וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור מנסה לפייס את יהדות אירופה

לאחרי שקירב את "אפיפיור השואה" פיוס ה-12 לקדושה, מנסה בנדיקטוס ה-16 למתן את הביקורת הנמתחת עליו בעולם היהודי. הקונגרס היהודי העולמי: "חשש כבד לגבי תפקידו של פיוס בשואה"

הצעדים שעשה האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לקראת ההכרזה על שני קודמיו בתפקיד כעל "קדושים" העלו טענות בקרב רבים מחברי הקהילה היהודית באירופה, לפיהן הוא "עוצם עיניים ומתעלם ממאורעות השואה". הקונגרס היהודי העולמי אף פרסם היום (שני) הודעה, לפיה הקדשתו של פיוס ה-12 היא מהלך "לא ראוי הנעשה מוקדם מדי". הודעה זו באה בעקבות ההכרזה ביום שבת, לפיה בנדיקטוס ה-16 הכיר "ערכם הנשגב" של פיוס ה-12 ויוחנן פאולוס השני - כצעד נוסף לקראת הכרזתם כקדושים.

ההחלטה עוררה זעם בקרב ארגונים יהודיים, הטוענים כי פיוס ה-12 לא עשה די כדי לעצור את השואה, ולכן אין להפכו לקדוש. כמו כן טוענים גורמים יהודיים באירופה כי הוותיקן לא עמד בהבטחה, לפיה יוקפאו התהליכים להפיכת פיוס ה-12 לקדוש, עד שיתבצע מחקר נוסף בארכיון הוותיקן לגבי תקופת מלחמת העולם השנייה. בקונגרס היהודי העולמי אמרו כי ישנם "חששות כבדים לגבי תפקידו הפוליטי של פיוס ה-12 במלחמת העולם השנייה, שאין להתעלם מהן". נשיא הקונגרס ואיש העסקים רונלד לאודר קרא לכנסייה לפתוח את כל הארכיונים מתקופת פיוס ולהפגין "יותר רגישות בנושא".

האפיפיור, בנדיקטוס ה-16, ניסה לרכך את הביקורת שנמתחת עליו בעולם היהודי ובנאום שנשא בוותיקן הזכיר את אכזריות הנאצים ואת הצורך להיאבק באנטישמיות. בנדיקטוס הזכיר את ביקורו ב"יד ושם" במאי 2008 וציין כי זה היה "מפגש מעציב עם אכזריות האדם, השנאה והאידיאולוגיה העיוורת, ששלחה מיליונים אל מותם, ללא כל הצדקה". האפיפיור אף ציין כי "'יד ושם' היא הראשונה שבאנדרטאות נגד השנאה. היא משאלת לב לזיכוך ומחילה לאהבה". במסגרת ניסיונותיו לפייס את מבקריו, ביקר היום בנדיקטוס בשני בתי כנסת והוא מתכוון לבקר לראשונה בבית הכנסת הגדול ברומא במהלך החודש הבא.

הביקור בבית הכנסת הרומאי, שאמור להיות השני בהיסטוריה של אפיפיור, נחשב לצעד חשוב כיוון שהקהילה היהודית באיטליה היא הוותיקה ביותר בגולה ומשמשת כמנהיגה ביחסי הקתוליות-יהדות בעולם. "אני מקווה שהביקור בבית הכנסת ברומא אכן יתקיים", אמר רבי גיוספי לארס נשיא רבני איטליה, "אף שלאחר הצעד הזה לא אהיה מופתע אם הביקור יתבטל. אף שאני מעריך את האוטונומיה של הכנסייה בענייני קדושה, אני לא מבין כיצד האפיפיור היה מסוגל לקבל כזו החלטה במועד שכזה. כעת הכל יכול לקרות", אמר רבי לארס.

גם בוותיקן הביאו חשש מפני ביטול הביקור ומקור המקורב לכס הקדוש אמר כי "אם האפיפיור לא יגיע לבית הכנסת ברומא במועד שנקבע, הוא כבר לעולם לא יגיע לשם. הוא לא יסכים לקבוע מועד חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully