וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בבית הלבן, אסד נושם לרווחה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

22.1.2009 / 15:15

הסורים באופוריה, עידן בוש הסתיים והנשיא החדש מביא רוחות של תקווה למזרח התיכון. רק שאובמה כבר ירים טלפון, אסד במתח

אחרי שמונה שנות שפל ביחסי סוריה-ארה"ב, נשיא סוריה בשאר אסד יכול לנשום לרווחה. ברק אובמה נכנס לבית הלבן כשהציפיות שתולה בו סוריה – ואיתה כל העולם הערבי - יכולות להשתוות רק לציפיות שתולים בו אזרחי ארה"ב. אחרי שנים ארוכות שבהן הוגדר כחבר בכיר ב"ציר הרשע", שמע אסד מנגינות אחרות בנאום ההשבעה של אובמה. הנשיא הטרי דיבר על "גישה שונה" כלפי העולם המוסלמי ובן רגע שבה את ליבו של נשיא סוריה ושאר מדינות ערב.

למחרת כניסתו של אובמה לתפקיד, שיגר לו אסד איגרת ברכה: "סוריה מצפה לדיאלוג פורה עם ארצות הברית שיהיה מבוסס על האינטרסים המשותפים ועל כבוד הדדי, ושיוביל לשלום צודק וכולל באזור על בסיס החלטות האו"ם הנוגעות בדבר", כתב הנשיא הסורי. בהתבטאות רשמית ראשונה של סוריה בתגובה לנאומו של אובמה אמרה יועצתו המדינית של אסד, בות'יינה שעבאן, כי במקום הפחד שזרע בוש, "אובמה נטע תקווה".

בשנה האחרונה ניסתה סוריה לרקוד על שתי החתונות - גם לחזק את הברית עם אירן וחיזבאללה וגם להתקרב למערב. בעת האחרונה התקרב הממשל של בוש למשטר הסורי (שיחות השלום הבלתי ישירות בין ישראל לסוריה סייעו לכך רבות), וכעת, עם כניסת אובמה לתפקיד, מקווים בסוריה שהיחסים יתחממו עוד יותר ואף יובילו לדף חדש ביחסים בין המדינות.

הפרשן הסורי המקורב לאסד, סאמי מובייד, ביטא זאת היטב: "אני אופטימי ביחס לצוות של אובמה. אני מאמין שהוא לא יוכל להביא לפתרונות באזור ללא סוריה. בין דמשק לוושינגטון ייפתח דף חדש ביחסים".

התנאים מתאימים

לחגיגה הגדולה הצטרף גם הביטאון הממסדי הרשמי בסוריה, "תשרין", במאמר שקרא לחתור לשלום באזור: "ארצות הברית - ליתר דיוק ממשלו היוצא של בוש - הגישה סיוע לישראל שרק גרם לה לנהוג בתוקפנות-יתר ועודד אותה לבצע את מעשי הטבח האחרונים בעזה (...) הממשל החדש, אשר מונה לפני יומיים, נושא עימו תקווה לשינוי. הערבים נדרשים להתנהל באופן אחר מול ארצות הברית. עליהם לומר לממשל החדש באופן ברור: נסייע לכם ככל שניתן לרסן את תוקפנותה של ישראל ולחתור להשיג שלום צודק וכולל במזרח התיכון. העת הנוכחית דורשת את זה והתנאים מתאימים".

לפני מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, אמר אסד כי בקרוב יהפכו המגעים הבלתי ישירים בין ישראל לסוריה למגעים ישירים. בעקבות הסערה שעורר המבצע הישראלי ברצועה, אסד לא יכול היה להרשות לעצמו להתעלם מהקריאות נגד ישראל ולפיכך הודיע למתווכים הטורקים כי ארצו משעה את המגעים העקיפים עם ישראל (שלא התחדשו חודשים ארוכים, אגב). ניתן להניח כי אם תיבחר ממשלה חדשה בישראל שתביע נכונות לחדש את המגעים עם סוריה, אסד ישכח את ההשעיה ויחזור לשולחן המשא ומתן. הסכם שלום עם ישראל נותר הבחירה האסטרטגית שלו.

למרות התקוות הגדולות שתולה סוריה בברק אובמה, הנשיא הנבחר אינו יכול לשנות ב-180 מעלות את מדיניותו של בוש בכל הקשור למזרח התיכון. אובמה הכריז אמנם כי בכוונתו לאמץ גישות אחרות במגעים עם אירן, סוריה ושאר העולם המוסלמי, אך באותה נשימה הוא גם הבהיר כי לא יאפשר לאירן להצטייד בגרעין וכי יש לגדוע את הטרור בעולם.

אובמה, כך דווח, מתכוון לערוך בקהיר את ביקורו הראשון מחוץ לארה"ב. לדיווח הזה אפשר להוסיף את שיחות הטלפון שקיים אובמה ביומו הראשון כנשיא ארה"ב, כולם לחברי "הציר המתון" במזרח התיכון. הראשון היה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואחריו לראש הממשלה אהוד אולמרט, לנשיא מצרים חוסני מובארק, ולעבדאללה מלך ירדן. שיחות אלו יכולות לבשר על כך שאובמה מבין שפתרון הסכסוך במזרח התיכון יקרין על העולם כולו ויוביל לפתרונות נוספים ברחבי העולם. ואסד? הוא כנראה המתין לטלפון מאובמה, אך לשווא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully