וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: כספי הסיוע יושקעו בגדה ובעזה

ניר יהב ושי אילן

17.12.2007 / 12:23

יו"ר הרשות בפתח ועידת המדינות התורמות בפריס: על ישראל להקפיא את ההתנחלויות. לבני: לא רוצים לשלוט בפלסטינים. הרשות מקווה לגייס 5.6 מיליארד דולר

"כספי הרפורמה והפיתוח שתקבל הרשות הפלסטינית יושקעו גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה". כך אמר יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפתח ועידת המדינות התורמות הנערכת בפריס. בנאומו בפני עשרות המשלחות קרא אבו מאזן לישראל להקפיא באופן מיידי את הבנייה בהתנחלויות ולפתוח את המוסדות שסגרה בירושלים.

אבו מאזן קרא למדינות להיות מעורבות בתהליך המדיני. לדבריו, מה שמנע מרצועת עזה לקרוס מבחינה כלכלית היא ממשלתו בגדה של סלאם פיאד, אשר שילמה משכורות לפקידים. אבו מאזן אמר כי על חמאס לחזור בו מההפיכה שביצע בעזה ואז יהיה ניתן לקיים עימו דיאלוג.

"ישראל תמשיך להעביר כספים"

שרת החוץ ציפי לבני אמרה בוועידה, כי "ישראל מחויבת להמשך העברת כספי המסים לרשות הפלסטינית על פי עקרונות הקוורטט". לבני הודיעה כי דיוני הוועדה הכלכלית המשותפת לישראל ולפלסטינים יחודשו. כמו כן, קיימת, לדבריה, הסכמה על תנאי הפעולה של הגוף האירופי שיסייע באימון המשטרה הפלסטינית. "לישראל אין כל רצון לשלוט על חייהם של הפלסטינים ואיננו רוצים שהתדמית של ישראל בעיני הפלסטינים תהיה חייל במחסום", אמרה.

נאומה של לבני התמקד במחוייבות הישראלית לשלום, לצד קריאה לצד הפלסטיני לעמוד במחויבויותיו, למרות הקשיים המציאותיים שעומדים בפני הצדדים. לדבריה, השתלטות חמאס על רצועת עזה גורמת למשפחות ישראליות לחיות בפחד יום יומי, ומקשה גם על הפלסטינים. לדבריה, היות גלעד שליט בשבי מכבידה על ישראל מאוד, וכך גם ההסתה, הברחת הנשק והטרור שלא נפסקו.

לבני הוסיפה, כי "ועידת המדינות התורמות צריכה לתמוך בכינון ממשל פלסטיני אמין ושקוף ובהקמת כוחות ביטחון שילחמו בטרור, על פי עיקרון 'רשות אחת, רובה אחד'". היא הביעה תקווה שאפשר יהיה לטהר את עזה מהטרור ולהחזיר אותה לידי הרשות.

"על הצד הישראלי והפלסטיני להיות שותפים לבעלות על התהליך", אמרה לבני, "ופירוש הדבר שיש להכיר בכורח להגיע לפשרה... שינוי מבני עמוק והפסקת הטרור הם תנאים מקדימים למשא ומתן על פי מפת הדרכים, והיגיון זה נותר תקף". לבני הוסיפה, כי תהליך הידברות בין הצדדים "ידרוש מאמץ נוכח הקשיים היום יומיים ועלול לגרום לתסכול".

לאחר הנאום נפגשה לבני עם סרקוזי והודתה לו על עמידתה הנחושה של צרפת בנושא הגרעין האירני ועל התבטאויותיו בנושא.

מעל 10 מיליון דולר נתרמו

90 משלחות הגיעו לוועידת המדינות התורמות, הנערכות בפריס כדי לגייס כספי סיוע עבור הרשות הפלסטינית. מטרתה של הרשות היא לגייס 5.6 מיליארד דולר על מנת לייצב את הכלכלה הפלסטינית ולהעניק תמריצים פוליטיים לרשות. בוועידה נוטלים חלק גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, וראש ממשלת בריטניה לשעבר ונציג הקוורטט במזרח התיכון, טוני בלייר. המארח, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, פתח את הוועידה.

הבוקר נפגשה לבני עם רייס ודנה עימה במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אתמול נפגשה לבני עם ראשי המשלחת הפלסטינית, בראשות אבו מאזן. בשעה זו היא נפגשת עם נשיא צרפת סרקוזי.

הממונה על קשרי החוץ באיחוד האירופי, בניטה פררו-ולדנר, הודיעה כי האיחוד יעביר 650 מיליון דולר לרשות הפלסטינית במהלך שנת 2008. סכום זה מצטרף לתרומה על סך 200 מיליון דולר מגרמניה, 300 מיליון דולר מצרפת ו-150 מיליון דולר מיפן. מזה שנים נוהגת יפן לתרום באופן קבוע לרשות הפלסטינית.

"הסכום שהרשות הפלסטינית נזקקת לו ב-2008 הוא כ-1.6-1.7 מיליארד דולר", אמרה מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס בדרכה לפריס. מקורות בפמליית רייס מסרו לסוכנויות הידיעות כי ארצות הברית תעביר 550 מיליון דולר לרשות הפלסטינית במהלך 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully