וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: "לא מוותרים על עסקת שליט"

ניר יהב, קהיר

26.3.2009 / 12:52

בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! חדשות, גילה דובר משרד החוץ של מצרים: "השיחות לא נכשלו". על שר החוץ המיועד: "דעותינו על ליברמן ידועות". ניר יהב, שליח וואלה! חדשות לקהיר

"איני חושב שהשיחות בעניין גלעד שליט נכשלו. אני חושב שהן קשות מאד, וששני הצדדים מגלים עקשנות" - כך אמר היום (חמישי) דובר משרד החוץ המצרי, חוסאם זכי, בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! חדשות. "לא קל לגבש עסקה אך אנו לא מוותרים. אנחנו רוצים שהנושא הזה ייפתר ובכוונתנו להמשיך לפעול כדי למצוא דרך לפתור את הנושא. תמיד יש סיכוי לסגור עסקה".

לדברי זכי, "כל ממשלה שתוקם בישראל תהיה חייבת להתבסס על גישה חיובית לשלום עם הפלסטינים ועם מדינות ערב". הוא אמנם סירב להתייחס לממשלה החדשה שתוקם אולם הבהיר כי הממשלה תהיה מחויבת גם לעקרון שתי מדינות לשני עמים. "זאת חובתה. זוהי תפיסה שנתמכת על ידי כל הקהילה הבינלאומית".

מצרים אינה מודאגת מהממשלה החדשה שתוקם בישראל?

"אמרתי שאיננו מודאגים?! - לא אמרתי את זה. אמרתי רק שנפרסם את עמדתנו כשהממשלה תוקם. כרגע אין ממשלה, ורק מרכיבים אותה. אם ישראל רוצה להתקדם במקום ללכת אחורה, עליה לפעול על בסיס פתרון שתי מדינות עם הפלסטינים, ולהושיט יד לשאר מדינות ערב על בסיס היוזמה הערבית".

בכוונת מצרים לדרוש משר החוץ המיועד (ליברמן - נ.י) להתנצל?

"איני רוצה לדבר על הנושא בשלב זה. נושא זה נידון בהרחבה בתקשורת הישראלית, אני בהחלט מודע לכך. ביקשתי מכלי התקשורת בישראל לא לעשות שימוש בשם של מצרים או של השגריר המצרי בישראל באופן שלא יהיה מבוסס על האמת בנוגע לנושא זה. כל דבר שראוי לתגובה יזכה לתגובה בזמן הנכון".

האם ליברמן יוזמן לקהיר כשר חוץ?

"לא אגיד מה עמדתנו בנושא. דעותינו על ליברמן ידועות היטב. פרסמנו הצהרות בנוגע אליו כבר בעבר".

שאלת חמאס

זכי מזכיר כי במשך שנים ארוכות ראתה ישראל באש"פ ארגון טרור וסירבה לדבר איתו. "ב-93' הכל השתנה. האויבים של אתמול הפכו לשותפים לשלום. אינני בעמדה של להגיד לישראל מה לעשות או לא לעשות. אני חושב שאם ישראל תרצה שלום, היא תהיה חייבת לדבר עם הפלסטינים. איך לדבר, עם מי לדבר ותחת אילו תנאים - זו אינה החלטה שלי".

"לו הייתי בצד הישראלי, הייתי פועל אחרת", הוא מוסיף. "הייתי נוקט בצעדים אמיצים יותר, בעיקר משום שהפלסטינים ושאר מדינות ערב מושיטות יד לשלום באמצעות היוזמה הערבית, אולם ישראל בוחרת שלא להגיב לה. היוזמה הזו נמצאת על השולחן מ-2002. הגיע הזמן שישראל תשיב ליוזמה בחיוב ותפנה לשיחות רציניות כדי להשיג שלום".

"הכול תלוי בכוונות הישראליות", הוא מעיר. "אם ישראל תעדיף את הסטטוס קוו, דבר לא ישתנה. אם היא תעדיף לעשות שלום, זה מצב שונה כי זה אומר שישראל תדבר עם הפלסטינים כשווים במטרה להגיע להסכם ולא כדי להרוויח זמן". זכי גילה עוד כי בשיחות בין חמאס לפתח נוהלו דיונים על נושאים רבים, חלקם טרם נפתרו אולם בשבוע הבא יוזמנו הצדדים "להמשך הדיונים".

זכי שיבח את ראש הממשלה אהוד אולמרט על האומץ, לדבריו, שגילה בעמדותיו בכל הנוגע ליציאה מהשטחים. "אולמרט דיבר על הכרעות חשובות ואני מעריך אותו על הדברים שאמר. הוא אמר את האמת. אולם יחד עם זאת, עדיף שגורם רשמי יגיד את האמת כשהוא נכנס לתפקיד מאשר כשהוא עוזב אותו. אני חושב שאם מנהיגים ישראלים יקבלו את ההחלטות הנכונות, נוכל לפתור בעיות אלה בקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully