וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: אירן סיפקה נשק כימי ללוחמים בעירק

החשדות בדבר מעורבותה של אירן בלחימה בעירק מקבלים חיזוק מפרסומי אתר האינטרנט "ויקיליקס". לפי המסמכים, אירן סיפקה ללוחמים בעירק 50 ראשי קרב כימיים המצוידים בחומר הגורם לשיתוק, אולם הסיכוי שהלוחמים יצליחו לעשות בו שימוש אינו גבוה

בצד חשיפתם של מעשי התעללות ופשעי מלחמה מצד הלוחמים האמריקאים בעירק, שופכים הבוקר (שבת) מסמכי האתר "ויקיליקס" אור על מעורבותה של אירן בלחימה בעירק. לפי המסמכים שנחשפו, אירן סיפקה ללוחמים העירקים נשק כימי שהיה אמור לשמש אותם נגד אוכלוסייה אזרחית וחיילים אמריקאים באזור.

מדובר בכ-50 ראשי קרב כימיים, ועל פי המסמכים, הם נרכשו על ידי קבוצת לוחמים בינואר 2006 במרכז עירק. שם הקבוצה שרכזה את הטילים לא פורסם, אך הודגש כי מי שסיפק הנשק היו אירניים.

המסמכים מדגישים כי בטילים ישנו חומר משתק, "אך כיוון שלא ידוע בדיוק באיזה חומר מדובר, קשה להעריך את מידת הסכנה הנשקפת לכוחות הקואליציה". עוד מצוין כי לא סביר שהלוחמים יצליחו לעשות שימוש בנשק, כיוון שסביר שהפיצוץ הדרוש לשיגור הטיל יפגע ביעילות החומר המשתק.

פקודה האוסרת חקירת התעללויות

400,000 המסמכים שחושף אתר האינטרנט "ויקיליקס" הצליחו לעורר מחדש את השאלות בדבר המלחמה בעירק, והתנהלות חיילי כוחות הקואליציה במסגרתה. בין היתר, עולה מהמסכים כי צבא ארה"ב נתן פקודה סודית שקבעה כי אין לחקור מקרים של עינויי שבויים עירקים בידי לוחמים אמריקאים.

לפי הפקודה, אסור לחיילים לחקור שום הפרה של חוקי הלחימה, כמו במקרים של עינוי שבויים, אלא אם מעורבים בה באופן ישיר כוחות הקואליציה. בין המקרים שהושתקו, לפי המסמכים, נמצאים מקרי התעללות של שבויים עירקיים בידי הצבא העירקי.

עוד עולה ממסמכי "ויקיליקס", כי בין 2003 ל-2009 נהרגו בלחימה 109,000 עירקים, מתוכם 60,000 אזרחים. כמו כן, כ-15,000 מקרי מוות לא תועדו על ידי כוחות הקואליציה. בנוסף, מתואר במסמכים מקרה בו מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר האמריקאי ירה למוות בלוחמים שביקשו להיכנע. לפי יומני המלחמה, יועץ משפטי של הצבא האמריקאי קבע כי מדובר במטרות לגיטימות, שכן כוחות יבשה לא מסוגלים להיכנע למסוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully