וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם נערכים לעליית הימין בישראל

טלי גולדשטין

8.2.2009 / 16:40

למרות הסיקור הדל, בתקשורת הזרה לא מתעלמים מעלייתו המטאורית של אביגדור ליברמן ומההובלה של בנימין נתניהו בסקרים

יומיים לפני הבחירות ה-18 לכנסת ישראל, נדמה כי העולם לא מתרגש במיוחד. בניגוד לתקופת הפריימריז לפני כארבעה חודשים, בה כיכבו בכותרות האתרים הזרים מועמדי המפלגות ובמיוחד ציפי לבני, דווקא הבחירות הכלליות לא מעוררות דיונים סוערים מעבר לים. שתי הנקודות היחידות בהן מתמקדת התקשורת הזרה הן החשש מפני התחזקות הימין בעקבות המלחמה בעזה, והעובדה שגם בישראל עצמה לא נראה כי איש מתרגש לקראת יום שלישי. אולי תורמת לכך העובדה שבמהלך העשור האחרוןנערכו בישראל חמש מערכות בחירות לכנסת?

23 ימי הלחימה בעזה בחודש שעבר הזינו את תדמיתה של ישראל כאומה במצור המוקפת באויבים והפופולריות של המלחמה חיזקה את מעמד הימין, מדווחים מרבית האתרים. "ישראל נעה ימינה. המלחמה בעזה, המיתון הקרב והאמונה כי ויתור על אדמה יגרום למתקפות על ישראל הגדילה את התמיכה בבנימין נתניהו ומועמדים קיצוניים יותר", נכתב בסוכנות הידיעות הצרפתית.

"מכל המועמדים לראשות הממשלה, נראה כי נתניהו הוא המועמד המשקף בצורה הטובה ביותר את הלך הרוח בישראל. הפוליטיקאי המהוקצע, בעל קול הבריטון והאנגלית הרהוטה שם לו בראש ובראשונה את אתגר הטרור ולא את הרדיפה אחר תהליך שלום החמקמק עם הפלסטינים", נכתב במאמר הצרפתי.

ה"גרדיאן" הבריטי מדגיש את העובדה כי בחירות אלו משמעותיות במיוחד מאחר שהן יציינו את עליית כוחו של ימין קיצוני, בעל אג'נדה אנטי-ערבית מובהקת וגזענית בדמותו של אביגדור ליברמן. לפי פרשנות העיתון, עליית הימין לשלטון עלולה לגרור תגובת נגד חריפה בעזה.

העיתון הבריטי מעלה נקודה מעניינת נוספת, שלדבריו, תרמה להתחזקותו של ליברמן. הקמפיינים של מרבית המפלגות לא הצטיינו השנה במסרים ברורים ובתוך כל הדיפלומטיה, המסר של ליברמן - גזעני ככל שיהיה - היה היחיד שנשמע רם וברור.

ה"אינדיפנדט" הבריטי מפנה אף הוא את תשומת הלב לתקופת בחירות חסרת אירועים מיוחדים, שהדבר המעניין בהן הוא עליית ליברמן לכותרות. לפי העיתון, התזוזה ימינה נבעה משילוב שני גורמים: שליטת חמאס בעזה ותוכנית ראש הממשלה אהוד אולמרט לסגת מההתנחלויות ולנהל משא ומתן לשלום עם ההנהגה הפלסטינית המתונה - עמדה שהתגלתה שוב כמתונה מדי בעבור רוב העם. השינוי בעמדת ציבור הבוחרים משקף גם, לדעת העיתון, את הפופולריות הגדולה שגרף המבצע בעזה - בו תמך בנימין נתניהו, הקוטף עתה את הפירות.

לפי AFP וה-"אינדיפנדנט", השקפתו הבלתי מתפשרת של יו"ר הליכוד בנוגע לפלסטינים תתנגש לבטח עם רצונו של אובמה והממשל האמריקאי החדש להביא שלום למזרח התיכון

עניין נוסף המקבל דגש בסיקור לקראת הבחירות בישראל, הוא בחירתו המסתמנת של נתניהו לראשות הממשלה - אירוע העלול לסכן את יחסי ישראל-ארצות הברית, במיוחד לאור עמדתו היונית של הנשיא החדש ברק אובמה.

לפי AFP וה"אינדיפנדנט", השקפתו הבלתי מתפשרת של יו"ר הליכוד בנוגע לפלסטינים תתנגש לבטח עם רצונו של אובמה והממשל האמריקאי החדש להביא שלום לאזור, או לפחות להמשיך במו"מ לקראת הקמת מדינה פלסטינית. כתב ה"אינדיפנדנט" דונלד מקינטייר נזכר במפגש בין נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון ונתניהו, שזה עתה נבחר לראשות הממשלה ב-1996. ההתרשמות מנתניהו היתה של "פוליטיקאי שחושב שהוא כוח עליון".

אם נתניהו ינצח ביום שלישי, הוא אינו יכול להרשות לעצמו לחזור על אותה התנהגות כלפי ארה"ב. אחרי הכל, אחת הסיבות שגרמו להפסד שלו ב-1999 היתה אי שביעות רצון הציבור מהידרדרות היחסים עם ארה"ב. מצע הליכוד מתבסס על הרחבת ההתנחלויות ועל ירושלים כבירה המאוחדת של ישראל והעם היהודי - אף אחת מעמדות אלו לא יתקבלו בברכה בבית הלבן. לפיכך, עתה השאלה שעומדת על הפרק היא האם נתניהו אכן דוגל בשינוי ביחסיו עם ארה"ב והאם הוא מסוגל להימנע מלהסתכסך עם הממשל החדש, על רקע רצונו להתקדם בתהליך השלום במזרח התיכון.

לפי ניתוח האתר ההולנדי "רדיו נדרלנד", הבחירות הקרבות ישפיעו על הסיכוי לשלום במזרח התיכון יותר מכל מערכת בחירות שקדמה לה. עליית הימין לשלטון טומנת בחובה את החרפת המתיחות באזור. לפי האתר "דה אוסטרליאן", הבחירות הן פשוט המשך המלחמה בעזה, רק בזירה הפוליטית. ה"טיימס" הלונדוני אינו מתבייש להפגין את התנגדותו לבנימין נתניהו באמצעות הכותרת: "החששות גוברים בעוד נתניהו ממשיך להוביל בסקרים".

אך הנקודה החשובה ביותר, שמעלים כל אותם כל תקשורת, היא בעיקר האדישות בה מקבל העם את הבחירות, חוסר ההתרגשות והעייפות הכללית מכל הנעשה בפוליטיקה. "900 אלף בוחרים עדיין לא החליטו בעבור מי להצביע, ולפי פרשנים, מרביתם בכלל לא יצביעו", נכתב ב"ניו יורק טיימס". הבחירות בישראל "איבדו את מטרתן" כאמצעי לבחירה בין אידיאולוגיות סותרות, וההבדלה המסורתית בין הימין לשמאל היטשטשה עד כדי כך שהמרוויח הגדול הוא ליברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully