וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: תוכנית מ-2008 להפלת השלטון במצרים

מסמך משגרירות ארה"ב בקהיר מגלה כי כבר ב-2008 דיברו בארגוני האופוזיציה על "תוכנית לא כתובה לעשות שינוי דמוקרטי עד 2011". בארה"ב גיבו את הרעיון, אך העריכו: "תוכנית לא ריאלית"

כבר לפני יותר משנתיים היה בידי ארצות הברית מידע על כוונתם של ארגוני אופוזיציה לנסות ולהפיל את השלטון במצרים - אך בוושינגטון העריכו כי מדובר ב"תקווה לא ריאלית". למרות זאת, התוכנית הזו זכתה לגיבוי מצד הממשל. כך עולה ממסמך שכתבה בדצמבר 2008 שגרירות ארצות הברית בקהיר, מרגרט סקובי, למחלקת המדינה האמריקאית, וכעת נחשף על ידי אתר ההדלפות ויקיליקס.

בתזמון שללא ספק יש כוונה מאחוריו, פרסם אתמול (שישי) אתר ויקיליקס קבוצה חדשה של מסמכים דיפלומטיים אמריקאיים חסויים, שעשרות מהם מגיעים מהשגרירות בקהיר. המסמכים מתמקדים ברובם במאמצים של הממשל האמריקאי להפעיל לחץ על ידידתו הגדולה בעולם הערבי למען פעילי אופוזיציה כלואים ובלוגרים מתנגדי משטר. אחד מאותם פעילים, שלא מזוהה בשמו, מוזכר במסמך מ-30 בדצמבר 2008. מדובר בפעיל בארגון "6 באפריל" הקורא להפלת השלטון במצרים - שכיום ממלא תפקיד משמעותי בארגון ההפגנות.

"הפעיל הביע שביעות רצון מהשתתפותו בכנס שנערך ב-3-5 בדצמבר של 'ברית תנועות הנוער', וגם מפגישות שקיים בהמשך לכך עם גורמי ממשל אמריקאיים וצוותי חשיבה בגבעת הקפיטול", כתבה השגרירה סקובי. "הוא תיאר כיצד מנגנוני בטחון המדינה במצרים עצרו אותו בשדה התעופה בקהיר עם שובו, והחרימו את רשימותיו, את המצגת שהכין לכנס הקוראת לשינוי דמוקרטי במצרים, ואת סדר היום של פגישותיו בקונגרס. הוא טען שממשלת מצרים לעולם לא תסכים לרפורמה משמעותית, ולכן המצרים צריכים להחליף את השלטון הנוכחי בדמוקרטיה פרלמנטרית".

"לדבריו", המשיכה השגרירה, "כמה מפלגות ותנועות אופוזיציה סיכמו על תוכנית לא כתובה לעשות שינוי דמוקרטי במדינה עד 2011. אנחנו מטילים בכך ספק... מטרתו של ארגון '6 באפריל', להחליף את השלטון הנוכחי בדמוקרטיה פרלמנטרית לפני בחירות 2011 לנשיאות, היא לחלוטין לא ריאלית, ואינה נתמכת על ידי הזרם המרכזי באופוזיציה המצרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully