וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מכריזה מלחמה על מגיפת ההשמנה

הממשלה תכריז בחודשים הקרובים כי המלחמה בהשמנה היא יעד לאומי, ותשיק תוכנית משותפת למשרדי החינוך, הספורט והבריאות. חשש במשרד החינוך: תוך שנים 40% מהילדים יסבלו מעודף משקל

כארבע שנים לאחר שדו"ח מבקר המדינה קבע כי היעדר תוכנית לאומית אחידה פוגמת במלחמה בהשמנה, מתחילה הממשלה להסיק את המסקנות. בחודשים האחרונים גובשה תכנית לאומית למלחמה בהשמנה על ידי משרדי החינוך, הספורט והבריאות. על פי התכנית, יבנה משרד החינוך תכניות חינוך והסברה לתזונה נכונה לתלמידים ומורים, יבצע התערבות אגרסיבית במוצרי המזון והשתייה בתוך תחומי בית הספר וכן יגביר את המעורבות בכל המוסדות שבהם קיים מפעל הזנה.

התוכנית תפעל לצמצום ממדי תופעת ההשמנה ואורח החיים הלא בריא, שהפכו למגפה מסוכנת, המאיימת על בריאותם של אלפי ילדים בישראל. כשליש מילדי ישראל סובלים מעודף משקל, ובגני הילדים, המצב חמור אף יותר. גורמים בכירים במשרדי החינוך והתרבות סבורים כי בעוד מספר שנים, מגפת ההשמנה בקרב ילדים תגיע ל- 40% מהם, נתון זהה לזה של ילדי ארה"ב.

המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך, והאחראית על תכנית היעד הלאומי במשרד החינוך, עירית ליבנה, סבורה כי אחד הקשיים המרכזיים בנושא התזונה קשור לחוסר הפיקוח על המזנונים ומכונות השתייה והמזון בתחומי בית הספר.

לדבריה, "אותם מכונות וקיוסקים פועלים באישורן של הרשויות המקומיות לאחר זכייה במכרז. חוזרי המנכ"ל שלנו בנוגע למה שאסור או מותר למכור בשטח ביה"ס אינם מיושמים בשטח בגלל חוסר השליטה של מנהלי בתי הספר במוצרים שנמכרים באותן מכונות וקיוסקים. אנחנו לא רוצים להתערב בפרנסתם של בעלי המכונות והקיוסקים - אנחנו רוצים להכניס את נושא התזונה הנכונה לתוך תנאי המכרז". ליבנה הוסיפה, כי "במכונות ובקיוסקים צריכים להימכר פרי, ירק ומוצרי חלב ובשר מזינים. מכונות השתייה צריכות למכור מים בלבד".

אילוסטרציה. ShutterStock
התוכנית תפעל לצמצום ממדי תופעת ההשמנה ואורח החיים הלא בריא/ShutterStock

הכריך נותר השליט בלעדי

מחקר עדכני בנושא תזונת בני נוער שנערך על ידי מכון המחקר "פאנלס" קבע כי בב-70% מבתי הספר בישראל יש מזנונים וב-53% מהם קיימות מכונות לממכר שתייה ממותקת. על פי המחקר, בני הנוער מוציאים סכומים הנעים בין 10-15 שקלים ביום על קניית אוכל בבית הספר. 27% מבני הנוער קונים מאפים בבית הספר, 22% קונים טוסט, 19.5% קונים סנדוויצ'ים ו-12.8% קונים חטיפים.

הסנדוויץ' נותר השליט הבלעדי של מנות האוכל המובאות מבית. 84.2% מבני הנוער מביאים את אותו כריך ביתי ללימודים, אך רק 4% מביאים פרי עם הכריך ו-4% מביאים חטיפים מסוגים שונים. כמו כן, 24% מבני הנוער קונים שתייה בבית הספר, לעומת רוב מכריע של 75% שמביאים שתייה מהבית. 64% קונים מים בבית הספר, 22% קונים שתייה מוגזת ו13% קונים מיצים ממותקים.

מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות במשרד הבריאות, רותי ויינשטיין, סיפרה לוואלה! חדשות על חלקו של משרד הבריאות בתכנית. לדבריה, "'התכנית הלאומית לתזונה, פעילות גופנית ומניעת השמנה' היא חלק ממערך עולמי שהחל להתגבש בשנתיים האחרונות. אנחנו מדברים על פעילות במסגרת בית ספרית ובמתנ"סים, מדברים על פיקוח על האוכל שיש בבתי הספר. כמו כן, ניזום הקמת מסלולי הליכה בכל הארץ לעודד פעילות בקרב מבוגרים. בישראל זה יורחב לכל הגילאים. לראשונה יש תכנית מקיפה שמאגדת את כל המסקנות של המחקרים בשנים האחרונות לאורח חיים בריא יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully