וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז שיקום לילדים הגדול בארץ יוקם בדרום

22.9.2010 / 8:00

מרכז הטיפול נועד לילדים עם צרכים מיוחדים וייפתח בקרוב באזור הדרום. מדובר בקריה על-אזורית לחינוך ולשיקום שמיועדת לאלפי ילדים בדואים עם צרכים מיוחדים

משרדי החינוך והרווחה החליטו על הקמת מרכז חינוך ושיקום לילדים עם צרכים מיוחדים, בעלות של כארבעים מליון שקל. המרכז יוקם מזרחית לתל שבע וישרת את אוכלוסית הבדואים בנגב. על פי הערכות, יש היום למעלה מ-4,000 ילדים בדואים שסובלים ממוגבלויות קשות כדוגמת פיגור שכלי, שיתוק מוחין, אוטיזם, עיוורון וחירשות, ושזקוקים למסגרות חינוך מיוחד וטיפולים פרא – רפואיים. כיום, אותם ילדים לא מקבלים את החינוך והטיפול השיקומי הדרוש, כיון שבמגזר הבדואי קיים מחסור קשה של מעונות יום שיקומיים, גני ילדים ובתי ספר לחינוך מיוחד. גם מוסדות החינוך המיוחד שכן קיימים במגזר, רחוקים מהרמה המקובלת בארץ, ויש גם מחסור באנשי מקצוע בתחום.

נישואי קרובים, בעיות גנטיות

דו"ח של "המרכז לחקר מוגבלויות ואוכלוסיות מיוחדות" ומכון ברוקדייל משנת 2009 על ילדים עם צרכים מיוחדים באוכלוסייה הבדואית בנגב קבע ש-9.1% מכלל הילדים הבדואים בנגב הם ילדים עם צרכים מיוחדים. שיעור זה גבוה בהשוואה לשיעורים המקבילים באוכלוסיות הערבית והיהודית בארץ ( 8.3% ו 7.6%, בהתאמה). ל- 7.9% מכלל הילדים הבדואים יש ליקויי למידה ו/או בעיות התנהגות ורגש. בכל סוגי הנכויות, השיעורים בקרב ילדים בדואים גבוהים מהשיעורים בקרב ילדים יהודים. 5.1% מתוך כלל הילדים הבדואים סובלים מיותר מסוג אחד של נכות, כך גילה הדו"ח.

פרופ' אוהד בירק, מנהל המכון הגנטי במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע ומנהל המעבדה של מוריס קאן (ממייסדי חברת "אמודקס") באוניברסיטת בן גוריון, קושר בין השכיחות הגבוהה של מקרי המוגבלויות קשורה לתופעת נישואי הקרובים במגזר הבדואי. לדבריו, "60 אחוז מהזוגות הנישאים בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב מוגדרים כנישואי קרובים. מדובר באחוז הגבוה ביותר בעולם. בשאר מדינות ערב ובקרב ערביי ישראל מדובר על 25% בממוצע". פרופ' בירק מוסיף ש"השכיחות של מוטציות גנטיות באוכלוסייה הבדואית בנגב אינו שונה מאוכלוסיות אחרות בישראל, אלא שנישואי קרובים מעלים בשיעור ניכר את אחוז המחלות התורשתיות שמתגלות. האוכלוסייה הבדואית בנגב מונה 180,000 ומחולקת לשבטים, בני 1000-10,000 אנשים בכל שבט. חלוקה זו מובילה באופן טבעי לנישואים תוך שבטיים המוגדרים גם כנישואיי קרובים".

מענה לסוגי נכות שונים

נוכח המצוקה הקשה במגזר, הכלכלית והסיעודית, במשרדי החינוך והרווחה החליטו להקים קריה על - אזורית לחינוך ושיקום 4000 ילדים בדואים בדרום עם צרכים מיוחדים. המרכז יכלול בית ספר יסודי, שני בתי ספר על יסודיים, מרכז בריאות ושיקום, גני ילדים, מרכז אקדמי ומנהלה, מעונות יום שיקומיים, מרכז ספורט, מרכז אומנויות, חווה חקלאית, ופינת חי.

הקריה תיתן מענה לילדים עם נכויות קשות מכל הסוגים. כמו כן, היא תהווה שלוחה אקדמית של אוניברסיטת בן גוריון והמכללה לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. הקריה תזכה לליווי אקדמי צמוד של אנשי מקצוע מובילים ותהווה מרכז להכשרה מעשית עבור סטודנטים בדואים בתחום החינוך המיוחד, המקצועות הפרא – רפואיים, הייעוץ החינוכי, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית

מרכז החינוך המיוחד והשיקום יהיה מסונף לאוניברסיטת בן גוריון ומכללת קיי ויסייע בהכשרה של סטודנטים בדואים לחינוך מיוחד, עבודה סוציאלית, שיקום ופסיכולוגיה. עבודת המחקר תתרכז בפיתוח גישות חדשות בחינוך המיוחד ושיטות אבחון וטיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully