וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיצומים בהדסה מחריפים: "שיירת העזיבה החלה"

6.2.2014 / 0:09

מאבק הרופאים בבית החולים הירושלמי ייכנס היום ליומו השלישי, ובוועד מזהירים: מנסים לשבור את רוחנו, יש רופאים שמנהלים מו"מ לעזוב. המטופלים חשים במצוקה: "הסטרס עולה"

צילום: עומר מירון, עריכה: יותם בן-דוד

העיצומים בבית החולים הדסה בירושלים ייכנסו היום (חמישי) ליומם השלישי – ונראה כי מחאתם של הרופאים לא צפויה להסתיים בקרוב. אמש הודיעו מובילי המאבק כי הוא יוחרף היום, עם הקמתו של אוהל מחאה ברחבת המיון בעין כרם והצבת משמרות בשערים של בתי החולים. מטה המאבק שהקימו הרופאים דחה הערב דיווחים על הסכם שמתגבש עם משרד האוצר, ומסר כי "הנהלת הדסה מכירה את הקווים האדומים שלנו. כאשר נוזמן אל שולחן המו"מ, נדון בהצעה הקונקרטית שתונח לפנינו. עד אז לא נגיב ולא ניזון מכותרות בעיתונות".

במכתב ששלח אמש לרופאי הדסה כתב יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "חובה עלינו להציל את בית החולים הדסה. התכנית של האוצר תשליך על רמת הרפואה בכל המדינה ואסור לתת לזה לקרות". בדבריו התייחס אידלמן לתכנית ההבראה שמתכננים משרד האוצר והנהלת בית החולים בשל הגירעון הכבד שבו המוסד נתון. בנוסף לכך, הרופאים מוחים על כך שעובדי בית החולים קיבלו רק מחצית משכרם על החודש שעבר.

עוד בוואלה! חדשות:
עבדה עם הגננת החשודה בנתניה: "עזבתי כי ראיתי אלימות"
לפיד נגד בנט ברקע חוק הגיוס: מי יתקפל ראשון?
האו"ם: הוותיקן התיר לכמרים לאנוס ילדים במשך שנים

עיצומים בבית החולים הדסה. ינואר 2014. יואב דודקביץ'
פועלים במתכונת שבת. בית החולים הדסה, שלשום/יואב דודקביץ'

"בשנה החולפת פוטרו 250 עובדי הנהלה, וכעת המנכ"ל מבקש לפטר עוד 300", אמר אמש יו"ר מועצת עובדי הדסה, אמנון ברוכיאן, בפתח פגישת ועדי העובדים בהסתדרות. לדבריו, "העובדים הפשוטים וקשי היום משלמים את מחיר הכישלון הניהולי של הדסה, וכעת גם לא מקבלים שכר. בית החולים הדסה איננו מגרש המשחקים הפרטי של אביגדור קפלן (מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה - י.א), אני מבקש מהממשלה לא להפקיר את העובדים ולהתערב במשבר. אם העובדים לא יקבלו את שכרם עד 9 בחודש, לא יוכלו להתנדב בהדסה וייאלצו לשבות".

מאז שלשום פועלים שני המרכזים הרפואיים – הן בעין כרם והן בהר הצופים – במתכונת שבת. הפעילות בחדרי הניתוח הוגבלה לניתוחים דחופים בלבד ומרפאות החוץ נסגרו, אשפוזי יום שאינם אונקולוגיים, פרוצדורות וניתוחים לא דחופים לא מתקיימים, וכן לא מתקבלים חולים חדשים פרט למקרי חירום, ואין שר"פ (שירות רפואה פרטי). חדרי המיון פועלים על בסיס תורנים וכוננים, והם מטפלים במקרים דחופים בלבד. כמו כן, מתקיימים לידות, אשפוזי יום המטולוגיים ואונקולוגיים, דיאליזה ופרוצדורות הכרחיות לחולים אונקולוגיים. מובילי המחאה אמרו כי כל בעיה שהתעוררה "נבדקה פרטנית וטופלה באופן מוסרי ואתי".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"לא האמנתי שאצטרך להגיד לחולה "לא היום"

המטופלים, כך נראה, מרגישים היטב את העיצומים. "הייתי אמור לעבור היום השתלה, כרגע אני בהמתנה, לא יודעים מתי זה יהיה", סיפר ישראל לקס, הממתין להשתלת קוצב לב. "אני בסטרס כבר כמה ימים לקראת הפרוצדורה. עכשיו כשזה נדחה, הסטרס עולה. אני לא מאחל את זה להרבה אנשים. אולי הם צודקים, אני מבין שלא מקבלים משכורות – שזו קטסטרופה – אבל יש אנשים במצב יותר קשה ממני, שהגבול שלהם יותר רחוק והם במצבים יותר קשים".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יושב ראש ההסתדרות הרפואית בכנס חירום של ביה"ח הדסה. ינואר 2014. יואב דודקביץ'
התכנית של האוצר תשליך על רמת הרפואה בכל המדינה". יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן, אתמול בכנס החירום/יואב דודקביץ'

יו"ר ועד הרופאים בהדסה, ד"ר שגית ארבל-אלון, אמרה כי ההקפדה על השביתה "מפתיעה בהיקפה". לדבריה, "בדרך כלל פועלים 17 חדרי ניתוח ועוד שני חדרי לידה. כולם סגורים למעט ניתוחים דחופים. ההיקף עומד על חדר וחצי, כך גם בהר הצופים שבו אושרו שבעה ניתוחים דחופים". ארבל-אלון סיפרה כי הרופאים שנותנים שירותים לקופות החולים לא יצאו לשם. "לא מתקיימות ועדות, לא מתקיימת הוראה באוניברסיטה העברית, בוטלו המבחנים של הסטודנטים, ואנחנו נכונים להיאבק על הקיום של הבית הזה, משום שכל מי שאמור היה לתת סיוע ולעזור אטמו את לבם ועצרו את הפעולה", הסבירה.

"שיירת העזיבה החלה, לצערי", הוסיפה יו"ר הוועד. היא ציינה כי "יש רופאים שעוזבים, הפנייה אליהם מבתי חולים אחרים החלה והם בתהליכי משא ומתן מתקדמים לקום ולעזוב את הבית. לא יסגרו את הדסה, אבל מרוקנים אותה מתוכנה וזה כנראה חלום של הרבה אנשים שלא אהבו את היהלום הזה שישב על ראש הכתר בתהליך הזה".

כשנשאלה מה יש לעשות על מנת שהעיצומים יסתיימו, השיבה: "שלמישהו יהיה אכפת. לצערנו, לא בלבד שאין עניין, אלא מנסים לשבור את רוחנו, לגרום לנו לוותר לשנים ארוכות. הבעיה שהדור אחרינו לא יהיה פה. נשבענו, ואנו עומדים בצורך לתת מענה רפואי למי שצריך, אבל אם לא יהיו הכוחות לטפל בחולים כי לא מאפשרים לנו לפעול ומנסים לפרק אותנו כדי לחסוך כסף, אז החולים בטווח הארוך ייפגעו הרבה יותר".

עיצומים בבית החולים הדסה. ינואר 2014. יואב דודקביץ'
"בית החולים הדסה איננו מגרש המשחקים הפרטי של המנכ"ל". בית החולים הדסה, אתמול/יואב דודקביץ'

ד"ר אהוד רודיס מוועד הרופאים בהדסה, אמר כי השמירה על העיצומים אינה קלה לרופאים. "זה יום קשה לכל רופא: לבוא למצב שהוא מסנן, בוחר וקובע, בין אם מדובר במבוגר ובטח בילדים – ההחלטה לא פשוטה. לא האמנתי שאחרי הרבה שנים במקצוע, אני אצטרך להגיד לחולה, 'לא היום, אולי אחר כך'. זו תחושה לא טובה כרופא שנאמן לעבודתו, אבל הימים הם ימים של מאבק".

לדברי רודיס, התגובה הראשונית של החולים היא זעם. "התגובה הראשונית היא לפעמים תוקפנית, אבל ביקשנו מהרופאים הבכירים שמבטלים ניתוחים להסביר לחולה את המשמעות, והתחושה היא שאחרי הסבר האוכלוסייה מבינה", אמר. "האוכלוסייה מצפה שבעיר תהיה מערכת רפואה יציבה, והם מקבלים בהבנה את הרגע הקשה הזה. אני רוצה להבטיח לחולים שלא יהיה מצב של סיכון חיים או פגיעה בלתי הפיכה באף אחד מהחולים שפונים להדסה", הוסיף.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

עדכון ראשון: 21:52

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully