וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב חושדים: אירן בונה אתרי גרעין חדשים

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", סוכנויות המודיעין במערב מחפשות ראיות לכך שאירן בונה אתרים חדשים להעשרת אורניום. זאת בעקבות התבטאויות מעוררות חשד של בכירים אירנים וציוד שנעלם מאתרים אחרים. שרי החוץ של מדינות ה-G8 צפויים לדון בגרעין האירני בפגישתם מחר

שישה חודשים לאחר שנחשף אתר סודי להעשרת אורניום באזור העיר קום באירן, חושדות סוכנויות מודיעין במערב כי טהרן נערכת לבניית אתרים נוספים להעשרת אורניום. כך דווח אתמול (שבת) ב"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, מחפשים פקחי האו"ם אחר ראיות בדבר קיומם של שני אתרים כאלה, זאת בעקבות התבטאויות של בכיר אירני שעוררו את תשומת לבו של המערב.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית האירנית עלי אכבר סאלהי אמר באחרונה בראיון כי הנשיא מחמוד אחמדניג'ד הורה להקים מפעלים חדשים. לדבריו, המפעלים החדשים ייבנו מתחת להרים. "בעזרת האל נתחיל בשנה הבאה בבניית שני אתרים חדשים להעשרת אורניום", אמר סאלהי.

בכירים אמריקאים אמרו כי הם שותפים לחשדות פקחי האו"ם וכי הם בוחנים צילומי לווין במטרה לאתר אתרים נוספים להעשרת אורניום. עם זאת מדגישים בארה"ב כי גם אתרים חדשים להעשרת אורניום לא ישנו את הערכתם כי לאירן יידרשו כארבע שנים על מנת להשיג יכולת צבאית גרעינית. בתוך כך, אמר בכיר באירופה כי ההגבלות שמטילה אירן על פקחי האו"ם במדינה יקשו על גילוי אתרים כאלה אם הם קיימים.

מלבד התבטאויותיו של סאלהי עוררה את חשד המערב גם העובדה שאירן ייצרה באחרונה ציוד חדש להעשרת אורניום, אך הציוד לא הופיע באתרים המוכרים או באתרים בקום ונתנז. לפי חשדות המערב הציוד נשמר במחסנים נסתרים כדי לשמש אתרים חדשים שייבנו על ידי אירן.

לפני עשרה ימים אמר גם סגן נשיא אירן רזה רחימי כי ארצו תבנה בשנה הבאה עוד כורים גרעיניים, וכי היא תמשיך בדרכה תוך התעלמות מהאילוצים המופעלים עליה. הוא הדגיש גם כי אירן שואפת לייצר אנרגיה גרעינית לצרכי שלום, אך צריכה לייצר אורניום מועשר בעצמה, משום שהיא נתקלת בהתנגדות מצד המדינות שהיו אמורות למכור לה את המצרך הדרוש.

עוד פורסם הלילה כי אירן והביטחון הגרעיני העולמי צפויים להיות הנושאים העיקריים עליהם ידונו שרי החוץ של מדינות ה-G8 בפגישה שתיערך מחר בקנדה בין שמונה המדינות המתועשות המובילות, כך מסרו דיפלומטים בכירים לעיתון הטיימס. בפגישה צפויים שרי החוץ לדון בדרכים למנוע מאירן לפתח נשק גרעיני. לדברי הבכירים, רוסיה נוטה לתמוך בהצעה שהגישו ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה לאימוץ סנקציות חדשות נגד אירן בעזרת מועצת הביטחון של האו"ם, אולם סין, אשר לה יכולת הטלת וטו על החלטות האו"ם, מעוניינת לפתוח בשיחות מול אירן ולא לנקוט בהטלת סנקציות. למרות זאת ציינו הבכירים כי מסתמן שינוי בגישתה של בייג'ינג לסוגיה.

עדכון ראשון: 22:02

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully