וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ומדבדב: חותמים על הפחתת הנשק הגרעיני

נשיא ארה"ב ברק אובמה ומקבילו הרוסי מדבדב יחתמו על האמנה להפחתת נשק גרעיני בפראג. במסגרת האמנה, שתי המעצמות יפחיתו בשליש מארסנל הנשק הגרעיני שבידיהן. בבית הלבן מקווים כי האמנה תייצר מומנטום לקראת החרפת הסנקציות על אירן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומקבילו הרוסי דמיטרי מדבדב יחתמו היום (חמישי) בפראג על האמנה שגיבשו להפחתת הנשק הגרעיני. ההסכם, שגובש לפני כשבוע במהלך שיחת טלפון בין המנהיגים, מהווה נקודת ציון חשובה ביחסי רוסיה-ארה"ב. לפי ההסכם, שתי מעצמות הגרעין הסכימו להפחית בכ-30 אחוזים את ארסנל הנשק הגרעיני שבידיהן. האמנה החדשה תחליף הסכם בין המעצמות מ-1991, שתוקפו פג בדצמבר 2009.

בבית הלבן מאמינים כי הנשיא האמריקאי ישתמש בהסכם שייחתם כדי להפעיל לחץ על המדינות הפועלות לפיתוח נשק גרעיני. עוד יבקש אובמה לייצר באמצעות ההסכם מומנטום חיובי לקראת פסגת הגרעין שיזם, אשר תתקיים בוושינגטון ב-12 באפריל. לפני החתימה הרשמית ייוועדו המנהיגים ואובמה צפוי לעודד את מדבדב להביע תמיכה מלאה בהחרפת הסנקציות על אירן.

אובמה צפוי לנחות בשעות הקרובות בבירה הצ'כית, ולהצטרף למדבדב שכבר נמצא שם. עם נחיתתו אמר הנשיא הרוסי כי האמנה "הנה בעלת תפקיד מפתח בעיצוב תהליכי הנסיגה מהתחמשויות גרעיניות בעתיד". הטקס יתקיים בטירה העתיקה בפראג, שם הצהיר אובמה לפני שנה כי במהלך כהונתו כמנהיג העולם החופשי יפעל לקידום צמצום הנשק הגרעיני בעולם.

מוקדם יותר השבוע הוצג בארה"ב מסמך החושף את מדיניותו החדשה של אובמה בכל הנוגע להפעלת נשק גרעיני. במסגרת האסטרטגיה החדשה, ביטל אובמה את מדיניותו של קודמו ג'ורג' וו. בוש, שאיים כי יפעיל את הנשק הגרעיני שברשותו במקרה שארה"ב תותקף בנשק ביולוגי או כימי. יחד עם זאת, מן המסמך עולה כי ההתחייבות אינה חלה על אירן ועל צפון קוריאה, שבעיני השלטון האמריקאי אינן פועלות לפי עקרונות האמנה הבינלאומית למניעת הפצת נשק גרעיני.

לאחר החתימה יסעד נשיא ארה"ב עם 11 מנהיגים ממרכז ומזרח אירופה, במטרה להביע בפניהם את מחויבותה של וושינגטון לקשריה עם יתר המדינות באזור, ולהרגיעם כי האמנה לא תביא לשינוי ביחס האמריקאי אליהם.

מזכירת המדינה של ארצות הברית הילרי קלינטון הצהירה לפני כשבוע כי ההסכם ישלח מסר גם לאירן ולצפון קוריאה, לפיו ארה"ב נחושה בדעתה למנוע כל שימוש בנשק גרעיני. "יתר המדינות יבינו כי הפתרון היחיד לעקשנותה של כל מעצמה בנושא יהיה בידוד", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully