וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ג'ון מקיין קידם עסקאות לא כשרות?

טלי גולדשטין

9.5.2008 / 17:50

ה"וושינגטון פוסט" דיווח, כי הסנאטור הרפובליקני קידם חקיקה בקונגרס כדי לאפשר לתורם מרכזי לרכוש אדמה באריזונה

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, הסנאטור של אריזונה, ג'ון מקיין ניסה לעזור לבעל חווה מאריזונה להחליף קרקע שברשותו בקרקע פדרלית השייכת למדינה כדי לקבל סיוע כספי עבר מסע הבחירות שלו. כך דיווח היום (שישי) ה"וושינגטון פוסט". לפי דיווח העיתון, מקיין "דחף" בקונגרס חקיקה שתאפשר לחוואי פרד רוסקין להחליף אדמת מרעה ויערות עצי אורן שהיו בבעלותו בעבור דונמים של אדמה בבעלות המדינה המוכנה כבר עתה לפיתוח.

מקיין, שהביע בתחילה היסוס לתמוך בעסקה, הפך לדמות מפתח לאחר שרוסקין ושותפיו שכרו לוביסטים הכוללים בין השאר את מנהל הקמפיין של מקיין ב-1992, שני חברי סנאט (אחד מהם מכהן כראש המטה של מקיין) ותורם גדול בעבר לקמפיין מקיין.

עוד דווח כי כשהחקיקה של מקיין עברה בקונגרס בנובמבר 2005, רוסקין העניק את המשימה של בניית 12 אלף יחידות דיור לחברת "סאנקור דוולופמנט", המנוהלת על ידי סטיבן איי בטס, תומך ותיק של מקיין שגייס למעלה ממאה אלף דולרים בעבור המועמד הרפובליקני. לדברי בטס, מקיין והוא מעולם לא דנו בעסקה.

עסקת חליפין של קרקעות

אגודת אודובון, ארגון הפועל למען הגנת הטבע בארצות הברית, טוענת כי העסקה שקידם מקיין עבור רוסקין היא אחת העסקאות הגדולות ביותר שנעשו באריזונה. עסקת החליפין כללה למעלה מ-222 אלף דונמים של אדמה, לרבות שטחים מיוערים נדירים המהווים גם שטח המחיה של האנטילוקפרה האמריקנית (זן של אנטילופה). למרות שהעסקה זכתה לתמיכת גורמים מקומיים רבים כולל העיתון "אריזונה ריפבליק", היא עוררה את זעמם של ארגונים ירוקים באריזונה שטענו כי העסקה נעשתה דרך הקונגרס במקום שייעשה תהליך המערב את אזרחי המדינה.

למרות שבחקיקה נדרש כי לשני הנכסים המדוברים יהיה ערך שווה, גורם ברשות היערות הפדרלית אמר לוועדה של הקונגרס שהוא חושש ש"הציבור לא לקבל תגמול הוגן" בעבור אדמתו. הערכה רשמית של הקרקעות עדיין לא התבצעה, אך לדברי גורם שהתנגד לעסקה, שטח אחר מ"חוות יאבאפני" שנמכר לפני תשע שנים בעבור 2,000 דולר לארבעה דונם בעוד שווי השטח המיועד לפיתוח מסחרי נאמד ב-120 אלף דולרים לארבעה דונמים.

בראיון, אמר בטס כי אין שום קשר בין התרומות שהעניק לקמפיינים לנשיאות של מקיין והעסקה. לדבריו, "סאנקור" לא חתמה על פרויקט הפיתוח לפני שהחקיקה עברה בקונגרס. "בשום שלב במהלך תהליך החקיקה, לא היתה מעורבות כלשהי של גורמים מ'סאנקור' ", אמר דובר מקיין בריאן רוג'רס בהצהרה.

בטס הוא רק אחד בשורה של תורמים שנהנו מעסקות הנדל"ן של מקיין. לפי מסמכי " המרכז האמריקני ליושרה ציבורית", ב-1994 הסנטור עזר ללוביסט של חברת הנדל"ן "דל וובס קורפ" לבצע החלפת אדמות בלאס וגאס. מקיין תמך בשתי חקיקות, ב-1991 וב-1994, בהן היה מעוניין התורם דונלד אר דיאמונד שקיבל בסופו של דבר אלפי דונמים בתמורה לאדמה השייכת לציבור.

בשלהי שנות ה-90, תמך מקיין בעסקה בפארק הלאומי "טונטו" שבאריזונה, בה היה מעורבות קרקעות בבעלות חברת "גרייט אמריקן לייף אינשורנס", המנוהלת על ידי המיליארדר קארל אייץ' לינדנר הבן, תורם נדיב למפלגות פוליטיות ולמועמדים לנשיאות בארצות הברית.

לדברי רוג'רס, לאור העובדה שהממשלה הפדרלית מחזיקה בבעלותה שטחים גדולים מאדמת אריזונה והלחצים הגוברים לפתור את מצוקת הדיור בארצות הברית, עסקות של החלפת קרקעות הן, בעיניי מקיין, חשובות ומועילות. "על כל מסמך המאשר החלפה של קרקעות חתם מקיין מתוך התחשבות באינטרסים של הציבור", הוסיף.

מקיין נוהג להציג עצמו כלוחם להגנת הסביבה, אך יש הטוענים כי העסקה האחרונה חושפת פרדוקס בעמדת הסנטור. הוא אמנם נלחם בעבר על מנת להגן על המערכת האקולוגית המדברית העדינה, אך הפרשה הנוכחית מעידה על כך שכשהנושא הסביבתי עומד בניגוד לפיתוח מסחרי, הנאמנות שלו מיד משתנה.

מקיין נהג גם למתוח ביקורת על מדיניות "הדלתות המסתובבות" של הממשלה, המאפשרת לעובדים לשעבר לעבוד כלוביסטים ברי השפעה. לדברי רוג'רס, מקיין אינו זוכר כי חברי המטה שלו לשעבר ניסו לשדל אותו בנוגע לעסקה וכי מקיין לא היה נתון מעולם במהלך הקריירה הפוליטית שלו להשפעת לוביסטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully