וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: החל תהליך הפעלת הכור האטומי בבושהר

הפועלים בכור האטומי בעיר בושהר החלו במלאכת הטענת מוטות הדלק לכור. כשתושלם ההטענה יופעל הכור ויהפוך לפעיל כ-20 שנים אחרי תחילת בנייתו. הכור עדיין לא ייחשב למבצעי

תהליך הפעלתו של הכור האטומי בבושהר החלה הבוקר (שבת) כך הודיע ראש סוכנות הגרעין הרוסית המסייעת לאירן בהפעלת הכור. הפועלים בכור החלו בהעברת מוטות הדלק לכור. כשתושלם המלאכה יופעל הכור, כשני עשורים לאחר התחלת הבנייה.

"למרות כל הלחצים, הסנקציות והקשיים שהלעיטו עלינו מדינות המערב, אנו צופים כעת בתחילתו של הסמל הגדול ביותר של הפעילות הגרעינית האירנית למטרות שלום", אמר לעיתונאים עלי אכבר, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באירן, בעת שהייתו במתקן.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית ברוסיה, סרגיי קירינקו, אמר כי התחלתו של הפעלת הכור מהווה "אירוע עם חשיבות מכרעת, המוכיח שרוסיה תמיד ממלאת אחר התחייבויותיה הבינלאומיות".

לפני כשבוע הודיע דובר סוכנות הגרעין הרוסית כי ארצו תתחיל להזין דלק גרעיני לכור האירני בבושהר החל מ-21 באוגוסט. הדובר ציין, כי אספקת הדלק תהווה צעד חשוב לקראת פעילותו המלאה של הכור הגרעיני הראשון של אירן. עם זאת הוא הוסיף כי הכור עדיין לא ייחשב כמבצעי החל מהתאריך האמור.

"אספקת הדלק תתחיל להיות מוטענת בכור ב-21 לחודש", אמר דובר הסוכנות הרוסית, סרגיי נוביקוב, אשר הוסיף כי למרות שהכור לא יהפוך למבצעי עקב טעינת הדלק, הפעולה תהפוך את הגדרתו לפעיל באופן רשמי.

ההחלטה זכתה לביקורת חריפה מצד מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. לדברי קלינטון, מהלך זה היה "מוקדם מידי", ואין עדיין ערבויות באשר למטרתה של תכנית הגרעין האירנית.

"אחרי שהכור החל לפעול - מאוחר מידי לתקוף"

רק ביום רביעי האחרון אמר שר ההגנה האירני, הגנרל אחמד וחידי, כי כל מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין באירן "תעמיד את קיומה של ישראל בסכנה". וחידי צוטט בתחנת הרדיו באירן באמרו כי כל מתקפה על מתקני הגרעין האירנים "תהיה בבחינת צעד פזיז ומסוכן" מצדה של ישראל.

במקביל איים בכיר אירני צבאי להשתלט על מיצרי הורמוז אם ארצו תותקף על ידי ארה"ב או ישראל. הבכיר, עלי שאדמאני, ראש מנהלת המבצעים במטכ"ל בצבא האירני, צוטט בסוכנות הידיעות האירנית "מהר" באמרו כי ארצו נמצאת בשיא הכוננות לקראת אפשרות של מתקפה על מתקני הגרעין: "אם ארה"ב תנסה לתקוף את אירן, נשתלט באופן מלא על מיצרי הורמוז", הבהיר. בנוסף איים "להחריב את ישראל" אם תתקוף באירן.

בהתחלת השבוע, הזהיר שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם ג'ון בולטון, כשהעריך שלישראל נותרו "שמונה ימים" כדי לתקוף את הכור הגרעיני החדש בבושהאר על מנת למנוע את הפעלתו. לדבריו, ברגע שהכור יחל לפעול, זה יהיה מאוחר מדי לתקוף, מכיוון שפגיעה בו תגרום להפצת חומר רדיואקטיבי שייפגע באזרחים אירניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully