וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: הכוכב החדש בפוליטיקה הבריטית

טליה שחר

21.4.2010 / 14:19

ניק קלג, מנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטית בבריטניה, צובר פופולריות בסקרים לאחר שגבר בעימות טלוויזיוני על רה"מ גורדון בראון ומנהיג השמרנים דיוויד קמרון. האם הוא יקבע מי ינהיג את הממלכה?

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: לירז ליבנה, קריינות אילן שניג)

לאחר עשורים רבים בהם המערכת הפוליטית בבריטניה נשלטה על ידי מפלגת הלייבור והמפלגה השמרנית, הפך ניק קלג, מנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטית, למטאור הפוליטי החדש. הופעתו המשכנעת בשבוע שעבר בעימות הטלוויזיוני הראשון בתולדות המדינה בין ראשי שלושת המפלגות, פתחה מחדש את המירוץ לראשות הממשלה בבריטניה, שייערך ב-6 במאי.

סקרים אחרונים מצביעים על עלייה בפופולריות של קלג, בן ה-43, ובאחד מהם הוא אף המועמד המוביל, לעומת גורדון בראון ומנהיג השמרנים דייוויד קמרון. אך מפלגתו נותרה השלישית בגודלה.

מצביעים מיואשים

הליברל-דמוקרטים נישאים על גלי הייאוש וההתפכחות הציבורית מהפוליטיקאים לאחר שערוריית ההוצאות של חברי הפרלמנט הבריטים. המפלגה גם דוגלת בהקשחת העמדה כלפי הבנקים והבונוסים הגדולים, מקור נוסף לכעס ציבורי בעקבות המשבר הכלכלי. בתשדירי הבחירות הטלוויזיה, אומר קלג כי בריטניה קצה בהבטחות של הלייבור והשמרנים שלא קוימו.

הליברל-דמוקרטים גם דוגלים בגישה פאן-אירופית, שמהווה יעד לביקורת מצד השמרנים. מדיניות מעוררת מחלוקת נוספת היא מתן חנינה לכל התושבים הלא חוקיים במדינה, ואי שליחה למאסר פושעים שנידונו לפחות משישה חודשים.

נכס חשוב נוסף של המפלגה הוא וינס קייבל, המועמד לשר האוצר. "יש לו כלכלן אמיתי שהשווקים מעריכים ושהמצביעים מעריכים. הוא מעין דמות של דוד", אמר מייקל ווייט, הפרשן הפוליטי של העיתון "הגרדיאן".

האובמה של בריטניה?

קלג, בן 43, הוא בנו של בנקאי בריטי ואם הולנדית, שחיה עם משפחתה ביפן והוחזקה במחנה שבויים במהלך מלחמת העולם השניה. ב-2007 הוא הפך למנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטים. בעבר הוא כיהן כחבר בפרלמנט האירופי, לפני שנבחר לפרלמנט הבריטי ב-2005. כיום רבים ממקורביו מזכירים אותו בנשימה אחת עם ברק אובמה. "אנשים מבקשים מהפוליטיקאים להגיש להם את האמת בפנים, להיות אמינים, כמו אובמה. אני מקווה שהם יבחינו שניק רוצה לעשות את זה", אמרה פיפה האריס, חברתו מימי האוניברסיטה, ל"גרדיאן".

לא מאמין לגורדון בראון

במערכת הבחירות הבריטית מה שקובע הוא לא מספר הקולות הכללי בו זוכה המפלגה, אלא מספר המושבים בפרלמנט. הליברל דמוקרטים לא צפויים להשיג יותר מושבים מהשמרנים או מהלייבור, אך הם עשויים לזכות במספיק קולות כדי להוות לשון מאזניים.

נראה שהחיבור הטבעי יותר יהיה עם הלייבור. אך בראיון לעיתון "דיילי טלגרף", רמז קלג כי יהיה לו קשה לחבור לגורדון בראון, אותו כינה "פוליטיקאי נואש". "ראש הממשלה חסם באופן שיטתי ואישי רפורמות פוליטיות", אמר קלג. "אני חושב שהוא פוליטיקאי נואש ואני פשוט לא מאמין לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully