וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים בנווה שאנן, נרצחים בנווה שאנן

איילה חננאל

28.2.2010 / 15:16

שוב רצח, שוב שכונת נווה שאנן. אסתר גלילי, תושבת ותיקה של השכונה, נרצחה בשבוע שעבר סמוך לביתה ע"י נתין זר מסודן. התושבים זועמים: "כרוניקה של רצח ידוע מראש"

ביום רביעי האחרון נרצחה אסתר גלילי (69) ברחוב הגר"א, לב שכונת נווה שאנן בדרום תל אביב. בכך הפכה לקורבן הרביעי השנה שגבה המתחם - מתחם שהפך לביב השופכין של העיר.

גלילי, שהתגוררה בשכונה רוב חייה, הותקפה בבוקר יום רביעי האחרון ברחוב הגר"א הסמוך לביתה, כאשר ככל הנראה עסקה באיסוף בקבוקים למחייתה. יעקב פאדול, נתין זר מסודן (28) חלף על פניה, שיכור לאחר לילה של שתייה. מסיבה שעדיין איננה ברורה, פאדול החל לתקוף את הקשישה, שאף ניסתה להתגונן והשליכה עליו אבנים. אלא שבשלב מסוים, פאדול תפס את גלילי והחל להכות בה ללא רחמים. הקשישה נותרה פצועה באורח אנוש וללא הכרה, שוכבת חבולה ומדממת על המדרכה. עובר אורח שהבחין בנעשה הזעיק את המשטרה שהגיעה למקום ועצרה את פאדול. גלילי פונתה כשהיא פצועה אנושות לבית החולים איכילוב, שם מתה מפצעיה.

"הרצח של אסתר הוא כרוניקה של רצח ידוע מראש. אנחנו יושבים פה על חבית נפץ", טוענת שולה קשת, חברת ועד תושבי שכונת נווה שאנן, וממובילות המאבק נגד הידרדרות שכונת נווה שאנן. "התושבים הוותיקים של השכונה הם הקרבן העיקרי של החלמאות הזאת. זו היתה יכולה להיות גם האמא או הסבתא של כל אחד מאתנו".

יש רצח, אין מניע

כבר בצהרי אותו היום שחזר פאדול את המעשה וטען בפני השוטרים: "הייתי שיכור מאוד, אני לא יודע למה הרבצתי לה". זו נותרה עד עתה הסיבה העיקרית לרצח המזעזע. מעצרו של פאדול הוארך בעשרה ימים בבית משפט השלום בתל אביב. בידי המשטרה נמצא סרט המתעד את האירוע, אשר צולם על ידי מצלמות האבטחה הנמצאות בזירה. לבקשת המשטרה, הוצא צו האוסר את פרסום תוכן הקלטת עד להודעה חדשה.

"במהלך השנים הפכה השכונה לפח האשפה הרשמי של תל אביב", טוענת קשת, "כאשר בראשונה הקימו כאן את התחנה המרכזית הישנה ולאחר מכן את התחנה המרכזית החדשה - הרעה החולה שהביאה להזנחתו ודרדורו של האזור כולו. במהלך השנים השכונה זוכה להתעלמות מוחלטת מצד הרשויות, שבאופן מכוון הפכו שכונה שהיתה במקור שכונת מגורים לאזור בו מרכזים את כל תחלואי החברה והעיר. החיים פה הפכו להיות לבלתי נסבלים לכל תושבי השכונה ובמיוחד לקשישים החשופים לאלימות".

תחילה, זהותה של גלילי לא היתה ידועה למשטרה, מאחר ולא נמצא עליה דבר מלבד מפתח, אשר בהמשך התברר כי הינו המפתח לדירתה השוכנת ברחוב ראש פינה, בה התגוררה מרבית חייה. אתמול בבוקר, הגיעה הבת של גלילי לתחנת משטרת מרחב יפתח לאחר שלא הצליחה ליצור קשר עם האם במשך שלושה ימים. במרחב מיד הבינו כי מדובר בגלילי ונאלצו לבשר לביתה כי אמם נרצחה על ידי נתין זר מסודן סמוך לביתה, ללא כל סיבה ברורה.

"המשטרה והרשויות לא עוזרות ולא מתייחסות", מסבירה בזעם קשת, "כל אישה שמתגוררת פה בעיניהם היא זונה. כך גם קשישה שנרצחה בסמוך לביתה, נחשבה תחילה לחסרת בית. פשוט מסרבים לזכור שבשכונה הזאת, שהיתה לבין הראשונות בתל אביב, ושהינה קרבן להזנחה מכוונת ומתמשכת מצד הרשויות, מתגוררת גם אוכלוסיה ותיקה שגרה פה, גידלה פה משפחות שלמות ועכשיו התושבים צריכים לסיים את חייהם ללא מינימום של כבוד. בפחד מלצאת לחדר המדרגות".

עיר זרה

"אנחנו חיים בהזנחה ופחד מתמיד. כל פעם שאני יוצאת מהבית אומרים לי דברים איומים, אני אישה בת 72", מתארת רחל בושי, שגרה בסמוך לגלילי, "מהשעה חמש בערב אני פשוט לא יוצאת מהבית כי בחדר המדרגות שלנו ישנים נרקומנים והומלסים. הנכדים שלי לא רוצים לבוא לבקר אותי, הבת שלי שגדלה בבית הזה ובשכונה הזאת מתביישת לספר שהיא מנווה שאנן. פעם זאת היתה שכונת מגורים, כל הרחוב היה משפחות וילדים משחקים, היום כל הליכה למכולת הפכה לסיוט עבורי ואני לא יודעת אם אחזור בחיים או שאיזה שיכור או נרקומן שינסו להרוג אותי וככה אסיים את החיים. אין לי ספק שאסתר לא תהיה הקשישה האחרונה שירצחו פה ואני מתפללת כל לילה לאלוהים שפעם הבאה זאת לא תהיה אני".

סיפורים מעין אלה, המאיימים על שלום תושבי הרחובות המקיפים את התחנה המרכזית הישנה בתל אביב אינם פוסקים. רק בשנת 2009 ארעו לפחות שלושה מקרי רצח באזור. לפני כחודשיים נרצחו במדרחוב נווה שאנן שני נתינים זרים מסודן ואריתריאה על ידי חברים בקהילתם, בשני אירועים נפרדים שאירעו בשבוע הפרש ובמרחק מטר אחד מהשני. כחודש לפני, נרצחה תושבת חולון בת 40, אם לארבעה, בבניין ברחוב פין 1 בדירת חדר המשמשת כבית בושת. במקרה זה טרם נעצרו חשודים.

בחודש מרץ נרצחה אנט פרץ, בת 69 מקרית גת, ברחוב ארלינג'ר על ידי עזיז דוודיב, נרקומן שרצח אותה על מנת לשדוד ממנה את כספה ולממן לעצמו מנת סם נוספת. בני משפחתה הציגו את תמונת האם בפני עוברי אורח, שהפנו אותם למכון הליווי, שם נמצאה הגופה ועליה סימני אלימות.

בשבוע שעבר הודיעה משטרת מחוז תל אביב על פתיחת מבצע "תחנה בטוחה". מטרת המבצע היא לפעול נגד הפשיעה באזור התחנה המרכזית הישנה וברחובות הסמוכים, אשר עם השנים הפכו בעקבות הזנחתה ובנייתה של התחנה המרכזית החדשה, למוקד הפשע והאלימות הגדול בישראל. רק בשנה האחרונה בוצעו במתחם התחנה המרכזית הישנה עשרות מעשי שוד ואונס. במשטרת מחוז תל אביב אומרים כי "תכלית הפעילות שתיערך היא הורדת כמות אירועי האלימות והפשיעה במקום וחיזוק תחושת הביטחון של תושבי דרום העיר". לפחות עבור אסתר גלילי ושאר הקרבנות, המבצע הזה מגיע מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully