וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינב מתה מרעלת היריון: "לא נראה אותה עוד מחייכת"

בני משפחתה של עינב לוי-אדרבי, שמתה כתוצאה מרעלת היריון, מתקשים להתמודד עם הבשורה הקשה: "חשבנו שתתאושש". מומחה להיריון בסיכון: זה קורה אחת לעשרות אלפי לידות

בני משפחתה של עינב לוי-אדרבי, שמתה אתמול (שני) כתוצאה מרעלת היריון, לא מעכלים את גודל האסון. "קשה לנו להבין שלא נראה יותר את עינב החייכנית והשמחה. כל חלומה היה להקים בית ולהביא ילדים לעולם. ברגע אחד הכל קרס", אמר אריק לוי, אחיה של לוי-אדרבי. "היינו בטוחים שהיא תתאושש ותצא מהמצב הקשה בו הייתה נמצאת". לוי-אדרבי, בת 27, לקתה ברעלת היריון לאחר שילדה בת בריאה. היא אושפזה במשך שלושה שבועות בבית החולים הלל יפה בחדרה אך בשל הידרדרות במצבה הרפואי היא מתה.

ד"ר דורון רוזן, מומחה למיילדות, גינקולוגיה והריון בסיכון וסגן מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים מאיר בכפר סבא, אמר בעקבות מותה של לוי-אדרבי כי מוות של יולדת בשל רעלת היריון הוא מקרה נדיר מאוד בישראל, המתרחש אחת לעשרות אלפי לידות.

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת הסופה הגדולה: מדינה שלמה נכנסת לכוננות
"הרפתקה פופוליסטית": הצינור שיציל את ים המלח?
"לא בוגדים אף פעם": כנופיית הסמים מראשון לציון נחשפת

רופאה של החיילת שנפצעה: "לא נשקפת סכנה לחייה". שלומי גבאי
בית החולים הלל יפה בחדרה, שבו ילדה האם/שלומי גבאי

"בסביבות 5% מהנשים בהיריון מגיעות לרעלת הריון, אבל מתוכן רק חלק מאוד קטן, כאחוז, מגיעות לרעלת קשה. מקרי המוות מאוד מאוד נדירים", הסביר ד"ר רוזן. לדבריו, "אנחנו נמצאים לשמחתנו הגדולה בעידן שבו תמותה של אם בהריון או סביבו זה דבר נדיר ביותר. ישראל מובילה את המגמה עם שיעור תמותה מהנמוכים בעולם של אימהות לאחר לידה". ד"ר רוזן הסביר כי הסיבות לכך הן מעקב אחר התפתחות ההיריון של נשים רבות ורמת גבוהה של רפואה בבתי החולים. "מוות של אמא בלידה זה דבר מאוד נדיר, קשה וטראומטי. לשמחתנו אנחנו לא רואים או שומעים על כך רבות".

מה זו רעלת הריון?

"מדובר במצב שבו בדרך כלל בסוף היריון, בעיקר בלידות ראשונות, מתפתח מצב של התכווצות כלי דם כללית בגוף של האמא כתוצאה מרגישות יתר לחומרים מכווצים. הכיווץ הזה של כלי הדם עלול לגרום לתופעות ולנזק באותם איברים. בנשים שונות יכולים להיפגע אזורים שונים למרות שהמנגנון הוא זהה. הוא יכול להיות בריאות, בכליות או אפילו במוח. מעבר לכך יש בריחה של נוזל מתוך כלי הדם החוצה ואז נוצרות בצקות ויש הפרעות במערכת הקרישה של הדם – דבר העלול לגרום דימומים. כל אלה מתבטאים במצב מחלה מקל עד קשה מאוד. לרוב הנשים יש עלייה בלחץ הדם ותופעות נוספות באיברים שונים ובמערכות שונות".

מהם התסמינים לרעלת היריון?

"כאבי ראש, טשטוש ראייה, עלייה מהירה במשקל, כאבים ברום הבטן (החלק העליון של הבטן – מ.ר) בייחוד באזור הכבד ובצקות קשות, לאו דווקא ברגליים, אלא בידיים ובפנים. אלו תסמינים שמצריכים בדיקה".

כיצד ניתן לטפל ברעלת היריון?

"הטיפול היחידי זה יילוד. זה משהו שנוצר בגלל ההיריון והדרך היחידה לטפל באופן מוחלט זה על ידי יילוד. כאשר ההיריון מתקדם קל לקבל החלטה וליילד, אולם כאשר מדובר בהיריון צעיר ניתנים טיפולים תרופתיים לזמן קצר כדי לעזור לעובר להגיע לבשלות".

"אין תרופה שיכולה למנוע רעלת"

לדברי ד"ר רוזן, "בעקבות היציאה של העובר והשליה, לוקח זמן עד שהגוף מפסיק לקבל את 'האותות הרעים'. לוקח לו זמן עד שהוא מתאושש ובאופן אבסורדי יש מצבים שבהם בימים הראשונים אחרי הלידה המצב אפילו מחמיר. זו תופעה מוכרת. יש מצבים שהרעלת מתחילה רק אחרי הלידה ותוך מספר ימים הדברים האלה נעלמים בשילוב של טיפול תרופתי וטיפול תומך. נשים עם רעלת היריון קשה מגיעות לא מעט פעמים גם לטיפול נמרץ כדי שיהיו בהשגחה נאותה".

מי נמצאת בקבוצת הסיכון ללקות במחלה?

"נשים בהיריון ראשון, במיוחד אם הן צעירות מאוד או מבוגרות יחסית - נשים בתחילת שנות ה-20 לחייהן ונשים בגילאי 40 ומעלה. כמו כן, יש קבוצות סיכון נוספות, בהן נשים שכבר סבלו בעבר מרעלת היריון או נשים שיש להן לחץ דם כרוני".

האם ניתן למנוע התפתחות של רעלת היריון?

"התהליך שבסופו של דבר מסתיים ברעלת מתחיל, כפי שאנחנו יודעים היום, כבר בתחילת ההיריון - בתהליך ההשרשה של השליה. למרות זאת, אין לנו כלים ממש טובים לאתר זאת ולקבוע אם אישה נמצאת בסיכון. גם אין לנו תרופה שיכולה למנוע זאת. כיום אנו משתמשים באספירין עבור נשים שסבלו בעבר מרעלת קשה, אך גם לטיפול זה אין שיעורי הצלחה גבוהים".

כשבוע לאחר הלידה, לוי-אדרבי איבדה את הכרתה בפתאומיות, ומאז טופלה על ידי הצוות הסיעודי מתחומי המיילדות, ההרדמה והקרדיולוגיה של בית החולים. היום כאמור הלכה לעולמה והלווייתה נערכה בבית העלמין בחדרה.

מבית החולים נמסר כי מצבה הבריאותי של הצעירה, שזו הייתה לה הלידה הראשונה, נגרם ככל הנראה כתוצאה מתופעות פיזיות הנובעות מרעלת ההיריון. עוד נמסר כי לאחר שאיבדה את ההכרה, הצוות הרפואי הצליח "לייצבה לאחר החייאה ממושכת והיא הועברה להמשך טיפול והשגחה ביחידה לטיפול נמרץ כללי. במהלך האשפוז נרשם שיפור קל, אך בשבוע החולף חלה החמרה". היום מסר בית החולים כי "למרות המאמצים הכבירים של הצוות, ובשל מצבה הקליני הקשה המתמשך של האישה, היא נפטרה היום, כשלושה שבועות אחרי הלידה. בית החולים משתתף בצערה של המשפחה ומקווה שלא תדע עוד צער". לוי-אדרבי, בת הזקונים למשפחת לוי, התחתנה עם בעלה רגב לפני כעשרה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully