וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: האחים המוסלמים ישתלטו על ההפגנות במצרים

יהושע בריינר

31.1.2011 / 11:24

במערכת הביטחון בישראל עוקבים בדריכות אחרי המהומות במצרים, ועל אף שהמדיניות היא המשך שימור הסטטוס-קוו, נבחנת ההערכה של עליית "האחים המוסלמים" לשלטון

על אף שהעימותים האלימים שככו במידה מסוימת, ההפגנות במצרים נמשכות היום (שני) וגורמות לדאגה רבה בקרב מערכת הביטחון בישראל, מתוך הבנה שגל ההמחאות לא צפוי להסתיים בקרוב.

בהתאם למדיניות הנוכחית, אין כל כוונה לשנות את סדרי הכוחות של צה"ל בגבול הדרום, והעמדה הנוכחית גורסת שיש לשמור על הסטטוס-קוו הקיים עם מצרים ללא הצגת אפילו מראית עין של התערבות. עיקר החשש בישראל הוא מפני התערבות של תנועת האחים המוסלמים בהפגנות, כשבישראל לא שוללים תסריט לפיו נציגי הארגון ינסו ליטול את המנהיגות על ההפגנות. אף על פי כן, גם בישראל ממתינים לראות לאיזה כיוון יובילו המהומות.

"ראינו שאתמול הייתה רגיעה מסוימת בהפגנות, אבל לא הייתי מסיק מכך דבר", אומר ד"ר אפרים קם, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, שהיה בעברו ראש זירת מצרים באגף המודיעין . "ניתן לייחס את הירידה לעייפות של המפגינים או אפילו למזג האוויר. היום הוכרזה שביתה במדינה ומחר מתוכננת הפגנת ענק, כך שלא ניתן לחזות מה יולידו הימים הקרובים ואי אפשר לומר שהגל עבר".

המצרים לא רוצים שלטון דומה לאירן

נוכח ההפגנות, קם מתקשה, בדומה למערכת הביטחון, להעריך האם המהפכה תושלם. "אני לא יודע אם המשטר ייפול כשם שמובראק לא יודע. השאלה המרכזית היא מה עוצמת הנחישות של ההמונים להמשיך בהפגנות ומה עוצמת המשטר לעצור את הגל הנוכחי. להערכתי, האפשרות שהמשטר של מובראק ישרוד איננה מבוטלת כלל, אולם ברור שהמצב כפי שהיה יום לא יימשך".

התערבות האחים המוסלמים המדאיגה את בכירי מערכת הביטחון בישראל עדיין על הפרק, גורס קם, אולם הוא בספק האם העם המצרי יקבל את הנהגתם. "ייתכן מאוד שהאחים המוסלמים ינסו לקבל מנהיגות על ההתקוממויות, אבל אני בספק אם העם במצרים ירצה בהם כמנהיג. המצרים רואים מה קורה באירן והם אינם רוצים שלטון דומה גם בארצם. הבעיה עם האחים המוסלמים היא שיש להם מוטיבציה גבוהה להשתלט על המדינה ומעבר לכך, בניגוד למפגינים, הם מאורגנים היטב, כך שהאפשרות הזאת בהחלט נמצאת על הפרק והיא בוודאי מסוכנת לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully