וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: ההדלפות - "לוחמה פסיכולוגית"

אחרי נתניהו, נשיא אירן הוא הראשון מבין "כוכבי" פרסומי ויקיליקס שמגיב עליהם - ומבהיר שיחסי אירן עם העולם לא ישתנו. צרפת ואפגניסטן הביעו תמיכה בארה"ב. מדינות רבות טרם הגיבו

שעות ארוכות אחרי פרסום יותר מרבע מיליון מסמכים דיפלומטיים ממחלקת המדינה האמריקאית שהודלפו ל"וויקיליקס" - ורוב ה"כוכבים" שהופיעו בהם ממלאים פיהם מים. הראשון לפתוח את פיו היה נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, שאמר בצהריים (שני) כי הפרסומים אינם מבוססים על הדלפות אמיתיות, אלא מהווים חלק מ"הלוחמה הפסיכולוגית" של ארצות הברית נגד ארצו.

אחמדינג'ד, שבאחד המסמכים הדביקו לו דיפלומטים אמריקאיים את הכינוי "היטלר" ושבוודאי לא שמח לקרוא על הלחצים שמפעילים מנהיגים מדינות ערביות על ארה"ב לתקוף את אירן, הבהיר כי פרסום לא ישפיע על יחסיה של טהרן עם מדינות אחרות.

"המדינות השכנות הן חברות טובות זו של זו", אמר. "להדלפות לא יהיו השלכות על יחסינו עם מדינות שכנות. חלקים בממשל האמריקאי ייצרו את המסמכים במכוון. אנו לא חושבים שהמידע דלף בטעות. לדעתנו הכל היה מתוכנן מראש, על מנת להשיג מטרות פוליטיות". עוד הוסיף כי העשרת האורניום שמבצעת מדינתו היא חלק מזכויותיה, ולא תנהל על כך משא ומתן.

לבד ממנו - ומבנימין נתניהו - איש מהמנהיגים העיקריים המוזכרים במסמכים טרם התייחס אליהם בקולו, ורק מדינות מעטות מסרו הודעות תגובה רשמיות.

בראש מצעד השתקנים עומדת כמובן ארצות הברית עצמה, שערב הפרסום הזהירה מ"פגיעה בחיי אדם", אך מאז שהמסמכים יצאו לאור, טרם התייחסה לתוכנם - כמו גם בריטניה, רוסיה, גרמניה, טורקיה, מדינות ערב והאו"ם. למעשה, ארבע המדינות היחידות שתפסו מקום מרכזי במסמכים ומסרו היום תגובות רשמיות הן אירן, צרפת, אפגניסטן - וישראל.

"המלך העירום" סולח

בצרפת, הגיב לפרסום דובר הממשלה, פרנסואה ברואן, בראיון לרדיו - והבהיר כי מדינתו מתייצבת לצדה של ארצות הברית בעקבות המבוכה הדיפלומטית הגדולה שנגרמה לה. צרפת, לדבריו, מגדירה את ההדלפות "איום על ריבונות הדמוקרטיה ועל אנשים המבקשים להגן על מודלתם". עוד הוסיף: "אם היה ויקיליקס צרפתי, תגובתנו כלפיו לא הייתה גמישה". הוא לא הזכיר במילה את ההתייחסות במסמכים האמריקאיים לנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שזכה לכינוי "המלך העירום".

גם באפגניסטן בחרו להבליג על כמה תיאורים מעליבים. דוברו של הנשיא חמיד קרזאי אמר בצהריים כי חשיפת המסמכים לא תפגע בקשרים של מדינתו עם ארה"ב: "לא תהיה לכך השפעה מורגשת על מערכת היחסים האסטרטגית. אין במסמכים הללו דבר שהפתיע אותנו". כזכור, במסמכים הופיעו בין היתר תיאורים של הנשיא קרזאי כ"חלש להחריד", ואילו אחיו תואר כסוחר סמים מושחת.

באיטליה עדיין לא נמסרה תגובה רשמית, אולם מקורות המקורביום אליו מסרו לסוכנות ANSA האיטלקית כי ראש הממשלה, סילביו ברלוסקוני, "פרץ בצחוק בריא" למשמע הגילויים העוסקים בו - ובין היתר במנהיגותו ה"לא יעילה", במסיבות הפרועות בהן הוא משתתף ובמערכת היחסים הקרובה שלו עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין.

ובישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בצהריים באירוע של אגודת העיתונאים בתל אביב, וחזר על הדברים שאמר עוד לפני הפרסום, לפיהם ישראל לא ניזוקה מהפרסומים. לדבריו, "אנחנו כבר התאמנו את הפעילות שלנו למציאות הזאת של דליפה. זה משפיע על העבודה שלנו, על מה שאנחנו עושים בפגישות, את מי אנחנו מכניסים, מה אנחנו אומרים ומתי אנחנו מצמצמים את המפגש לאירוע של ארבע עיניים או שמונה עיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully