וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדסטון: כיהודי, חובתי לחקור פשעי מלחמה

בראיון לרשת CNN, אמר השופט שחקר את מבצע "עופרת יצוקה" בעזה כי יהדותו היא שחייבה אותו לחקור את ישראל. עם זאת, הוא מסתייג מהשוואת ישראל למשטר האפרטהייד

"מעציב אותי שיהודים מרגישים שבגלל שאני יהודי אני לא צריך לחקור את ישראל. דווקא כיהודי, מוטלת עליי חובה גדולה יותר לחקור פשעי מלחמה". כך אמר היום (ראשון) השופט הדרום-אפריקאי ריצ'רד גולדסטון, מחבר הדו"ח שמבקר את פעילות ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ומאשים אותה בביצוע פשעי מלחמה.

בראיון לרשת CNN, אמר גולדסטון כי "אי אפשר להשוות בין מה שקרה פה למה שקרה ביוגוסלביה. זה לא מתקרב למקרה הזה. אנשים משווים את מה שקרה בשטחים לאפרטהייד, אבל יש הרבה הבדלים". הוא הביע תקווה שהדו"ח שחיבר יהווה "מפת דרכים", לפיה "שני הצדדים יחקרו את הדברים בעצמם". גולדסטון נשאל אם יבקר בישראל בקרוב, ואמר: "יש לי חברים רבים בישראל", אך הוסיף כי להערכתו ביקור ככל הנראה לא יתקיים בקרוב.

גולדסטון התייחס לטענתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאום שנשא באו"ם, כי הדו"ח שלו אינו מבחין בין מדינה דמוקרטית שמאוימת על-ידי רקטות, וארגון טרור שמנסה לפגוע באופן אקראי באזרחים חפים מפשע. "אני חושב שעם כל הכבוד", אמר, "נתניהו לא הבין כהלכה את הבסיס לחקירה שלנו. לא הטלנו ספק בזכותה של ישראל להגן על עצמה. מה שבדקנו זה השיטות שבהן השתמשו. למעשה לקחנו את זכותה של ישראל להגנה עצמית כמובנת מאליה. מה שבדקנו הוא האם התגובה הייתה פרופורציונלית או דיס-פרופורציונלית". אותו הגיון, לדבריו, הנחה אותו גם בצד השני: "לא בדקנו אם לחמאס יש זכות להשתמש בכוח צבאי כדי להשיג עצמאות לעם הפלסטיני. בדקנו באילו שיטות נקט - ומצאנו שהן בלתי חוקיות".

ביום חמישי הודיעה הנציגות הפלסטינית בז'נבה, כי תמשוך את ההצעה לפיה מועצת האו"ם לזכויות אדם תאמץ את דו"ח גולדסטון. יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הורה היום (ראשון) על הקמת ועדת חקירה שתבדוק את הנסיבות שהובילו לדחיית הדיון באימוץ הדו"ח, לאור הביקורת החריפה שהושמעה כלפיו וכלפי הנהגת הרשות, לפיה היא זו שמשכה את הצעת ההחלטה לאמץ את הדו"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully