וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: "אירן הבריחה נשק ללבנון במטוס סיוע"

מסמכי ויקיליקס חושפים כי משמרות המהפכה השתמשו באמבולנסים ומטוסי סיוע של הסהר האדום להברחת נשק לחיזבאללה. "משמרות המהפכה החדירו יחידה מובחרת ללבנון"

אירן השתמשה באמבולנסים של הסהר האדום האירני כדי לרגל ולספק נשק לאזורי עימות, פעילות שכללה החדרת כוחות מיוחדים של משמרות המהפכה לעזרת חיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה. כך חושפים הלילה (שני) באתר ויקיליקס, כשהם מסתמכים על תשדורת אמריקאית המצטטת מקור אירני, המקורב לפעילות ארגון הסהר האדום במדינה ומוגדר כ"אמין".

לדברי אותו מקור, לאחר עלייתו לשלטון של אחמדיניג'ד, בוצעו "טיהורים" בשורות הסהר האדום במדינה, שהפכו אותו בפועל לזרוע של ארגון משמרות המהפכה. המשמרות הן הכוח הצבאי העיקרי באירן ותפקידן שמירה על ערכי האיסלם והפצת המהפכה השיעית ברחבי האזור. משמרות המהפכה ניצלו את הנייטרליות לכאורה של כוחות הסהר האדום למטרות צבאיות מובהקות כמו ריגול והעברת נשק. כך, אומר הגורם, החדירו האירנים את יחידת "אל-קודס" המובחרת ללבנון במהלך המלחמה, וגם סיפקו נשק לחיזבאללה, הכול באמצעות כלי רכב ומטוסי סיוע הומניטרי.

"הנציגים האמיתיים היחידים של הסהר האדום האירני במשלחות היו הרופאים והנהגים", סיפר הגורם והוסיף כי אנשי סגל של הסהר האדום היו עדים להטענת טילים על מטוס סיוע רפואי אשר יועד ללבנון. "המטוס היה חצי מלא בנשק בטרם החלו להטעין עליו אספקה רפואית כלשהיא", סיפר. עוד הוסיף הגורם כי נתבקש לחתום על אישורי כניסה לאנשי משמרות המהפכה לעירק, בזמן הפלישה האמריקאית לאזור, גם כן באצטלה של צוותים רפואיים. לדבריו, משסירב, חתם על האישורים גורם בכיר ממנו.

בסהר האדום הכחישו בתוקף את ההאשמות. ואמרו כי "כל השותפים המקומיים והבינאלומיים של הסהר האדום האירני מכירים ובטוחים במניעים ומטרות ההמוניטריות גרידא של הארגון".

סיפקו טילים בליסטיים לאירן

בתוך כך, מתייחסים מסמכי ויקיליקס גם לאספקת נשק בעייתית לתוך אירן עצמה. מזכר בהול שנשלח ב-2007 מצביע על כך שהאמריקאים הפעילו ללא הצלחה לחץ מתמשך על סין במטרה להפסיק מכירת חלקי טילים בליסטיים מקוריאה הצפונית לאירן. המסמך מספר על פגישתם של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש ונשיא סין הו בכנס פורום אסיה, בה ביקש בוש מהסינים להפסיק את המשלוחים והו נענה לבקשה. המזכר ממשיך ומעלה את הצורך לפעול בכמה ערוצים דיפלומטיים במקביל ו"להציק" לסינים כדי שיזכרו את הבטחתו של הו לבוש ויפעלו בהתאם.

האמריקאים חשדו כי צפון קוריאה מספקת לאירן באופן קבוע חלקים המשמשים להרכבת טילים בליסטיים, המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. המסמך מעלה השערה כי מדובר בציוד הקשור להנעת הסילון של הטילים והוא מסופק לקבוצה התעשייתית "שאהיד בהרי", המשמשת כגוף האירני העיקרי לייצור טילים. בין השאר, העבירה ארצות הברית לסינים פרטים מדויקים על משלוחים עתידיים, שכללו מספרי טיסות ושטרי מטען. במזכר מצוין בזעם כי הסינים לא רק שלא הפסיקו את המשלוחים, אלא אף הגבירו את נפחם בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully