וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאות הזדהות עם רופאי הדסה: בתי החולים שבתו הבוקר

כל בתי החולים פעלו במתכונת שבת בין 12:00-10:00. רופאי הדסה הפגינו מול ישיבת הממשלה, ויתר העובדים מאיימים להצטרף לעיצומים: "אם לא נשבות, מחר לא תהיה הדסה"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

העיצומים בבתי החולים הדסה נכנסים ליומם השישי – וסופם לא נראה באופק. במסגרת החרפת הצעדים שנוקטים הרופאים בבתי החולים של הדסה בירושלים, הבוקר (ראשון) הצטרפו אליהם כלל הרופאים ברחבי הארץ, ואלה הפסיקו את עבודתם לאות הזדהות בין השעות 12:00-10:00. בשעות אלה העבודה בכל בתי החולים בארץ הייתה במתכונת שבת, ונעשו טיפולי חירום בלבד: מיון, טיפול נמרץ, חדרי לידה, טיפולים אונקולוגיים, טיפולי דיאליזה דחופים ופגיות.

הפגנה של עובדי הדסה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
"ממשלת ישראל, אל תתני לנו למות". הפגנת הרופאים בירושלים, הבוקר/יואב דודקביץ'

במקביל, רופאי הדסה התייצבו הבוקר להפגין מול משרד ראש הממשלה בבירה, שם מתכנסים השרים לישיבתם השבועית. ב-10:00 יצאו עובדי בית החולים שאינם רופאים – אנשי המנהל והאחיות – לאסיפת הסברה שנועדה להכין את הקרקע לשביתה אפשרית. עובדי הדסה מוחים על כך שמשכורת חודש ינואר טרם שולמה להם במלואה, ומאיימים כי אם לא תשולם עד מחר, יתר העובדים יצטרפו לעיצומים.

עוד בוואלה! חדשות:
חיל האוויר תקף במרכז הרצועה; פעיל טרור על אופנוע נפצע קשה
מאז אוקטובר: 6 מכוניות התפוצצו בשכונות מגורים
הרשימה המלאה: האם גם אתם זכאים לאזרחות ספרדית?

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הפגנה של עובדי הדסה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
הפגנה רופאי הדסה מול ישיבת הממשלה, הבוקר/יואב דודקביץ'

הרופאים אמרו הבוקר כי ההפגנה הבוקר איננה על תכנית ההבראה, ההפרטה והליך ההקפאה המתוכננים לבית החולים בשל גירעון הענק, אולם הדגישו כי לא יתנהל משא ומתן על כך כל עוד העובדים לא יקבלו את שכרם במלואו. בסך הכול פוטרו עד כה 250 עובדים מבית החולים, ולפי תכנית ההבראה יפוטרו 300 נוספים, עובדי מנהל ומשק ומיעוטם רופאים ואחיות. במסגרת הקפאת ההליכים יקבלו העובדים כ-90% ממשכורתם.

"מבקשים סליחה בשם השרה גרמן"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, השתתף בהפגנה מול משרד ראש הממשלה. "המשבר נוצר לא משום שהרופאים חייבים כסף להדסה, אלא בגלל שהדסה חייבת כסף לרופאים", אמר. לדבריו, "מנסים להפיל על הרופאים את כל החובות של הדסה, אך הרופאים לא גרמו למשבר. הדסה היום עומדת על סף קריסה למרות שרוקנו קרנות של רופאים וגנבו מרופאים כסף. למרות שרופאים עובדים יותר ויותר קשה. צריך להבין שהמשבר בהדסה התרחש על רקע תקצוב לקוי בכל בתי החולים. מדינת ישראל החליטה שעל ידי תקצוב שדומה לעולם השלישי ניתן להמשיך ולהעניק טיפול רפואי מתקדם. אם צריך בשביל זה לצאת לרחובות - יצאנו".

ד"ר ליאוניד אידלמן יושב ראש ההסתדרות הרפואית בהפגנת עובדי הדסה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
"מנסים להפיל על הרופאים את כל החובות של הדסה". יו"ר הסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, הבוקר בירושלים/יואב דודקביץ'

יו"ר ועד הרופאים בהדסה, ד"ר שגית ארבל-אלון, נאמה גם היא במקום. "באתי הבוקר לבקש סליחה מתושבי ירושלים ובכל רחבי הארץ, בשם השרה גרמן שבמשך כל החודשים של המשבר לא מצאה לנכון לבוא ולהיפגש עם הרופאים אף לא פעם אחת", אמרה. "ביקשנו ממך ללמוד את הבעיות האמתיות מכלי ראשון ולא להסתפק במה שמוכרים לך נערי האוצר ויועצייך. איפה את, השרה גרמן? האם שר הביטחון לא יורד לחזית בשעת מלחמה? איך את משתלחת בנו בכל מקום ומציגה אותנו כרודפי בצע? אני מבקשת מכם סליחה שלא הצלחנו לשמור על מוקד המצוינות הזה. על בית החולים שמשמש כדגל של מדינת ישראל בשילוב של מחקר ולימודים ורפואה מתקדמת. אני מבקשת סליחה משום נשק השביתה שמשרדי הממשלה הובילו אותנו אליו. אין לנו ברירה. אם לא נשבות, מחר לא תהיה הדסה".

ד"ר שגית ארבל-אלון, ממחלקת נשים ויולדות עין כרם בהפגנה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
"איפה את, השרה גרמן? האם שר הביטחון לא יורד לחזית בשעת מלחמה?". יו"ר ועד הרופאים בהדסה, ד"ר שגית ארבל-אלון/יואב דודקביץ'

"באנו למחות על המצב שנוצר, התעלמות הממשלה וניסיון הממשלה להוריד אותנו לברכיים", אמר הבוקר ד"ר שי פורת, רופא בכיר במחלקת נשים בבית החולים הדסה הר הצופים. "בוודאי שהנהלת הדסה צריכה להתייעל ובוודאי שהיה איזה כשל ניהולי, אבל לא מדובר בסופרמרקט. פה מדובר בבית חולים מרכזי בירושלים שמתייחסים אליו כמו אחרון העוסקים המורשים", טען.

"הרופאים אינם הבעיה הכלכלית של מערכת הבריאות"

בבית החולים שיבא בתל השומר הביעו הבוקר הזדהות עם העמיתים מבתי החולים בבירה. "אנחנו מקיימים הבוקר אסיפת הסברה, כמו בבתי חולים אחרים, כי מדובר בהלנת שכר ואנחנו מזדהים עם אנשים שמלינים את שכרם", אמר יו"ר ועד הרופאים ד"ר ג'קי אור. "בנוסף, יש כאן מהלך של האוצר, מהלך שלא התחיל מהיום, כאילו הרופאים עומדים בחזית הבעיה הכלכלית של מערכת הבריאות ובאשמתם המצב במערכת כזה, וזה לא נכון. אני לא מכיר את המצב הכלכלי של הדסה, אבל מצבה של מערכת הבריאות מושפע מכל מיני הסכמים עם קופות החולים ולא בגלל משכורות הרופאים", הסביר.

ד"ר ליאוניד אידלמן יושב ראש ההסתדרות הרפואית בהפגנת עובדי הדסה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן, בהפגנה בירושלים/יואב דודקביץ'

בבית החולים בילינסון בפתח תקווה טרם כינסו אסיפת הסברה, אך פרסמו הודעת הזדהות עם עובדי הדסה ואמרו כי ייתכן שיצטרפו לעיצומים. יו"ר ועד הרופאים, פרופ' ברוך ברנר, אמר כי מדובר בעיצומים מוצדקים: "לא העובדים הם אלו שאשמים במצב הכלכלי של הדסה ולא הם אלו שצריכים לשלם את המחיר על ניהול כושל של בית החולים. במידה והמהלכים הללו לא ישפיעו, אנו בהחלט נשקול להצטרף לעיצומים".

הבוקר התייחס לעיצומים המתמשכים גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. "אסור לתת להדסה לקרוס, אני קורא לכל הצדדים לשתף פעולה למען הצלת הדסה", אמר. הוא קרא לכל הצדדים הנוגעים למשבר לשתף פעולה, והוסיף כי המוסד הרפואי "הוא חלק בלתי נפרד מירושלים וממדינת ישראל. מאז החל המשבר אני פועל רבות מאחורי הקלעים ונמצא בקשר עם הנהלת הדסה, ארגוני הרופאים והעובדים ובכירי משרדי האוצר והבריאות, כדי לסייע לצדדים במו"מ להצלת בית החולים ואמשיך לסייע לצדדים ככל שיידרש".

לדברי ברקת, "בית החולים הדסה הוא מבתי החולים המובילים בארץ ובעולם, הוא מוביל במחקרים קליניים ובמציאת דרכים חדשות להבנת תהליכים רפואיים, באבחון ובטיפול. הדסה מנהל בשיתוף האוניברסיטה העברית חמישה מוסדות אקדמיים במקצועות הרפואה, ומהווה גורם מאחד בין כל הדתות וכל המגזרים בירושלים".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com
לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

ד"ר שגית ארבל-אלון, ממחלקת נשים ויולדות עין כרם בהפגנה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
ד"ר שגית ארבל-אלון, ממחלקת נשים ויולדות עין כרם בהפגנה מחוץ לישיבת הממשלה. פברואר 2014/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully