וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור בביה"כ ברומא: מחיאות כפיים וביקורת

בנדיקטוס ה-16 מבקר בבית הכנסת הגדול ברומא, על רקע המשבר ביחסים בין הכס הקדוש ליהודים בשל כוונתו להכריז על פיוס ה-12, האפיפיור בזמן השואה, כקדוש. לדבריו "הוותיקן סייע בשקט ליהודים בשואה"

תאגיד כאן

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 הגיע הערב (ראשון) לביקור בבית הכנסת הגדול של רומא, כחלק ממאמציו לשיפור היחסים בין היהודים לקתולים ברחבי העולם. הביקור בבית הכנסת נערך על רקע ניסיונותיו של האפיפיור להכריז כ"קדוש" את אחד מקודמיו בתפקיד, האפיפיור פיוס ה-12, שכיהן כאפיפיור במהלך מלחמת העולם השנייה וספג ביקורת על התעלמותו מהשואה.

למרות שמיד עם הגעתו התקבל האפיפיור במחיאות כפיים סוערות, אחד מבכירי הקהילה היהודית ברומא פנה אליו והעביר ביקורת על הכוונה לקדש את פיוס ה-12. ריקארדו פצ'יפצ'י, נשיא הקהילה היהודית ברומא, אמר בנאומו כי "השקט של פיוס ה-12 לפני השואה עדיין כואב, בגלל שהיה צריך לעשות משהו בנושא. מאוד יכול להיות שהוא לא היה מצליח לעצור את רכבות המוות, אבל זה היה שולח מסר של נחמה ושל אחדות אנושית לעבר אחיהם של אלו שנשלחו למשרפות באושוויץ".

בנדיקטוס, שעלה לנאום אחרי הדברים הללו, הגן על קודמו ואמר כי "הוותיקן פעל בסתר כדי להגן על יהודים במלחמת העולם השנייה". לדבריו, "האפיפיור והוותיקן בימי המלחמה האמינו שהם מסייעים ליהודים, לרוב בדרכים נסתרות וסודיות".

השר סילבן שלום נפגש אף הוא עם האפיפיור בבית הכנסת וביקש ממנו להקדים את פתיחת הארכיון שנמצא בוותיקן, המתייחס לתקופת האפיפיור פיוס ה-12 בזמן השואה, "מתוך כוונה לסייע להקטנת המתיחות בין הוותיקן לקהילה היהודית". שלום גם ביקש מהאפיפיור לסייע בשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. בהתייחסו לסוגיה האירנית, אמר שלום כי, "כאיש של שלום וכמי שמופקד על הבאת שלום לעולם, אנו מצפים שתפעל למנוע מאירן להתחמש בנשק גרעיני".

רבנים רבים, ובהם נשיא מועצת הרבנות של איטליה יוסף לראס, כמו גם נשיא קהילות היהודים לשעבר, ניצול השואה פרופסור עמוס לוצאטו, הודיעו עוד קודם לביקור האפיפיור כי הם אינם רואים בו כל תועלת, והחליטו להחרימו. "הביקור לא יתרום דבר, הוא רק יעודד את הפלג הקיצוני בוותיקן", אמר לראס.

קודם לביקור אמר האפיפיור כי הוא מקווה שהדבר יהווה ציון דרך חשוב ביחסי הקתולים עם היהודים, למרות הקשיים. האפיפיור התייחס לביקור במהלך המסה השבועית שלו בכיכר סנט פטר בוותיקן ואמר: "הביקור הזה מראה שהיחסים השתפרו והוא מדגים את האמונה המשותפת והמיוחדת באלוהים, כמו גם הכבוד המוחלט לחיים, למשפחה, לצדק חברתי ולשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully