וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צייד נאצים: זו היתה טעות להרוג את אייכמן

קובי מנדל

12.4.2010 / 13:07

צייד הנאצים טוביה פרידמן אשר עזר בלכידתו של אדולף אייכמן אמר לוואלה! חדשות כי לא היה צריך להוציא את הצורר הנאצי להורג. לדבריו, "היה צורך להשאירו בכלא ובכך לאתר נאצים נוספים"

"זו הייתה טעות להוציא את אדולף אייכמן להורג", כך אמר היום (שני) צייד הנאצים טוביה פרידמן. פרידמן, תושב חיפה, אסף חומר מרשיע על אייכמן במהלך 15 שנים ומסר אותו לידי המשטרה ובכך היה בין המסייעים ללכידתו של הצורר הנאצי. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר פרידמן כי "היה צורך להשאירו בכלא ובאופן זה ניתן היה לאתר פושעים נאצים נוספים ממידע שאייכמן היה מוסר לחוקריו". פרידמן ציין כי לאייכמן היה מידע רב אודות עמיתיו למשטר הנאצי ואם היה נותר בחיים ניתן היה לעשות שימוש רב ערך במידע זה.

פרידמן בן ה-90 הפסיק לא מכבר את פעילותו במכון לדוקומנטציה בישראל לחקר פעולות הפושעים הנאציים אותו הקים בשנת 1957 ובראשותו כיהן מאז. במכון הנמצא ברחוב בן יהודה בחיפה נותרו מסמכים רבים אותם אסף במשך עשרות שנים על תקופת השואה ועתה הוא מנסה לאתר גורם שיוכל לעשות שימוש במסמכים אלה לתיעוד התקופה. לאחר מותו חלק מהחומר יועבר למוזיאון העירוני. בנוסף מנסה פרידמן להקים מוזיאון למורשת השואה בו יציג את התמונות והמסמכים אשר אסף במשך שנות פעילותו הרבות.

פרידמן, ניצול שואה מפולין, עלה לארץ ב-1952. בישראל הקים את המכון לדוקומנטציה בישראל לחקר פעולות הפושעים הנאציים אשר מטרותיו הן פנייה למדינות שונות בתביעה להשיב רכוש שנגזל בשואה לבעליהם היהודים, חיבור ספרים וחוברות בנושא השואה, הדפסתם והוצאתם ועריכת תערוכות והרצאות בנושא השואה בארץ וברחבי העולם. המכון לדוקומנטציה פרסם למעלה מ-150 פרסומים וכ-20 ספרים בנושא השואה. בשנת 1961 פרסם פרידמן את ספרו האוטוביוגרפי "הצייד" אשר תורגם לחמש שפות ויצא במספר מהדורות. משנת 1960 פעל לביטול ההתיישנות בחוק הגרמני על פשעי הנאצים- מאבק שעלה בהצלחה בשנת 1979.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully