וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: "רמדיה" לא פגעה ביכולת הקוגניטיבית

אריאל נוי

16.11.2010 / 13:42

מחקר של משרד הבריאות בדק במשך שלוש שנים יכולות שונות של ילדים שצרכו פורמולה צמחית של "רמדיה" והשווה אותן לכאלו שלא צרכו אותה. המסקנה העיקרית: אין הבדל משמעותי

מחקר חדש של משרד הבריאות קובע: אין הבדל מובהק בין ילדים בני 5 שצרכו את הפורמולה הצמחית של "רמדיה" לבין ילדים אחרים מבחינת יכולותיהם הקוגניטיביות. אתמול פורסמו ב"ידיעות אחרונות" מחקרים רפואיים שגילו כי הפגיעה מהשימוש ברמדיה קשה משחשבו תחילה. לפי אותם מחקרים שפורסמו בעיתון, תינוקות שניזונו מתחליף החלב הפכו לילדים עם פיגור שכלי, התקפי אפילפסיה, איחור בהתפתחות ועוד.

בעקבות פרשת רמדיה, ערכו במשרד הבריאות מחקר שניסה לענות על השאלה, האם ילדים שצרכו את התרכובת הפגומה לתינוקות אך לא הפגינו תסמינים קליניים חדים באותה עת, יסבלו מהשלכות שיתבטאו מאוחר יותר.

את המחקר ערכו פרופ' אשר אור-נוי, פרופסור מן המניין בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ומנהל המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות, וד"ר ליטל קינן-בוקר, מרצה בכירה בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה וסגנית מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות.

"המחקר נערך במשך כשלוש שנים", סיפרה ד"ר קינן-בוקר לוואלה! חדשות. "אנחנו איתרנו מדגם של ילדים מתאימים למחקר באמצעות סריקת "טיפות חלב" הממשלתיות ברחבי הארץ. הילדים שצרכו "רמדיה" צמחית פגומה למשך 4 שבועות רצופים סווגו לקבוצת 'חשופים'". כל הילדים עברו מבחנים להערכת ההתפתחות המוטורית, התפתחות הקוגניטיבית, בדיקת הפרופיל הסנסורי שהתייחסה לתפיסה ולעיבוד של מידע תחושתי ובדיקת להפרעות קשב וריכוז.

מניתוח התוצאות עולה שבקרב "ילדי רמדיה" מספר הילדים עם הפרעה מוטורית במדגם היה קטן מאוד, ולא נצפה הבדל מובהק מבחינת שיעור הילדים הפגועים בין קבוצת ה"רמדיה" לקבוצות הביקורת האחרות. התפתחות קוגניטיבית לא הייתה שונה במובהק בין קבוצת "רמדיה" לקבוצות הביקורת השונות אחרי תקנון למין, השכלת האם וגיל בעת המבחן. מבחינת ממוצע הציונים, לא ניכר הבדל בין ילדי "רמדיה" לקבוצות הביקורת בציון ה-IQ הכללי, בציון ה-IQ הוורבלי, ובציון ה-IQ הלא-וורבלי כמו גם בתתי המבחן האחרים אחרי תקנון למין, השכלת אם וגיל בעת המבחן, למעט ציון נמוך יותר (אך בטווח הנורמה) בתת המבחן המתייחס ל"חשיבה כמותית".

"עם זאת, נמצא משהו שונה בין הקבוצות - הפרופיל סנסורי. שיעור הילדים עם בעיה בפרופיל הסנסורי היה גבוה במובהק בקבוצת "רמדיה" ובכל קבוצות הביקורת האחרות שהתבססו על תרכובת מזון צמחית. כלומר, אלו היו ילדים רגישים יותר לרעש למשל, או לאריג כזה או אחר, שגורם לתחושות לא נעימות", הסבירה ד"ר קינן.

כמו כן נמצא הבדל בהפרעות קשב וריכוז בין הקבוצות. שיעור הילדים עם ציון מבחן לא תקין היה גבוה במובהק בקבוצת "רמדיה" ובאופן דומה גם בקבוצות הביקורת האחרות שהתבססו על תרכובת מזון צמחית. "אי אפשר להסיק מכך שכל הילדים שצורכים תרכובת צמחית אחרת יהיה להם הפרעות קשב וריכוז כי זה לא שאלת המחקר, אך אני משערת באופן אישי כי הילדים האלה מראש היו חסרי סבלנות שנולדו ולכן קיבלו את תרכובות המזון לתינוקות ותוספת מזון במקום לקבל הנקה מאימם", הבהירה ד"ר קינן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully