וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה מסביר: כיצד מתה תינוקת מאיידס בישראל 2014?

4.2.2014 / 0:03

בעקבות מותה הטרגי של תינוקת בת כמה חודשים בבית החולים הדסה עין כרם, אומר מומחה למחלה כי מקרים מסוג זה הינם נדירים במיוחד. "כיום, אפשר לחיות עם הנגיף שנים רבות"

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

"היום, לא צריכים להיות מקרים של מוות מאיידס" – כך אמר אמש (שני) מומחה לאיידס, בעקבות מותה הטרגי של תינוקת בת כמה חודשים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. כפי שדווח לראשונה בוואלה! חדשות, התינוקת טופלה במחלקה לטיפול נמרץ אם וילד בבית החולים במשך תקופה ארוכה, לאחר שנולדה לאם חולה. בשבוע שעבר, גופה נכנע למחלה והיא הלכה לעולמה.

תינוקת בת כמה חודשים מתה מאיידס

בית החולים הדסה עין-כרם בירושלים. נועם מושקוביץ
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים/נועם מושקוביץ

מנהל מחלקת איידס בבית החולים קפלן ברחובות לשעבר, פרופ' צבי בנטואיץ, מסביר כי מדובר במקרה חריג, שכן כיום קיים טיפול תרופתי שמאפשר לחיות עם המחלה. לדבריו, המהפך הגדול בהתמודדות עם המחלה הגיע ב-1996, אז פותח קוקטייל תרופות שהאט את התפתחות נגיף ה-HIV הגורם לה. "עשר שנים מאוחר יותר, חל שיפור משמעותי מאוד בצירופים השונים של התרופות", הוא מתאר. "כיום, קיימים 27 צירופים שונים - והם נעשו יעילים יותר".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

פרופ' בנטואיץ, העומד כיום בראש המרכז למחלות טרופיות ואיידס באוניברסיטת בן גוריון ומנהל את פורום "HIV", הסביר כי תפקיד הקוקטייל הוא לעכב שלבים במסלול החיים של הנגיף. "על הנגיף להיכנס לתא, לשעתק את החומר הגנטי שלו מה-RNA ל-DNA, לייצר את עצמו בתוך התא ולצאת מתוכו בכדי להדביק תאים נוספים. התרופות מכוונות לכל אחד מהשלבים האלה. למעשה, האנשים נושאים את הנגיף כל חייהם, אבל חיים אתו שנים רבות. הצירופים שהשתפרו הקטינו את הסיבוכים למחלה, למשל בהשפעה על השומנים בדם, והקטינו את העמידות (חוסר ההשפעה של התרופה על הגוף החולה, לאחר שזה התרגל אליה – י.א) שפיתחו חלק מהאנשים אליהם".

האם קיימות תופעות לוואי לקוקטיילים השונים?

"אין היום תופעות לוואי משמעותיות מהתרופות, אבל לפעילות הנגיף ישנה השפעה. למרות הטיפול היעיל, בכל זאת לא מומלץ לחלות באיידס. למשל, קיימת שכיחות גבוהה יותר של מחלות כלי דם – עורקים של הלב – והמוח, שינויים בעצמות והרס העצמות וסוכרת. לא מדובר באחוזים גבוהים מאוד, אבל זה עדיין מורגש".

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
"מדינות עולם שלישי לא יכולות היו לעמוד בעלויות המדוברות". מבחנות דם נשלחות לבדיקת איידס בהונדורס, נובמבר 2013/AP

בישראל, התרופה לאיידס מצויה בסל התרופות והמדינה מממנת את עלותה, כאלף דולרים לחודש לנשא, לכל אזרח שנזקק לה. "הבעיה הגדולה הייתה במדינות המתפתחות והעולם השלישי, שם המדינות לא יכולות היו לעמוד בעלויות המדוברות", מספר פרופ' בנטואיץ. "בראשית שנות ה-2000 הגיעו להסכם עם חברות התרופות שיספקו לארצות הללו תרופות זולות, יעילות באותה מדינה, אך שאינן מוגנות בפטנט. הרווח של חברות התרופות מהן היה נמוך משמעותית משום שהן זולות פי מאה, אך חיי אנשים רבים ניצלו".

כיצד נוטלים את התרופה?

"מדובר בקוקטייל של תרופות הנמצא בתוך כדור. בקרוב, נשא יוכל לקחת כדור-שניים משום שחברות התרופות חיברו את שלושת המרכיבים השונים שפועלים על הנגיף לכדור אחד".

עד כמה הטיפול יעיל?

"הטיפול מאוד יעיל ואם יש בכל זאת תופעות לוואי תמיד אפשר לבחור צירוף אחר. נשאית איידס שהרתה ומקבלת את הטיפול, הסיכוי של הילד שלה להיות נשא גם כן הוא 0.5% ומטה".

אם כך, כיצד ניתן להסביר מקרה כזה של מוות מאיידס של תינוקת בשנת 2014 בישראל?

"או שהתינוקת כבר חלתה בבטן, או שהתפתחה עמידות או אי-סבילות לתרופות, למרות שזה לא שכיח. ייתכן גם שנגרם סיבוך - תהליך גידולי או זיהום מאוד מיוחד שלא השתלטו עליו. זה קורה בגדול בשלוש קטגוריות: תינוקות שנולדים כבר עם פגיעה קשה במערכת החיסון, אנשים שמפתחים עמידות לתרופות או שהם לא לוקחים אותן כמו שצריך - דבר נדיר לכשעצמו ובדרך כלל פועל יוצא של התנהגות של התרופות, וסיבוכים שעדיין מופיעים מהאיידס, בעיקר גידולים".

חדשות נוספות בוואלה!:
ניצב ארביב: עברתי פוליגרף, למה לא חוקרים אותי?
עוד מקרה של שפעת חזירים: אישה בת 59 במצב קשה
מאמן ילדים שקבע עם "בן 13" נעצר בחשד לפדופיליה

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

(עדכון ראשון: 22:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully