונר מצרי מוכר, שהפך לאחר הסמלים הבולטים של "צעירי ה-25 בינואר", כשנעלם בתחילת המהומות. עד מהרה התברר שהוא נעצר בידי השלטונות, ושלשום בלילה שוחרר, אחרי מסע לחצים בינלאומי. אתמול כבר נשא נאום נרגש בפני מאות האלפים בכיכר א-תחריר - בהפגנה הגדולה ביותר מאז החלה המחאה. יש לציין כי לא ברור עד כמה הוא עצמו מעוניין ליטול על עצמו כזו אחריות, ובנאומו אמש העדיף להצטנע: "אני לא גיבור, אלפי המפגינים הם הגיבורים האמיתיים".

ואיל רונים, בכיר בחברת גוגל במצרים, נואם מול ההמונים בכיכר א-תחריר בקהיר. רויטרס
"אני לא גיבור, אלפי המפגינים הם הגיבורים האמיתיים". רנים, אתמול בכיכר/רויטרס

אבל בעמוד הפייסבוק, ההערצה חוגגת: עשרות האלפים מכל רחבי העולם הערבי כותבים כמה הם מעריצים אותו, ומאחלים לו הצלחה. אחת מהן אף השוותה אותו לאחד ממייסדי האומה האמריקאית, תומס ג'פרסון: "כמו ג'פרסון, אתה מבטא את האידיאלים והמטרות של התנועה הדמוקרטית. אנו מתפללים להצלחתך".

סלימאן: הנשיא החדש ייכנס לתפקידו ב-14 אוקטובר

בד בבד, ממשיך סגן הנשיא הטרי, עומאר סלימאן, להוביל את סדר היום הרשמי של חילופי השלטון במצרים, והלילה נידב עוד כמה פרטים, בשיחה עם כמה עיתונאים בקהיר. "הנשיא מובארק תומך בהעברה אמיתית של השלטון, ואין לו בעיה לעשות זאת", אמר. "אין מנוס מלהתחיל לחשוב על עתידה של מצרים".

מהומות בכיכר תחריר, קהיר – פברואר 2011. נדב נויהוז
"מצרים היא מדינה חזקה שלא קרסה ולא תקרוס". כיכר א-תחריר/נדב נויהוז

סלימאן גם הזהיר כי המשכות ההפגנות בקהיר עלולה לדרדר את המדינה לכדי "אנרכיה", ושב ותקף את "ההתערבויות החיצוניות בנעשה בתוך מצרים". לדבריו, "פתרון המשבר ייעשה באמצעות דיאלוג, שכן החלופה לכך היא הפיכה. איננו רוצים להגיע לנקודה הזאת, על מנת להגן על מצרים. מצרים היא מדינה חזקה שלא קרסה ולא תקרוס".

על הנשיא אמר סלימאן: "מובארק נשאר במצרים. הוא אחד מגיבורי מלחמת אוקטובר (מלחמת יום הכיפורים - נ.י) והממסד הצבאי שומר על גיבוריו. הוא לא יעזוב את המדינה. הוא יוביל את מפת הדרכים עד לסיום כהונתו". בתגובה לשמועות האחרונות, הוסיף כי "מובארק בריא ואינו זקוק לטיפול בגרמניה. אנחנו מודים לקנצלרית אנגלה מרקל, אך רואים בדבריה התערבות בעניינים הפניימים שלנו". לבסוף סיכם וחזר על העמדה המוכרת של השלטון, לפיה מובארק יסיים את כהונתו בספטמבר - והנשיא הנבחר "ייכנס לתפקידו ב-14 באוקטובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully