וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית: "אישרנו לעבור למו"מ ישיר"

ניר יהב ופנחס וולף

29.7.2010 / 17:50

שרי החוץ של הליגה הערבית דנו במעבר למו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים. בסופו של דבר אישרו השרים לאבו מאזן לבצע את המהלך, בכפוף להחלטתו. נתניהו: "במו"מ ישיר ניתן להגיע לשלום בהקדם"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: דורון שטיין)

שר החוץ של קטאר אמר היום (חמישי) בתום ישיבת שרי החוץ בקהיר כי שרי החוץ של הליגה הערבית החליטו לאפשר, בעיקרון, ליושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפתוח במשא ומתן ישיר עם ישראל. יחד עם זאת, האישור הוא עקרוני בלבד, והמעבר לשיחות ישירות נתון לשיקולו של ראש הרשות הפלסטינית עצמה. אבו מאזן הסביר כי הוא מסרב לנהל שיחות ישירות ישיר עם ישראל, כל עוד לא יקבל ערבויות להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. בנאום שנשא בקהיר בפני חברי הליגה הערבית סיפר אבו מאזן כי מופעלים עליו "לחצים כבדים מצד ארצות הברית" לפתוח במשא ומתן הישיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטת הליגה הערבית ואמר, כי "אני מוכן להתחיל כבר בימים הקרובים בשיחות ישירות וכנות עם הרשות הפלסטינית. במשא ומתן ישיר ניתן להגיע בהקדם להסכם שלום בין שני העמים". גם שר הביטחון אהוד ברק בירך על החלטת הליגה הערבית. ברק המבקר בוושינגטון אמר כי, "רק משא ומתן ישיר יאפשר התקדמות להסכם שלום ולפתרון של שתי מדינות לשני עמים. במו"מ תדרשנה החלטות קשות ואמיצות משני הצדדים. אני מקווה שגם הפלסטינים מבינים זאת".

שר החוץ וראש הממשלה הקטארי, חמד בן ג'אסם בן ג'בר אל ת'אני, אמר במסיבת עיתונאים עוד כי שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים לא הובילו לשום הישג ותוצאות. "על כן, יש צורך לקבוע לוח זמנים ברור ואת הנושאים שיש לדון בהם במהלך המשא ומתן הישיר", הוסיף. כאשר נשאל האם הליגה הערבית תומכת בשיחות ישירות ענה אל ת'אני: "כמובן, ישנה הסכמה על כך. אולם ההסכמה היא על העיקרון, על נושאי השיחות ועל דרך ניהולן". הוא הוסיף כי ההחלטה האם לעבור למו"מ ישיר נתונה בלעדית בידיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שיחליט האם בשלו לכך התנאים.

קודם לכן אמר מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא כי דווקא "אין שום נכונות מצד מדינות ערב לאפשר כניסה למשא ומתן להסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים". במסיבת עיתונאים שקיים בקהיר לאחר פגישת שרי החוץ הערבים אמר מוסא כי על הפלסטינים "לקבל ערבויות כתובות" לפני מעבר לשיחות ישירות שבהן מוצגות "עמדות אמריקאיות ברורות בנושא".

בתגובה להחלטת הליגה הערבית הודיע ארגון חמאס כי ההחלטה היא "היענות למדיניות שכופה ישראל וכניעה ללחצים שמפעיל ממשל אובמה, הנוטה לטובת ישראל בגלל סיבות פנימיות". בהודעה שפרסם הארגון נמסר עוד כי עמדת הליגה הערבית היא "מפוקפקת ומעניקה אור ירוק לשיחות ישירות, למרות שישראל מסרבת לעמוד בתנאי הליגה הערבית". חמאס הוסיף וציין כי החלטת הליגה הערבית מעניקה לישראל לגיטימציה "להמשיך במדיניות ייהוד ירושלים וגזילת אדמות נוספות בגדה המערבית". לדברי הארגון, ההחלטה תאפשר לישראל לבצע "פשעים נוספים נגד העם הפלסטיני ולנתניהו להקצין בעמדותיו". חמאס הטיל על יו"ר הרשות אבו מאזן את האחריות על "התוצאות הרות-האסון שעלולות לנבוע מהמשא ומתן חסר התוחלת עם ישראל, שיביא לעמנו רק סבל".

לפני הכינוס פנה שר התמ"ת בנימין בן אליעזר למנהיגי מדינות ערב בבקשה שיאשרו לפלסטינים לפתוח במשא ומתן ישיר עם ישראל. בהודעה החריגה, שפורסמה הבוקר רק בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון, קרא בן אליעזר לערבים וליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שלא להחמיץ את ההזדמנות.

גורם דיפלומטי מצרי מסר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי הישיבה היום חשובה מבחינת התמיכה הפוליטית שהיא צפויה להעניק לנושאים והנותנים הפלסטינים, "בעיקר לנוכח ההקצנה של ממשלת ישראל והמשך הבנייה בהתנחלויות, ולקראת סיום ארבעת החודשים שהוקצבו לשיחות הקרבה ולניסיונות התיווך של השליח ג'ורג' מיטשל שלא הצליחו להביא להפסקת הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים".

עדכון ראשון: 16:38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully