וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאבו מאזן נמאס: בחירות לרשות ב-24 בינואר

ניר יהב ואופק עיני

23.10.2009 / 20:30

יו"ר הרשות הפלסטינית מימש את איומיו ופירסם צו לפיו יתקיימו בחירות ב-24 בינואר הקרוב, לאחר שחמאס סירב לחתום על מסמך הפיוס המצרי. מחר צפוי הצו לקבל אישור במועצה המרכזית ברמאללה

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן פירסם הערב (שישי) צו נשיאותי בו הוא מורה לקיים בחירות לנשיאות ולפרלמנט ברשות הפלסטינית ב-24 בינואר 2010. בימים האחרונים איים אבו מאזן להורות על בחירות במועדן המקורי, דהיינו בינואר 2010, אם חמאס לא יענה להצעת הפיוס הפנים-פלסטינית שגיבשה מצרים. הצו יובא מחר בפני המועצה הפלסטינית המרכזית ברמאללה וצפוי לקבל את אישור המועצה.

"בהתאם לחוק היסוד לשנת 2003 ולחוק הבחירות מספר 1", נכתב בצו הנשיאותי, "בהתאם לסמכות שניתנה לי, ולמען האינטרס הכללי, העם הפלסטיני בירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה, נקרא להצביע בבחירות חופשיות וישירות לנשיאות הרשות ולמועצה המחוקקת ביום ראשון, ה-24 בינואר 2010". בסעיף השני של הצו כותב אבו מאזן כי "על ראש וחברי ועדת הבחירות המרכזית, ועל כל הגורמים הנוגעים בדבר, לבצע את שנאמר בצו ולפעול לפיו. הצו יפורסם בעיתונים המקומיים היומיים ובכתב העת הרשמי".

בבחירות יבחר הציבור הפלסטיני את מועמדו לעמוד בראש הרשות, וכן את נציגיו במועצה המחוקקת הפלסטינית. אבו מאזן צפוי לרוץ לנשיאות הרשות בראש רשימת פתח, בעוד איסמעיל הניה יעמוד ככל הנראה בראש רשימת חמאס.

הבוקר פירסם העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון כי מצרים כה זועמת על חמאס עד כדי כך שהיא מסרבת להכניס את אנשי הארגון אלא אם כן הם באים במטרה לחתום על הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני, שגובש על ידי מצרים ונחתם כבר על ידי פתח.

המקור סיפר לעיתון כי בימים האחרונים דחתה מצרים בקשה של בכירי חמאס להיפגש עם ראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן במטרה לדון בהסתייגויות של הארגון מהצעת הפיוס המצרית. "התגובה המצרית הייתה תקיפה ונחרצת: ראשית על חמאס לחתום על ההסכם ולאחר מכן לדון בהסתייגויות".

למרות זאת, גורם בכיר בחמאס דיווח לעיתון כוויתי כי משלחת רמת-דרג של הארגון, הכוללת אישים מהשטחים ומחו"ל, צפויה לבקר בימים הקרובים בקהיר על מנת למצוא פתרונות לכל נקודות המחלוקת בהסכם הפיוס עם פתח. הגורם מסר כי בניגוד לדיווחים, היחסים בין מצרים לחמאס "טובים" וכי ארגונו מעוניין בפיוס.

במקביל אמר מזכיר הוועד הפועל של אש"ף יאסר עבד רבו כי לאור ההסתייגויות שהביע חמאס כלפי הצעת הפיוס המצרית, ניכר כי הארגון אינו מעוניין בהסכם אלא מעוניין ללכת "אל הלא נודע". בדברים שאמר לאחר פגישתו עם שגרירת ארה"ב לאו"ם סוזן רייס אמר עבד רבו כי הדרישות של חמאס עומדות בסתירה לחוק הפלסטיני: "אם נקבל אותן, המשמעות היא שלא נראה בימי חיינו בחירות לנשיאות ולפרלמנט הפלסטיני".

בשבוע שעבר אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, בראיון לעיתון ירדני, כי הארגון מעוניין לדחות את החתימה על הסכם הפיוס עם פתח עד לחודש הבא. "אין מנוס מדחיית החתימה", אמר אבו מרזוק, לאור הלחץ הציבורי הכבד שהופעל על חמאס בגלל צעדיו של אבו מאזן בנושא הדיון בדו"ח גולדסטון במועצת זכויות האדם של האו"ם. "הציבור הפלסטיני יסכים לקבל את הפיוס בחודש הבא", העריך.

לפני כן דווח כי חמאס מסרב לחתום על ההצעה המצרית לפיוס כל עוד אין בה התייחסות לזכויות הפלסטיניות להתנגד לכיבוש הישראלי, וזאת לאחר שהנהגת פתח כבר חתמה לפני למעלה משבוע על ההצעה. לאחר החתימה, קרא אבו מאזן קרא לחמאס להעביר "תשובה ברורה" למצרים בנוגע להצעת הפיוס. הוא איים כי אם לא יושג הסכם פיוס בין הפלגים הפלסטינים, ייערכו הבחירות לפרלמנט הפלסטיני במועדן המקורי, דהיינו ב-24 בינואר 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully