וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצלם: חיילים שהרגו פלסטינים לא הועמדו לדין

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

14.9.2010 / 6:00

דו"ח של עמותת "בצלם" שחקר את התנהלות הפרקליטות הצבאית ב-4 השנים האחרונות, מצא כי חיילים שהרגו פלסטינים כמעט ואינם נדרשים לתת על כך את הדין. מתוך 148 פניות שהוגשו, רק 22 נחקרו ע"י מצ"ח

חיילים שהרגו פלסטינים בשטחים כמעט שאינם נדרשים לתת על כך את הדין, גם אם נסיבות האירוע מעלות חשד כבד שפעלו באופן פלילי - כך עולה מדו"ח של ארגון בצלם שניתח את מדיניות הפרקליטות הצבאית בארבע השנים האחרונות. לדברי בצלם, הסיבה העיקרית למצב זה היא שהצבא נמנע מביצוע חקירות מצ"ח במקרי הרג של אזרחים פלסטינים בידי חיילים.

בנוסף טוענים בארגון, כי הפרקליטות הצבאית נוקטת בסחבת המעכבת קבלת החלטות בתיקים למשך חודשים רבים, ולעיתים אף שנים.

הדו"ח "חוסר אחריות: מדיניות הצבא שלא לחקור הרג פלסטינים בידי חיילים" שהתפרסם היום (שלישי) עוסק באירועים שבהם חיילים הרגו אזרחים פלסטינים שלא השתתפו בלחימה בין השנים 2006 ל-2009 (לא כולל מבצע "עופרת יצוקה"). בתקופה זו פנה ארגון בצלם לפרקליטות בדרישה לחקור 148 מקרים כאלה, בהם נהרגו 288 בני אדם. בתקופה הנדונה הרגו חיילים 1,510 פלסטינים, מתוכם 617 שלא השתתפו בלחימה (לא כולל "עופרת יצוקה").

מן הדו"ח עולה כי רק ב-22 מהפניות, פחות מ-15 אחוז, נפתחה חקירת מצ"ח וב-29 מקרים החליטה הפרקליטות הצבאית שלא לחקור את האירוע. עם זאת, ברובם המכריע של המקרים הפרקליטות עדיין לא הגיעה להחלטה האם לפתוח בחקירת מצ"ח, ב-16 מקרים מתוכם מעכבת הפרקליטות את החלטתה כבר כארבע שנים, מאז 2006. בשני מקרים לא השיבה הפרקליטות לפניות חוזרות, וארגון בצלם לא יודע מה עלה בגורל הפניות.

"מצב של 'סכסוך מזוין'"

על פי הדו"ח, מדיניות אי-החקירה של הצבא מתבססת על קביעה שהמצב המשפטי בשטחים הוא "סכסוך מזוין", ופרשנות של החוק הבינלאומי, המתנערת מחובת החקירה המוטלת גם במהלך סכסוך מזוין. "מדיניות זו מעניקה לחיילים ולקצינים חסינות בפועל. בכך מועל הצבא בחובתו לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים פלסטינים, מאפשר לחיילים ולקצינים לפעול בניגוד לחוק, מעודד יד קלה על ההדק ומפגין זלזול בוטה בחיי אדם", נטען בדו"ח.

בדו"ח מביא בצלם שורת המלצות למערכת הביטחון, בראשן שינוי ההגדרה המשפטית של המצב בשטחים, וביטול ההגדרה של "סכסוך מזוין". בנוסף, קורא בצלם לפרקליטות הצבאית לאמץ את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר זמני טיפול נאותים בתיקים.

בתגובה לדו"ח השיב משרד המשפטים כי רוב הטענות המועלות בו "הועלה זה מכבר בהודעות הכתובות והדיונים בעל פה במסגרת העתירה שהוגשה על ידי ארגון בצלם ביחס ל'מדיניות החקירות'. המדינה השיבה לטענות אלו בצורה מקיפה ויסודית וטיוטת הדו"ח אף מצטטת מההודעות השונות שהוגשו ע"י פרקליטות המדינה במסגרת ההליך. עתירה זו עודנה תלויה ועומדת – ולאור זאת, עמדתנו היא כי לא יהיה זה נכון להתייחס לטענות האמורות במסגרת זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully