וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה זועם: "צפון קוריאה מתגרה בעולם"

טלי גולדשטין

5.4.2009 / 9:36

בתגובה לשיגור הטיל ארוך הטווח ע"י המדינה הקומוניסטית, הגיב נשיא ארה"ב בנאום זועם. "שיגור הטיל הוא הפרה בוטה של החלטת האו"ם"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב היום (ראשון) על שיגור הטיל ארוך הטווח על ידי צפון קוריאה בנאום שנשא בפראג על סוגית הגרעין העולמית. אובמה אמר כי מדובר בהפרה בוטה של החלטות האו"ם ואיום על הביטחון באזור ובעולם. עוד אמר אובמה כי צפון קוריאה מבודדת עצמה עוד יותר מהקהילה העולמית. לדבריו, ארה"ב תמשיך לפעול לפירוקה של צפון קוריאה מגרעין וקרא למדינה הקומוניסטית להימנע מפעולות מתגרות נוספות.

"השיגור היום של טיל הטאיפונג 2 היה הפרה ברורה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1718, האוסרת במפורש על צפון קוריאה מלבצע שיגור טילים מסוג כלשהו. צעד מתגרה זה היווה התעלמות מוחלטת של ההתחייבות הבינלאומית של צפון קוריאה", הוסיף אובמה.

אובמה אמר כי יפעל בשיתוף פעולה עם חמשת המעצמות על מנת להבטיח שחצי האי הקוריאני יתפרק מנשק גרעיני. "בפני צפון קוריאה עמדה האפשרות להתקבל לקהילה הבינלאומית, אך היא סירבה לקבלה בתמורה לזניחת השאיפות הגרעיניות שלה", אמר הנשיא.

צפון קוריאה שיגרה הבוקר את הטיל ארוך הטווח שברשותה. מקורות יפנים טענו כי הטיל עבר מעל יפן ולאחר מכן נפל לתוך האוקיינוס השקט. הצפון קוריאנים שיגרו את הטיל על אף מחאות ואזהרות שקיבלו בתקופה אחרונה מרחבי העולם. בעקבות בקשה של שגריר יפן באו"ם לכנס את מועצת הביטחון לדיון חירום בשל שיגור הטיל על ידי צפון קוריאה לפנות בוקר, תקיים היום מועצת הביטחון דיון בדלתיים סגורות. דיפלומטים טוענים כי ארצות הברית ויפן מעוניינות להעביר החלטה המגנה את השיגור וקוראת לסנקציות כנגד צפון קוריאה.

העולם מגנה

אובמה התחייב בנאומו להפחית את מלאי הנשק הגרעיני ברשות ארה"ב וקרא לחדש את המאמצים לעצור את התפשטות הגרעין ברחבי העולם, למנוע מגורמי טרור מלרכוש חומרים לייצור נשק גרעיני ובסופו של דבר, למגר לחלוטין את הנשק הגרעיני מהעולם.

לדברי אובמה, ארה"ב תמשיך להחזיק במאגר נשק גרעיני כל עוד הנשק הגרעיני קיים בעולם. עם זאת, הוא הציע לגבש אמנה בינלאומית חדשה האוסרת על ייצור חומר גרעיני.

דוברו של נשיא דרום קוריאה אמר כי השיגור "מאכזב" וקבע שהוא "פזיז". ארה"ב הגיבה לשיגור, והודיעה כי "תנקוט בצעדים על מנת להבהיר לצפון קוריאה שהיא לא יכולה לאיים על הביטחון והיציבות של מדינות באזור" לטענתה, מדובר ב"אקט פרובוקטיבי". ואילו מזכ"ל האו"ם באן קי מון אמר בעקבות שיגור הטיל בצפון קוריאה, כי "השיגור אינו תורם לשלום וליציבות באיזור". באן קרא לצפון קוריאה לציית להחלטת מועצת הביטחון.

הממשלה היפנית הגדירה את שיגור הטיל כ"מצער ביותר", והביעה את מחאתה החריפה נוכח השיגור. היפנים נמצאים כעת בכוננות עליונה והציבו שש סוללות של טילי פטריוט להגנה מפני הטיל, אשר עבר בשטח האווירי של המדינה במה שנחשב להפרה בוטה של ריבונותה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב קרא הבוקר למדינות העולם להפגין איפוק כלפי צפון קוריאה, בעקבות שיגור הטיל שביצע ממשל קים ז'ונג איל. כך דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות הרוסית RIA.

דובר משרד החוץ הסיני ג'יאנג יו אמר בתגובה לשיגור הטיל הצפון קוריאני כי מדינתו מקווה שכל הצדדים המעורבים יישארו רגועים ויפגינו ריסון. עלינו להתמודד עם המצב יחד ולשמור על השלום והיציבות באזור. סין מוכנה להמשיך ולמלא תפקיד בונה בסוגיה".

האיחוד האירופי גינה בחריפות את שיגור הטיל בצפון קוריאה. "הצעד פוגע ביציבות האזור", כך נכתב בהודעה שפרסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully