וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת רגיעה? עמוס גלעד עדכן את המטבחון

יהושע בריינר, פנחס וולף וניר יהב

7.2.2009 / 20:02

ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון עדכן הערב את המטבחון בשיחותיו במצרים. בכיר חמאס א-זהאר יצא דרך מעבר רפיח בראש משלחת לשיחות על הרגיעה

חברי המטבחון המדיני ביטחוני - ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק ושרת החוץ ציפי לבני - התכנסו הערב (שבת) לפגישה עם ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון אלוף במיל' עמוס גלעד, שחזר אתמול משיחותיו עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר כשברשותו מתווה מגובש להסכם בין הצדדים. על פי מקורות בלתי רשמיים, מדובר בעסקה שתכלול פתיחה מלאה של מעברי הגבול בין ישראל לרצועה ובין הרצועה למצרים. ההסכם אמור לכלול גם נוכחות של מנגנוני ביטחון של הרשות הפלסטינית הכפופים ליו"ר הרשות מחמוד אבו מאזן במעבר רפיח. על פי המתווה, הפסקת האש תחול לשנה וחצי עם אפשרות להארכה ב-18 חודשים נוספים.

גורמים בישראל המקורבים לנושא אמרו כי ישנה התקדמות משמעותית בעניין הרגיעה עם חמאס, וכי ישנה כוונה להתנות את עניין הרגיעה בהשלמת עסקת שליט, בתמורה לשחרור אסירים ופתיחה מוחלטת של המעברים. גם בחמאס מעוניינים להגיע להשלמת הסכם רגיעה, ובתוכו קידום משמעותי של עניין שליט, בטרם תוקם בישראל ממשלה חדשה, דבר העלול לעכב את השלמת הסדר הרגיעה.

לאחר הפגישה אמר שר הביטחון אהוד ברק בראיון לערוץ 10 כי "הדיון עסק באפשרות הסדרה עם המצרים". לדבריו, "חמאס רוצה להגיע להפסקת אש, אך אם לא תהיה ברירה ולא יהיה שקט, נצטרך להכות מחדש. בין המכה שהוא קיבל לבין המכה שהוא עשוי לקבל, צריך לתת הזדמנות למצרים לעסוק בנושא ההברחות. צריך לנהוג אותם ברצינות ובכבוד".

מוקדם יותר אמר ברק כי "אני רוצה לראות את גלעד שליט פה, אנחנו עוסקים בזה כל יום וכל לילה. אני חושב שהדיבור יכול להזיק. אני אומר רק שנעשה מאמץ עליון, עליון, כדי להאיץ את התהליך שיביא להחזרתו של גלעד בריא ושלם הביתה. צריך שאנחנו נדע שאם המאמץ הזה, העליון, יבשיל זה יהיה כרוך גם בהכרעות כואבות וכבדות אצלנו. אבל אני באמת מוכן לשקול כל מהלך ראוי ואפשרי כדי שנראה את גלעד פה במהרה".

א-זהאר יצא ממחבואו

בכיר חמאס, מחמוד א-זהאר, נראה היום לראשונה בפומבי מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה". א-זהאר יצא היום לקהיר בראש משלחת הארגון לשיחות על הסכם הרגיעה.

בשיחה עם עיתונאים במצרים אמר א-זהאר כי חמאס יהיה "גמיש", כלשונו, בכל הקשור לאחריות על בנייתה מחדש של רצועת עזה. בכך למעשה משנה חמאס את עמדתו הקודמת לפיה ביקש לפקח על הוצאת המשאבים. אולם בעקבות סירובם של התורמים הבינלאומים להעניק סכומי כסף גדולים לחמאס אמר א-זהאר כי "אנו נהיה גמישים בשאלה מי יהיה אחראי על בנייתה מחדש של הרצועה".

לצד א-זהאר יצאו לשיחות בקהיר גם בכירי חמאס סלאח ברדוויל, ניזאר עוודאללה וטאהר א-נונו המשמש כדובר ממשלת חמאס ברצועת עזה. א-זהאר אמר לעיתונאים כי "המשלחת מגיעה למצרים על מנת לסכם את הדיונים שנערכו בימים האחרונים בנוגע לדרישות הפלסטיניות בנוגע להצעה המצרית". א-זהאר אמר עוד כי המשלחת הגיעה כדי למסור את תשובתה למצרים והבהיר כי על ישראל להפסיק את מתקפותיה, להסיר את המצור ולאפשר לפלסטינים לשקם את עזה.

חבר המשלחת סלאח ברדוויל אמר כי הוא צופה כי המשלחת תשיג תוך ימים ספורים "הסכם מכובד" לעם הפלסטיני אשר יוביל להסרת המצור, לפתיחת המעברים ולהפסקת המתקפות על עזה. "משלחת חמאס תדון בתגובה הישראלית להצעה המצרית בנוגע להסכם הרגיעה", הוסיף.

אתמול דווח כי חלה התקדמות משמעותית בשיחות בין ישראל, מצרים והחמאס בדבר הפסקת אש ממושכת ברצועת עזה. וייתכן כי יציאתו של בכיר חמאס א-זהאר למצרים מסמנת כי אכן ישנה התקדמות משמעותית בשיחות. ההסכם המתגבש עדיין מותנה בהסכמה של בכירי החמאס בדמשק. ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון אלוף במיל' עמוס גלעד צפוי לצאת בימים הקרובים לקהיר כדי לקדם את המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully