וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל ברדאעי גיבש הסכם סודי עם אירן"

ה"טיימס" חשף כי יו"ר סבא"א ניסה לגבש הסכם להסרת הסנקציות מאירן בתמורה להכנסת פקחים לשטחה. אל ברדאעי מכחיש. אובמה: "אם אירן לא תוכיח שהגרעין למטרות שלום - היא תישא בתוצאות"

גורמים באו"ם ובכירים אירניים קיימו משא ומתן סודי לגבי גיבוש עסקה שתשכנע את מעצמות העולם להפסיק את הסנקציות נגד אירן ולאפשר לטהרן להחזיק ברוב תכנית הגרעין שלה בתמורה לשיתוף פעולה עם פקחי האו"ם, כך מדווח הבוקר (שלישי) עיתון ה"טיימס" הלונדוני. טיוטת ההסכם, הכוללת 13 סעיפים, הוכנה בספטמבר על ידי מוחמד אל ברדאעי, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, במאמץ לשבור את הקיפאון בנושא הגרעין האירני לפני שהוא מסיים את תפקידו בסוף החודש.

הסבא"א הכחישה את עצם קיום המסמך, שהודלף לעיתון ע"י גורמים שהוטרדו מתוכנו. חשיפתו נעשתה כאשר הסוכנות הזהירה כי ייתכן ואירן מסתירה מתקנים אטומיים נוספים בשטחה. למרות ההערכה, דיפלומטים מעריכים כי אל ברדאעי קיווה להשיג לפחות את קווי המתאר של העסקה אותם הוא יוכל להציג בפני 6 המעצמות כפתרון למבוי הסתום אליו נקלע נושא הגרעין.

ייתכן ואירן מסתירה מתקנים נוספים

התכנית תדרוש ממועצת הביטחון של האו"ם להסיר את שלוש הסנקציות הקיימות ואף חמש החלטות נוספות האוסרות על אירן להעשיר אורניום בשטחה, התפתחות מפתיעה בהתחשב בעובדה שהמערב מתמקד בתקופה האחרונה על הטלת סנקציות נוספות על אירן.

טיוטת ההסכם שגיבש אל ברדאעי אפשרה לאירן להחזיק ואף להרחיב את תכניתה להעשרת אורניום תחת מעקב צמוד יותר של הסבא"א. " על שני הצדדים ליצור מאגד עבור העשרת אורניום הן באירן והן מחוצה לה", נכתב במסמך.

באחד הסעיפים בטיוטה נכתב כי אם אירן תשתף פעולה עם סעיפי המסמך, אז החתומים על המסמך יעבירו דיווחים חיוביים בנושא למועצת הביטחון של האו"ם, ובהמשך תזכה להסרת הסנקציות מעליה.

"בתחילה, יוסרו מיידית הסנקציות על תנועת מדענים וטכנאים וכן הסנקציות הקשורות באספקת חלקי חילוף למטוסים או לפעולות חיוניות אחרות", נכתב במסמך.

חשיפת ההסכם באה לצד הדלפות מהדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית המזהיר מפני אמונה בדבריה של אירן לגבי תכניתה הגרעינית. הדו"ח ,שיעלה לדיון בישיבת הסוכנות האחרונה של אל ברדאעי בשבוע הבא, מזהיר מפני הסתרת מתקני גרעין נוספים על ידי אירן.

בתוך כך, הודיעה אירן כי הבנייה של המתקן הנוסף להעשרת אורניום בקום היא "מסר פוליטי" שסנקציות או מתקפה צבאית לעולם לא ייאטו את תוכנית הגרעין האירנית, כך אמר היום (שלישי) עלי אסגר סולטניא, שליח אירן לוועידת הגרעין של האו"ם. סולטניא הוסיף ואמר כי החשש של סוכנות הגרעין של האו"ם שאירן מסתירה מתקני גרעין נוספים, לאחר שחשפה את מתקן העשרת האורניום בקום, הוא "פוליטיקה בלתי הוגנת שחורגת מהמנדט של הסוכנות". לדבריו, חשיפת העובדה שאירן בונה מתקן נוסף למקרה שזה שבנתאנז יופצץ, מוכיחה את המחויבות האירנית לפעילות של סוכנות הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully