וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה וקלינטון באי של חוסר ודאות

גיל קדרון

1.6.2008 / 11:07

פורטו ריקו תבחר היום את מועמד הדמוקרטים לנשיאות, אולם לא תזכה להצביע עבורו בנובמבר, לאור מעמדה החוקתי בארה"ב

יחסיה של ארה"ב עם פורטו ריקו הם שילוב של התעלמות, התנשאות, ויחסי מרות שהמילה "דמוקרטיה" לא תתאר בצורה מדויקת. אולם לרגע אחד בלבד, יופנו היום (ראשון) אורות הזרקורים של האימפריה האמריקאית לאי הקטן ששוכן ממזרח לאי שחולקות האיטי והרפובליקה הדומיניקנית, כ-1,600 ק"מ מחופי פלורידה, כשתושבי פורטו ריקו יילכו לקלפיות ויצביעו בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית.

בליל השלישי ביוני יצביעו מונטנה ודרום דקוטה, ואז יסיימו הבוחרים האמריקאים את תפקידם בכל הקשור לבחירת המועמד הדמוקרטי, ויפנו את הבמה לוועדת המפלגה, שתתקיים באוגוסט, לצירי העל, שם תוכרע ההתמודדות, כפי שמכנים זאת האמריקאים, בחדרים מלאי עשן, הרחק מעין הבוחר. כשאותו עשן יתפזר, צפויה המפלגה להעמיד בראשה את ברק אובמה על פני הילרי קלינטון, שמסרבת לפרוש למרות פיגור בלתי ניתן למחיקה מיריבה.

שייכים לארה"ב, אינם חלק ממנה

4 מיליון תושבי פורטו ריקו ישלחו לוועידת המפלגה 63 צירים, כפול ממספר הצירים שתשלחנה מונטנה ודרום דקוטה, ויותר מ-27 מ-50 המדינות שמרכיבות את ארצות הברית של אמריקה. אולם למרות זאת, מעמדו של האי אינו כשל אותן 50 מדינות. בין 1439 ו-1898 שלטה שם ספרד, אז השתלטה על השטח ארה"ב.

"בזמן שעיני האומה מופנות לפורטו ריקו לקראת הפריימריז, יחסיו של האי עם ארה"ב חייבים להיבחן דרך עדשות נקיות", כתב ל"ניו יורק טיימס" לואיס פורטוניו, נציג פורטו ריקו בקונגרס, לו אין זכות הצבעה. "אין איש שיכול ללמוד לעומק את היחסים הללו ולהישאר שליו". לפי בית המשפט העליון, האי "שייך לארה"ב, אך איננו חלק ממנה".

נציגיו של אי, כאמור, נשלחים לוועדות השונות של בתי הקונגרס, אולם משוללים כל יכולת להצביע בסנאט או בבית הנבחרים. כמו כן, התושבים, שהינם אזרחי ארה"ב, אינם זכאים להצביע בבחירות הכלליות, שבהן ייבחר מי שנחשב ראש המדינה, נשיא ארה"ב. בנוסף, לפי נתוני משרד ההגנה האמריקאי, מכל מדינות ארה"ב, נבאדה בלבד שלחה יותר חיילים לאפגניסטן ולעירק, עובדה ששמה באור אפל עוד יותר את מעמדה החוקתי של פורטו ריקו.

הבטחות להסדיר את מעמד האי

שני המועמדים בילו את הימים האחרונים בפורטו ריקו, והמאמץ שהשקיעה קלינטון בשורה ארוכה של פרסומות באנגלית ובספרדית, בלט במיוחד. "היא מקווה לניצחון גדול שיעניק לה יותר קולות סך הכל בפריימריז (popular vote) משיש לאובמה, וכך תיתן יותר קרדיט לטענתה כי תהיה המועמדת החזקה יותר בנובמבר", אמר פרשן פוליטי לעיתון ה"דאלאס ניוז". "אולם טיעון זה אינו משכנע במיוחד, מכיוון שתושבי האי לא מצביעים לנשיאות".

"זה מגוחך שהתושבים רשאים להשתתף בבחירת מועמד שעבורו אינם יכולים להצביע", אמר ל"הראלד טריביון" פרננדו מרטין, חבר מפלגת העצמאות של פורטו ריקו, שמתכננת צעדת מחאה ביום הבחירות. פוליטיקאים אחרים קראו להחרים את ההצבעה.

קלינטון הינה הפייבוריטית בקלפיות, לאור מעורבותה בענייני האי בשנים האחרונות, כולל בסיוע לנפגעי הוריקן וניסיונות להסדיר את מעמד האי.

עם זאת, שני המועמדים מפזרים הבטחות שנוגעות ישירות לתושבים ולהגדרה העצמית שלהם. קלינטון הכריזה כי תקיים בחירות שיפתרו את הסוגיה הסבוכה, בעוד אובמה כי הינו פתוח להקמת כינוס מקומי חוקתי שיעשו זאת.

אולם למרות הפופולריות של קלינטון, יש מי שסבורים שמוצאו של אובמה, שאביו היה שחור ואמו לבנה, עשוי לפעול לטובתו. "בארה"ב אובמה הוא שחור, אבל לא בפורטו ריקו", הסביר פרשן פוליטי באי. "כאן הוא נחשב מולאטי, וזו חברה מולאטית. אנשים בהחלט מוכנים להצביע עבור מישהו שנראה כמוהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully