וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בראדעי: "לאפשר לסוריה לפתח גרעין"

טלי גולדשטין

24.11.2008 / 16:10

בעוד ארה"ב והאיחוד האירופי קראו שלא לסייע לדמשק לפתח גרעין למטרות אזרחיות, אמר ראש סבא"א כי אין לפגוע בזכויות סוריה

מדינות מערביות התעמתו היום (שני) עם רוסיה, סין ומדינות מתפתחות אחרות לגבי השאלה האם להעניק לסוריה סיוע של האו"ם בתכנון הכור הגרעיני שהיא רוצה לבנות. זאת כל עוד סוריה נתונה תחת חקירת האו"ם לגבי מעורבותה בפעילות גרעינית חשאית.

דיפלומטים מ-35 המדינות החברות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהגיעו לכנס המנהלים, אמרו כי ארצות הברית, צרפת, קנדה והאיחוד האירופי התנגדו להענקת הסיוע. סין, רוסיה ומדינות מתפתחות אחרות החברות במועצת המנהלים, מתנגדות למעורבות פוליטית בתוכנית הסיוע של האו"ם המיועדת לפיתוח אנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, כגון ייצור חשמל.

באופן מפתיע הפציר ראש סבא"א מוחמד אל ברדעי במועצה לאשר את הפרוייקט ואמר כי אסור לפגוע בזכויות סוריה, החברה אף היא בסבא"א, כל עוד לא הוכח כי היא מפתחת נשק גרעיני בחשאי.

מהדו"ח החדש של סבא"א, שפורסם בשבוע שעבר, עולה כי אפשר שהאתר אותו הפציצה ישראל בסוריה היה כור גרעיני, אך אין ראיות שנעשתה בו פעילות גרעינית. בדו"ח נכתב כי פקחי האו"ם מצאו ביוני שרידים "משמעותיים" של אורניום באתר אך המקור שלהם אינו ברור.

כמו כן, אין ראיות מספיקות המוכיחות כי האתר אכן היה גרעיני. אי לכך, יש צורך בהמשך החקירה. הסוכנות תבקש מסוריה להפגין "שקיפות גדולה יותר" ולהעניק לפקחי האו"ם גישה לשרידים ולציוד שנלקח מהאתר לאחר ההפצצה של חיל האוויר הישראלי בספטמבר 2007, ציין הדו"ח. האו"ם ידרוש גם מסוריה לספק לו מסמכים נוספים לגבי האתר על מנת לסייע בסיום החקירה ולהגביר את שיתוף הפעולה. עוד נכתב בדו"ח כי סבא"א מתכוונת לבדוק שלושה אתרים נוספים העשויים לסייע בחקירה.

לטענת הממשל האמריקאי, מטרת המתקן היה לייצר פלוטוניום המשמש לייצור פצצות אטום. סוריה מכחישה בתוקף טענות אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully